کشف پرانرژی ترین پرتو های گامای تابیده شده از خورشید

به گزارش مجله سامی، یک گروه بین المللی از پژوهشگران در پروژه جدیدی، پرانرژی ترین پرتو های گاما را کشف نموده اند که تا به حال از خورشید ساطع شده اند.

کشف پرانرژی ترین پرتو های گامای تابیده شده از خورشید

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز وایز، گاهی اوقات برترین موقعیت برای پنهان کردن یک راز، روز روشن است و برای فهمیدن آن فقط باید به خورشید مراجعه کرد. اخترفیزیک دانان دانشگاه ایالتی میشیگان (MSU)، بخشی از یک گروه بین المللی هستند که در پروژه جدیدی نشان داده اند خورشید در حال تاباندن پرتو های گاما با انرژی بالاتر از حد میزان گیری شده تا به حال است.

پرتو های گاما در اتمسفر زمین، انرژی خود را از دست می دهند. این بدان معناست که برای زندگی ما نگرانی ایجاد نمی نمایند. این کشف به پژوهشگرانی که با رصدخانه HAWC واقع در مکزیک کار می نمایند، امکان می دهد تا آن ها را کشف نمایند.

مهر النسا (Mehr Un Nisa) پژوهشگر مقطع فوق دکتری دانشگاه ایالتی میشیگان و از پژوهشگران این پروژه گفت: این نتایج نشان می دهند که رصدخانه HAWC در بالاترین انرژی ها به دانش ما در خصوص کهکشان می افزاید و پرسش هایی را در خصوص خورشید خودمان ایجاد می نماید. خورشید شگفت انگیزتر از چیزی است که ما تصور می کردیم. تصور ما این بود که این ستاره را کشف نموده ایم، اما این طور نیست.

به علاوه، این گروه پژوهشی دریافتند این نوع نور که به عنوان پرتو گاما شناخته می گردد، به طور شگفت انگیزی درخشان است؛ یعنی درخشش آن بیشتر از چیزی است که دانشمندان قبلا پیش بینی نموده بودند. اگرچه این نور پرانرژی به سطح زمین نمی رسد، اما پرتو های گاما نشانه های گویایی را ایجاد می نمایند که به وسیله نسا و همکارانش شناسایی شدند.

نسا گفت: ما اکنون روش های رصدی داریم که چند سال پیش ممکن نبودند. سایر تلسکوپ های زمینی نمی توانستند خورشید را در این انرژی خاص مورد آنالیز قرار دهند، زیرا فقط در شب کار می نمایند.

نسا و همکارانش، جمع آوری داده ها را در سال 2015 شروع کردند. آن ها در سال 2021 توانستند داده های کافی را برای آنالیز دقیق پرتو های گامای خورشید جمع آوری نمایند. نسا ادامه داد: پس از آنالیز شش ساله داده ها، این پرتو های گاما را کشف کردیم که بیش از میزان درخشان بودند. وقتی برای اولین بار آن ها را دیدیم، با خود گفتیم که خورشید نمی تواند در این انرژی ها تا این میزان درخشان باشد.

خورشید نور زیادی را از خود ساطع می نماید که طیف گسترده ای از انرژی ها را در بر می گیرد، اما بعضی از انرژی ها فراوان تر از سایرین هستند. برای مثال، خورشید به وسیله واکنش های هسته ای خود، اندازه زیادی نور مرئی ساطع می نماید که ما آن را می بینیم. این نوع از نور حامل انرژی حدود یک الکترون ولت است.

پرتو های گاما که نسا و همکارانش مشاهده کردند، حدود یک تریلیون الکترون ولت یا یک ترا الکترون ولت بودند که به اختصار 1 TeV نامیده می گردد. این سطح از انرژی نه تنها شگفت انگیز بود، بلکه تماشا اندازه زیادی از آن نیز شگفت زیادی را در پی داشت.

نسا گفت: این اکتشاف در حال حاضر بیشتر از پاسخ، پرسش ایجاد می نماید. دانشمندان خورشیدی اکنون در خصوص چگونگی رسیدن این پرتو های گاما به چنین انرژی بالایی و نقش میدان های مغناطیسی خورشید در این پدیده به فکر فرو رفته اند.

این پژوهش، در مجله Physical Review Letters به چاپ رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 14 مرداد 1402 بروزرسانی: 14 مرداد 1402 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2311

به "کشف پرانرژی ترین پرتو های گامای تابیده شده از خورشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف پرانرژی ترین پرتو های گامای تابیده شده از خورشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید