چهره های شناخته شده و تخلفات مالیاتی

به گزارش مجله سامی، روزنامه همشهری: حتما تا امروز بار ها شاهد حضور چهره های مشهور در دادگاه بوده اید؛ چهره هایی که در فرار های مالیاتی دچار دردسر هایی شده اند. در کشور های دیگر قواعد سفت و سختی درباره مالیات وجود دارد. در بیشتر کشور های اروپایی و به خصوص آمریکا، مالیات براساس درآمد گرفته می شود و نه شغل. بیشتر خوانندگان و بازیگران پردرآمد هالیوود هم باید شخصا مالیات خود را بپردازند. در این گزارش به شرایط مالیاتی چند چهره اشاره می کنیم.

چهره های شناخته شده و تخلفات مالیاتی

ژرارد اگزاویه مارسل دوپاردیو

بازیگر مشهور فرانسوی که نقش کریستف کلمب در فیلم فتح بهشت (1992) ریدلی اسکات را در کارنامه خود دارد، در این لیست قرار می گیرد. از سال 2013 در فرانسه شهروندانی که درآمدی بیش از یک میلیون یورو دارند باید 75 درصد مازاد درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت بدهند. درحالی که همین میزان مالیات در بلژیک 50 درصد است. به همین دلیل دوپاردیو به شهر نیچن که در مرز بلژیک و فرانسه و در خاک بلژیک است نقل مکان کرد و سپس راهی روسیه شد و تابعیت این کشور را پذیرفت. رئیس جمهور وقت فرانسه- فرانسوا اولاند- این عمل او را حقارت آمیز خواند و او در واکنش به این سخن اولاند گفت: من فرانسه را ترک می کنم به این دلیل که از نظر شما افراد پیروز، خلاق و با استعداد باید تنبیه شوند.

اولی هوینس

رئیس باشگاه بایرن مونیخ نیز به خاطر فرار مالیاتی از سوی دادگاه ایالتی مونیخ به 3 سال و نیم حبس محکوم شده بود. او از ریاست این باشگاه کناره گیری کرده و با انتشار نامه ای خطاب به هواداران باواریایی ها، به اشتباه خود اعتراف و استعفای خود را رسما گفت؛ پس از مشورت با خانواده ام تصمیم گرفتم رأی دادگاه ایالتی مونیخ را بپذیرم. به وکیلم دستور دادم که درخواست تجدید نظر ندهد چرا که این مسئله به شایستگی و مسئولیت پذیری من مربوط می شود. این مدیر 62 ساله در ادامه بیانیه خود آورده است: فرار از پرداخت مالیات یک اشتباه در زندگی من بود و عواقب ناشی از این اشتباه را باید قبول کنم.

جان تراولتا

بازیگر آمریکایی و برنده جایزه گلدن گلوب و امی، بعد از چندبار شکست در راه اندازی شرکتش با مالیات پرداخت نشده سنگینی روبرو شد و مجبور شد حدود 600 هزار دلار بپردازد. او به خاطر این مسائل چندبار تحت پیگرد قرار گرفت.

نیکلاس کیج

در سال 2009 سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا گفت که نیکلاس کیج، بازیگر مشهور آمریکایی 6/6 میلیون دلار مالیات معوق دارد که باید پرداخت کند. این رقم تا خاتمه همان سال به 7/6 میلیون دلار افزایش یافت. او مجبور شد در سال 2012 بدهی مالیاتی خود را صاف کند. برای این کار چند خانه ویلایی و حتی فسیل مربوط به جمجمه یک دایناسور را که پیش تر خریداری کرده بود، فروخت. بعد ها گفت مالیاتش حدود 14 میلیون دلار بوده که پس از ارزیابی مجدد نهایتا با پرداخت 6 میلیون دلار کار خاتمه پیدا کرده است.

مارتین اسکورسیزی

کارگردان سینمای آمریکا در ولنتاین سال 2011 شاهد اعمال مالیات 3 میلیون دلاری به دلیل مالیات معوق، سود و جریمه مربوط به آن بود. او در سال های 2002 و 2003 مجبور به پرداخت 2 میلیون دلار مالیات شد و همه این رقم را پرداخت کرد.

مارک آنتونی

خواننده، آهنگساز و بازیگر آمریکایی دو بار با مشکل مالیاتی روبرو شد. یک بار در سال 2007 محکوم به پرداخت 5/2 میلیون دلار مالیات شد و یک بار هم در سال 2010 محکوم به پرداخت جریمه مالیاتی 5/3 میلیون دلاری.

ژابی آلونسو

ژابی آلونسو، هافبک تازه بازنشسته شده اسپانیایی با شکایت های مالیاتی سنگینی روبرو شده است. او برای سوسیداد، لیورپول، رئال مادرید و بایرن بازی کرده و سال ها عضو تیم ملی اسپانیا بوده است. آلونسوی 36 ساله که تابستان گذشته با پیراهن بایرن از فوتبال خداحافظی کرد بار دیگر پرونده مالیاتی اش که بسته شده بود، به جریان افتاده و دادگاه او را به اتهام 3 فقره تخلف مالیاتی، به 8سال زندان محکوم کرده است.

ژابی در سال 2015، متهم به فرار مالیاتی 2 میلیون یورویی در فاصله سال های 2010 تا 2012 شده بود، اما پرونده او با پیروزیت بسته شد. حالا، اما این پرونده بار دیگر باز شده و دادستان های اسپانیا در یک بیانیه عمومی گفتند که اتهامات جدید مالی علیه ژابی آلونسو مطرح شده است.

کریستیانو رونالدو

بازیکن فوتبال پرتغالی به دلیل فرار از مالیات 18 میلیون و 800 هزار یورویی معادل 21 میلیون دلار به دادگاه اسپانیا احضار شد. حکم او 23 ماه حبس و 18 میلیون و 800 یورو جریمه بود که البته به زندان نرفت، ولی جریمه مورد نظر را پرداخت کرد. البته رونالدو به ازای نرفتن به زندان هم باید مبلغی معادل 365 هزار یورو به دادگاه می پرداخت. البته این خلاف مالیاتی از سال 2011 آغاز شد و تا به امروز این ستاره پرتغالی هرگونه تخلف مالیاتی را رد می کرد تا اینکه در نهایت با کمک وکلا، رونالدو این تخلف را پذیرفت و محکوم شد.

مسی و پدرش

متهم شدند که با استفاده از زنجیره ای از شرکت های جعلی در 2 کشور بلیز و اروگوئه از پرداخت مالیات مربوط به درآمد حاصل از فروش حق پخش تصاویر مسی سرباز زده اند. مبلغ این مالیات 4 میلیون و 160 هزار یورو اعلام شد. این بازیکن پذیرفته است که برای درآمد حاصل از حق پخش تصویرش باید مالیات پرداخت می کرده. او متمم مالیات سال های 2010 و 2011 را به علاوه 10 میلیون یورو به مقامات مالیاتی پرداخت کرد.

نیمار و پدرش

یکی از متهمان فرار مالیاتی نیمار، فوتبالیست اهل برزیل و عضو باشگاه پاری سن ژرمن فرانسه است. در فرایند انتقال این فوتبالیست از باشگاه برزیلی به بارسلونا در سال2013، مبلغ بزرگی در حدود 25میلیون یورو ناپدید شده است. نیمار و پدرش هر دو متهم هستند که در پرداخت حق پخش تصویر این بازیکن به شرکت DIS مرتکب تخلف شده اند.

منبع: برترین ها
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1101

به "چهره های شناخته شده و تخلفات مالیاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهره های شناخته شده و تخلفات مالیاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید