چرا همکاری های راهبردی ایران و چین موجب نگرانی غربی ها شده است؟

به گزارش مجله سامی، صندلی ویژه ایران در مناسبات منطقه ای و بین المللی در کنار صندلی استثنایی چین در نظام بین الملل، تدوین و امضای چنین سندی را که نقشه راه همکاری های دوجانبه در افق 25 ساله را معین کرده به رخدادی مهم و قابل توجه تبدیل کرده است.

چرا همکاری های راهبردی ایران و چین موجب نگرانی غربی ها شده است؟

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، سند جامع راهبردی 25 ساله همکاری های ایران و چین امروز در تهران توسط وزرای خارجه دو کشور امضا شد.

در بیانیه ای که پس از امضای این سند از سوی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین صادر شد، آمده است: این سند بیش از پیش توسعه مداوم و مشارکت جامع راهبردی ایران و چین را ترویج خواهد نمود و برای دو ملت سعادت خواهد آفرید.

سرآغاز تنظیم این سند به سفر 6 سال پیش شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تهران باز می گردد که طی آن دو کشور با صدور بیانیه ای سطح روابط دو کشور را به مشارکت جامع راهبردی ارتقاء داده و اعلام کردند آماده مذاکره برای انعقاد سند همکاری های بلند مدت هستند.

در این سند راهبردی جامع که شامل همکاری های راهبردی، منطقه ای و بین المللی با موضوعات مختلف سیاسى و اقتصادى است، تمامى ابعاد تجارى، اقتصادى و حمل و نقل میان دو کشور به همراه ساز و کار همکارى بخش هاى خصوصى طرفین دیده شده است.

در بعد اقتصادی این سند بر پایه تولیدات مشترک برای تامین احتیاج بازارهای داخلی و خارجی، همکاری های دو جانبه در حوزه انرژی، صنعتی، معدنی و زیست محیطی با اولویت همکاری در بخش زیرساختی، ارتباطی، مخابراتی، علمی، آموزشی و حوزه سلامت راسخ است.

همکاری در زمینه تسهیل در روابط اقتصادی و بانکی، تعمیق روابط تجاری بخش خصوصی برای تجارت و همکاری رسانه ای، دانشگاهی از دیگر محورهای همکاری این سند است.

در همین حال و با توجه به ابعاد گسترده این اتفاق مهم راهبردی میان ایران و چین که عملا در چارچوب رویکرد نگاه به شرق تعریف می گردد، طی شش سال گذشته و در بازه های زمانی مختلف شاهد عملیات روانی غربی ها با موضوع تحریف واقعیت به ویژه از سوی جریان های معاند در بستر شبکه های اجتماعی بوده ایم.

صندلی ویژه ایران در مناسبات منطقه ای و بین المللی در کنار صندلی استثنایی چین در نظام بین الملل، تدوین و امضای چنین سندی را که نقشه راه همکاری های دوجانبه در افق 25 ساله را معین کرده به رخدادی مهم و قابل توجه تبدیل کرده است.

سفیر ایران در پکن در مورد امضای این سند راهبردی با انتشار توییتی نوشت؛ این سند افق روشنی را برای عملیاتی کردن مشارکت جامع راهبردی ترسیم کرده و علیه کشور ثالثی نیست بلکه تنها بر اساس منافع متقابل تدوین شده است.

کشورهای غربی که کوشش های خود برای مهار ایران طی سال های گذشته، شکست خورده می بینند به همراه جریان های معاند ضدانقلاب که مطلوب خود را در هضم شدن ایران در نظم جهانی مورد نظر غربی ها دنبال می نمایند به شدت برای سیاه نمایی و تخریب افکار عمومی ایرانیان نسبت به این اتفاق مهم و راهبردی دست به کار شده اند.

فراوانی کلیدواژه هایی چون ترکمن چای چینی یا فروش ایران به چین و مواردی از این دست در حالی طی روزهای اخیر در رسانه های رسمی و غیر رسمی جریان معاند غوغا کرده که در اظهارنظرهای مطرح شده نه تنها هیچ اشاره ای به منافع راهبردی امضای این سند نمی گردد، بلکه دلسوزی عناصری که خود نماد حراج داشته های ایران به خارجی ها هستند را به موضوعی مضحک مبدل کرده است!

به طور کلی جریان معاند به دنبال تثبیت این گزاره در افکار عمومی مردم ایران است که؛ جمهوری اسلامی چون نمی خواهد از مواضع خود در برابر غرب کوتاه بیاید، لذا در جهان منزوی شده و چون هیچ امکان و توان داخلی برای اداره خود ندارد، چاره ای جز فروختن خود به چین ندارد!!

این در حالی است که؛ همان قدر که راهبرد مقاومت فعال و ایستادگی در برابر زورگویی غربی ها در راستای منافع ملی است، مشارکت با کشورها و بلکه قدرت های دیگری که نه تنها اراده زورگویی و استعمار ندارند بلکه از موضعی برابر وارد همکاری می شوند هم در راستای منافع ملی است.

اتفاقا اگر جایی برای خرده دریافت باشد، باید به دیرهنگام بودن اتفاقاتی از این دست و بیش از اندازه معطل غربی ها شدن خرده گرفت، نه اینکه به دروغ کشور را ناتوان و منزوی و ناگزیر به خودفروشی به چینی ها معرفی کرد.

بسیار واضح است که اگر ایران، کشوری ناتوان، حقیر، منزوی و... بود و توان بازیگری موثر در هندسه جدید قدرت در نظام بین الملل را نداشت، طبعا دلیلی نیز برای این حجم از عصبانیت غربی ها و معاندینی که از آنها مواجب می گیرند وجود نداشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1576

به "چرا همکاری های راهبردی ایران و چین موجب نگرانی غربی ها شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا همکاری های راهبردی ایران و چین موجب نگرانی غربی ها شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید