کاهش تورم تولیدکننده و مصرف کننده در چهارماه گذشته

به گزارش مجله سامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در چهارماه گذشته تورم فراوری کننده و مصرف کنندگان کاهش یافته است.

کاهش تورم تولیدکننده و مصرف کننده در چهارماه گذشته

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از نشست کمیسیون مالی در جمع خبرنگاران، گفت: در نشست امروز موضوع تنظیم بازار آنالیز شد؛ در این حوزه میان وزارتخانه ها تقسیم کاری اجرا شده است، به طور مثال تنظیم بازار مواد غذایی مانند مرغ و تخم مرغ به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و کالا هایی مانند فولاد و سیمان به عهده وزارت صمت است.

وی به مردم نوید داد که بازار فولاد شرایط بسیار پایدار و خوبی دارد به طور مثال قیمت میلگرد طی ماه های گذشته از بیش از 18 هزار تومان به کمتر از 14 هزار تومان رسیده است. بهای ورق های فولادی نیز همین گونه است.

وزیر کابینه سیزدهم با بیان اینکه در بازار سیمان شاهد ثبات هستیم، اضافه نمود: در یک ماه ابتدایی فعالیت هر پاکت سیمان به 25 هزار تومان کاهش یافت هرچند بهای سیمان به علت شایعه قطعی گاز طی یک تا دوهفته به بیش از 26 هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما دوباره به قیمت 25 هزار تومان بازگشت.

فاطمی امین ادامه داد: در بازار کالا های پایه که مواد اولیه واحد های صنعتی هستند، با کاهش قیمت و ثبات قیمت روبرو هستیم و تورم تولیدکننده یعنی تورم کالا هایی که تولیدکننده مصرف می نماید، در 4 ماه گذشته حدود 26 درصد و تورم مصرف کنندگان 16 درصد کاهش یافته است البته هنوز تورم داریم، اما از تورم های بالا به سمت تورم های پایین حرکت می کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه کالا های واسطه ای و نهایی اقداماتی انجام گرفته است، شفافیت جریان کالا را یکی از این اقدامات دانست و ادامه داد: در حال حاضر تمامی مراحل خرید و فروش 15 قلم کالا از ابتدا تا سرانجام -از تولیدکننده تا شرکت های پخش و... - برای ما شفاف است که این امر موجب کاهش قیمت شده است به طور مثال در قیمت روغن موتور دیزلی کاهش قیمت رخ داده است.

فاطمی امین با اشاره به طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا، توضیح داد: متاسفانه شاهد هستیم که هزینه های بسیاری در نظام توزیع به مصرف کننده تحمیل می گردد و کالا ها با قیمتی بیش از قیمت هدف گذاری شده به دست مصرف کننده می رسد بنابراین طرحی با عنوان درج قیمت تولیدکننده روی کالا برای 15 قلم کالا به صورت آزمایشی شروع شده است که این موضوع در آینده نیز توسعه پیدا می نماید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه نمود: در کالا های مذکور شاهد کاهش قیمت هستیم به طور مثال این طرح با نوشیدنی ها شروع شد که در دو هفته اخیر حدود 3 هزار تومان قیمت آن ها کاهش یافت؛ این موضوع درباره دستمال کاعذی، قطعات خودرو و... نیز در حال انجام است که انتظار می رود موجب کاهش قیمت ها گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1999

به "کاهش تورم تولیدکننده و مصرف کننده در چهارماه گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تورم تولیدکننده و مصرف کننده در چهارماه گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید