چرب یا خشک؟ مساله این است!

به گزارش مجله سامی، کاش کمی از چربی پوستم کم می شد، دوست داشتم پوستم این قدر کش نمی آمد، حتما شما هم این جمله ها را یا شنیده اید یا خودتان هم به نوعی درگیرش هستید، البته طبیعی است، چون پوست یکی از اجزای مهم بدن است و تاثیر خاصی

چرب یا خشک؟ مساله این است!

ترجمه: آتنا جهانگیری

چگونه نوع پوستمان را تشخیص بدهیم؟

کاش کمی از چربی پوستم کم می شد، دوست داشتم پوستم این قدر کش نمی آمد، حتما شما هم این جمله ها را یا شنیده اید یا خودتان هم به نوعی درگیرش هستید، البته طبیعی است، چون پوست یکی از اجزای مهم بدن است و تاثیر خاصی در زیبایی و سلامت افراد دارد. در این مطلب، سعی شده انواع پوست ها و اینکه چطور پوست خود را بشناسید به شما آموزش داده گردد.

به طور کلی پوست افراد بر اساس چربی و ترشحات آن به انواع مختلفی تقسیم می گردد؛ در علم زیبایی شناسی و از نظر متخصصان این رشته، به پوستی پوست معمولی می گویند که ترشحات چربی آن متعادل باشد یعنی دچار خشکی بیش از حد یا چربی بیش از حد نگردد. نوع بعدی پوست چرب است. در واقع غدد چربی در پوست صورت، سر، پشت دست و پا پراکنده اند و این چربی دو مزیت دارد؛ مواد زاید را از بدن دفع می نماید و در برابر سرما، رطوبت، میکروب ها، نورآفتاب و عوامل خارجی مانند لوازم آرایش از پوست محافظت می نماید اما اگر ترشح چربی بیش از حد باشد، پوست همواره حالت براق و چربی خواهد داشت. سومین نوع، پوست خشک است که به دلیل کمبود ترشح چربی، نرمی و لطافت ندارد. این نوع پوست ها خیلی زبر، خشن و اغلب پوسته پوسته هستند. پوست مختلط هم ترکیبی از دو نوع قبلی است یعنی در بعضی نواحی پوست که اصطلاحا به منطقه T شکل معروف است (پیشانی و روی بینی) پوست چرب و در نقاط دیگر خشک است.

نوع پوستتان را تشخیص دهید

حالا که در خصوص انواع پوست گفتیم شاید مشتاق باشید نوع پوستتان را تشخیص دهید. کافی است یک تکه کاغذ روی پیشانی و گونه های خود بکشید و بعد به آن نگاه کنید. اندازه چربی روی این تکه کاغذ نوع پوست شما را نشان می دهد. اگر لکه های چرب کم و بیش وسیعی روی آن می بینید پوستتان چرب است. اگر کاغذ روی پوستتان حالت اصطکاک ایجاد کرد و چربی هم روی آن وجود نداشت و اگر کاغذی که روی پیشانی، چانه و بینی قرار گرفته است چرب و کاغذی که روی گونه ها کشیده اید خشک بود، پوست شما مختلط است. 4 ساعت قبل از انجام این آزمایش، صورت خود را با آب و صابون نشویید و از کرم و لوازم آرایش هم استفاده نکنید.

پوستتان را خوب نگه دارید بعد از تشخیص نوع پوست، مرحله بعد مراقبت از پوست است.

پوست چرب:

یکی از برترین راه ها برای کنترل چربی پوست، استفاده از شوینده هاست. در سال های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، انواع تونرهای پاک کننده پوست در بازار وجود دارد پس یکی از این تونرها را انتخاب کنید و روزانه 2 بار پوست خود را با آن بشویید. شوینده ها باید ملایم و غیرچرب باشند. تمام پوست های چرب به یک مرطوب کننده ملایم احتیاج دارند. در نهایت از لوازم آرایشی بدون چربی یا اصطلاحا (oil free) بهره ببرید. صورتتان را با آب سرد بشویید. محققان پوست، طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که چون پوست چرب دارای منافذ باز است، آب سرد به بسته شدن آنها یاری می نماید.

پوست خشک:

اولین توصیه به کسانی که پوست خشکی دارند، استفاده نکردن از صابون است. بیشتر صابون ها اسیدی هستند و این اسید پوشش اسیدی پوست را از بین می برد. به جای استفاده از صابون، از پاک کننده های پوست آن هم مخصوص پوست های خشک بهره ببرید پس از استفاده از پاک کننده ها، باید پوست خود را بشویید تا سطح آن از همه مواد پاک گردد. پوست خشک هم به مرطوب کننده احتیاج دارد البته مرطوب کننده ای نرم و ملایم.

پوست مختلط:

نکاتی که در خصوص شوینده ها و مرطوب کننده ها در دو نوع پوست قبلی شرح دادیم، برای این نوع پوست هم باید رعایت شوند ضمن اینکه ماسک صورت هم برای پوست مختلط مناسب است. استفاده از ماسک صورت باعث می گردد پوست به صورت منظم و عمقی از مواد زاید پاک و شفاف و شاداب گردد.

6 توصیه کلیدی

توصیه هایی وجود دارد که با به کارگیری آنها می توانید پوستی سالم تر و شاداب تر داشته باشید:

استفاده منظم از کرم های ضدآفتاب: آفتاب یکی از مضرترین عناصر در خراب کردن پوست محسوب می گردد.

مصرف نکردن دخانیات: هر چقدر هم که از پوست خود مراقبت کنید، اگر کشیدن سیگار و قلیان را کنار نگذارید، هرگز پوست خوبی نخواهید داشت.

خواب کافی و منظم: تاثیر کمبود خواب به سرعت روی پوستتان نمایان می گردد و خواب برای داشتن پوستی سالم و شاداب موثر است.

نداشتن استرس: همه ما در طول روز با انواع و اقسام استرس ها درگیر هستیم. هر چه سطح استرسمان کمتر باشد، پوست بهتری خواهیم داشت.

نوشیدن روزانه 8 لیوان آب: نوشیدن آب باعث دفع سموم بدن می گردد در نتیجه تاثیر مستقیمی روی سلامت پوستتان دارد.

ورزش: یکی از عوامل موثر در داشتن پوستی شاداب و سالم، ورزش به مدت 3 روز در هفته حداقل 5/1 ساعت است.

منبع: هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1861

به "چرب یا خشک؟ مساله این است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرب یا خشک؟ مساله این است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید