ولفرام کلایس باستان شناس بیستون درگذشت

به گزارش مجله سامی، پروفسور ولفرام کلایس - مدیر سابق بخش تهرانِ موسسه باستان شناسی آلمان - که سال های طولانی از عمر خود را در ایران به پژوهش و کاوش باستان شناسی پرداخته بود، در سن 90 سالگی درگذشت.

ولفرام کلایس باستان شناس بیستون درگذشت

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، ولفرام کلایس برای نخستین بار در سال 1959 میلادی (1338 شمسی) به ایران سفر کرد و پس از مدت کوتاهی در سال 1961 به عنوان مدیر دوم بخش تهران موسسه باستان شناسی آلمان معرفی گردید و تا سال 1986 فعالیت های این موسسه در کشور را راهنمایی کرد.

کاوش های باستان شناسی در تخت سلیمان، مسجد سلیمان، بسطام و بیستون با سرپرستی او اجرا شده و حاصل فعالیت های پژوهشی اش درباره معماری و شهرسازی ایران، همچنین مکان های باستانی کاوش شده در ایران بیش از 300 کتاب و مقاله پژوهشی است.

کتاب های بسطام 1 و 2، کاروانسراهای ایران و تاریخ معماری ایران از آثار کلایس است که توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسیده است.

پروفسور ولفرام کلایس در طول زندگی خود و به عنوان عضوی از DAI، به طور مداوم به ایران سفر می کرد تا با اشتیاق و دقت معماری باستانی و بناهای فرهنگی ایران را ثبت کند. در این فرایند، او مجموعه قابل توجهی از انتشارات، اطلاعیه ها، نقشه ها، طرح های معماری و یک مجموعه عکاسی غنی را برای آیندگان به یادگار گذاشت.

کلایس را به عنوان پژوهشگر معماری اورارتویی در کردستان ایران و کردستان عراق نیز می شناسند، اما او در طول یک دهه گذشته دچار بیماری شد که ناتوانش نموده بود، تا این که در سن 90 سالگی درگذشت.

منبع: فرارو
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1427

به "ولفرام کلایس باستان شناس بیستون درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ولفرام کلایس باستان شناس بیستون درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید