وابستگی زندگی سه میلیارد انسان به حیات وحش دریایی

به گزارش مجله سامی، مدیر اجرایی کنواسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری با اشاره به ممنوعیت خرید و فروش لاک پشت های منقارعقابی و لاک پشت های سبز گفت: زندگی سه میلیارد نفر در دنیا به حیات وحش دریایی وابسته است.

وابستگی زندگی سه میلیارد انسان به حیات وحش دریایی

با توجه به اینکه سال جاری در روز دنیای حیات وحش گونه های دریایی مورد توجه دنیای نهاده شد، رضا فرجی- مدیر اجرایی کنواسیون سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) در ایران - در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن تاکید بر اهمیت گونه های دریایی در بهره برداری های مالی گفت: در کل دنیا سه میلیارد نفر به منابع دریایی (ماهی ، صدف، میگو، لابستر، مرجان، علف و …) وابسته هستند. ارزش بازاری منابع ساحلی و دریایی و صنایع وابسته به آن سه تریلیون دلار در سال برآورد می گردد و همین موضوع لزوم حفاظت از منابع دریایی را نشان می دهد و برای بهره برداری پایدار از این منابع، حتماً باید موضوع حفاظت از آن ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه گونه های دریایی اهمیت بالایی برای کنواسیون سایتیس دارد، گفت: سال جاری شعار روز دنیای حیات وحش با موضوع گونه های دریایی انتخاب شد چراکه لاک پشت دریایی، وال ها، دلفین ها، سفره ماهی ها و بعضی کوسه ها (که اخیراً وارد لیست سایتیس شده است)، بعضی گونه های ماهی، نمونه هایی از صدف ها، مرجان ها واسب های دریایی وضعیت حفاظتی - جمعیتی وخیمی دارند و کنواسیون سایتیس وضعیت جمعیتی و حفاظتی اینها را کنترل می نماید.

مدیر اجرایی کنواسیون سایتیس در ایران با بیان اینکه گونه های دریایی در دنیا وضعیت حفاظتی مطلوبی دارند، گفت: تا سال های اخیر سطح برداشت و تجارت لاک پشت های منقارعقابی، لاک پشت های سبز و کوسه ها در سطح دنیا بسیار بالا بود و خوشبختانه کنترل یا منع تجارت بین المللی این گونه ها به وسیله کنواسیون سایتیس، توانست تا حد زیادی به حفاظت آنها یاری کند.

فرجی با تاکید بر اینکه سایتیس با جدیت روال حفاظت گونه های مختلف از جمله گونه های دریایی را در سطح دنیا کنترل می نماید، اظهارکرد: متاسفانه سطح برداشت و تجارت گونه ارزشمندی مثل لاک پشت های منقار عقابی در سال های قبل دربعضی کشورهای دنیا خیلی بالا بود بنابراین کنواسیون سایتیس به عنوان یک ابزار کنترلی مهم وارد کار شد و در شرایط حاضر تا حد چشمگیری تجارت این گونه های ارزشمند در سطح دنیا ممنوع شده است.

وی در خاتمه با بیان اینکه در سال 2013، سوم مارس از سوی سازمان ملل به عنوان روز دنیای حیات وحش اظهار کرد: سال جاری، شعار حیات زیر آب؛ برای مردم برای سیاره برای روز دنیای حیات وحش انتخاب شد تا اهمیت گونه های دریایی و ضرورت حفاظت از آنها را برای جامعه دنیای تثبیت کند.

به گزارش خبرنگاران، کنوانسیون سایتیس (CITES)، کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض است که در سال 1973 برای حفاظت از بعضی گونه های در خطر انقراض به وسیله برقراری محدودیت هایی در تجارت آنها در واشنگتن به تصویب رسید.

این کنوانسیون یکی از مهم ترین کنوانسیون های بین المللی محیط زیست در راستای حفظ تنوع زیستی جانوران و گیاهان است که تاکنون 160 کشور را به عنوان عضو رسمی دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز در سال 1355 به عضویت این کنوانسیون درآمد و مرجع رسمی ملی برای پیگیری مواد کنوانسیون در ایران سازمان حفاظت محیط زیست است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 155

به "وابستگی زندگی سه میلیارد انسان به حیات وحش دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وابستگی زندگی سه میلیارد انسان به حیات وحش دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید