چین: بازی با آتش درخصوص تایوان انتها خوشی ندارد

به گزارش مجله سامی، بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور سه شنبه (دوم اوت) گفت آن دسته از سیاستمداران آمریکایی که در موضوع تایوان با آتش بازی می نمایند به سرانجام خوبی نخواهند رسید.

چین: بازی با آتش درخصوص تایوان انتها خوشی ندارد

به گزارش رویترز، وی از هیچ یک از سیاستمداران آمریکایی نام نبرد. چین مخالفت خود را با سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام نموده است. با این حال، گفته می گردد پلوسی در انجام این سفر جدی است و قرار است امروز وارد جزیره تایوان گردد.

پیش تر، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این سفر احتمالی گفت موضع طرف چینی روشن است و پکن اعتراضات جدی خود را به آمریکا ابلاغ نموده است. وی اضافه نمود: ما از نزدیک برنامه سفر نانسی پلوسی را دنبال می کنیم. اگر ایالات متحده در راستا اشتباه بایستد، اقدامات محکم و قاطعانه ای برای تضمین حاکمیت و امنیت خود انجام خواهیم داد.

هوا چونینگ بعلاوه در پاسخ به این سوال که اگر پلوسی بر سفر به تایوان پافشاری کند، چین چه اقدامات متقابلی را انجام خواهد داد، ضمن غیرمسئولانه و تحریک آمیز خواندن این سفر، گفت: آنچه می توانم به شما بگویم این است که ایالات متحده مسئول خواهد بود و بهای آسیب رساندن به حاکمیت و منافع امنیتی چین را پرداخت خواهد نمود.

در روزهای اخیر احتمال سفر پلوسی به تایوان، هشدارهای جدی مقام های چین را در پی داشته و تنش ها بین واشنگتن و پکن که روابطشان در سطح پایینی واقع شده است را تشدید نموده است. هو شیجین مفسر روزنامه چینی گلوبال تایمز در توییتی در مورد واکنش چین به سفر احتمالی پلوسی به تایوان نوشت: بر اساس آنچه می دانم، در واکنش، پکن مجموعه ای از اقدامات متقابل از جمله اقدامات نظامی را تنظیم نموده است.

در صورت حضور پلوسی در تایوان، این اولین توقف یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در 25 سال گذشته در این جزیره است و در زمانی انجام می گردد که روابط ایالات متحده و چین در سطح پایینی واقع شده است.

چین تایوان را یک استان می داند و همیشه با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همیشه با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می نماید و سیگنال های نادرستی به نیروهای جدایی طلب تایوان ارسال می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2146

به "چین: بازی با آتش درخصوص تایوان انتها خوشی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: بازی با آتش درخصوص تایوان انتها خوشی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید