گلایه از صدور ویزای درمانی برای خارجی ها

به گزارش مجله سامی، ایسنا/ این خبر پیرامون گلایه از صدور ویزای درمانی برای خارجی ها برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

گلایه از صدور ویزای درمانی برای خارجی ها

قضیه چیست؟

سری به چند بیمارستان تخصصی و مرکز درمانی می زنم از کلینیک اعصاب و روان بهمن گرفته تا تعدادی از مطب های پزشکان در کوچه برخوردار و بلوار طالقانی؛ گویا خبری از کرونا نیست و اگر ماسکهای روی چهره ها عامل جدایی شرایط کنونی از دوران قبل کرونا نبود، شاید ازدحام بیماران در مطب های یزد خیلی معمول می نمود، ولی اکنون بسیار جای تعامل دارد!

خیابان های مجاور این مطب ها پرازدحام و مملو از جمعیت و خودروهاست، شلوغی بیماران در برخی مطب ها مانند زیبایی و پوست، مغز و اعصاب، قلب و روانپزشکی بیشتر بچشم می آید و پوشش و لهجه بیشتر مراجعان گویای غیربومی بودن آنهاست.

مطب های پزشکان نیز بدون هیچ حساسیتی مراجعان را پذیرش می نمایند و گویا پرسنل این مراکز درمانی نیز هیچ واهمه ای از ابتلا به کرونا ندارند. در برخی از بیمارستان های خصوصی یزد البته حساسیت بسیار بیشتری مشاهده می گردد؛ پرسنل یکی از این مراکز خصوصی در حال مشاجره با یکی از بیماران غیربومی است و پذیرش وی را تنها منوط به داشتن تست پی.سی.آر می داند، ولی مراجعان به شدت با این شرط پذیرش، مقابله می نمایند.

گذری نیز به یکی از کوچه هایی که تمرکز مسافرخانه های مجاز در آن بیشتر است، می کنم؛ راننده خودوریی سفید رنگ که سرنشینانش علاوه بر وی، یک زن و دو بچه هستند کنارم ترمز می نماید و در حالیکه شیشه جلوی خودرو را پایین می دهد، می پرسد: خواهر مسافرخانه ... کجاست؟ و من به رسم مهمان نوازی معمول یزدی ها او را هدایت می کنم و به عنوان یک خبرنگار از آنها علت سفرشان را جویا می شوم و مرد به همسرش اشاره می نماید و می گوید: برای مراجعه به مرکز ناباروری آمده و میخواهد سومین فرزندمان را باردار گردد. برایشان آرزوی خرسندی می کنم و از آنها می خواهم تا از ماسک استفاده نمایند و سپس از آنها دور می شوم.

نزدیک یکی از بیمارستان های معروف یزد هم طبق معمول،واسطه هایی ایستاده اند که برای خانه های مسافر بدون مجوز هر بیمار غیربومی را صدا می نمایند؛ درست مانند راننده تاکسی هایی که برای جذب مسافر با هم رقابت می نمایند. البته تعداد انگشت شماری هستند که بیشتراً نیز با لهجه شیرین یزدی صحبت می نمایند؛ لهجه ای که برای اطمینان بخشی به مسافران غیربومی گاهی با زبان فارسی و دیگر لهجه ها در هم می آمیزد و از اصالت یزدی خارج می گردد.

محدودیت هایی که جز حوزه درمان شامل همه می گردد

یزد سالها شهره مهمان نوازی مردمانش بوده و همیشه از پذیرش هر مهمانی بدون در نظر دریافت هر مسئله ای خودداری نمی نمایند، حتی حالا که کرونا بیش از یک سال بر یزد سایه انداخته و تمام مراکز توریستی تعطیل هستند، باز هم شاهد مهمانانی برای درمان است و با وجود تهدید سلامتی ، با آغوش باز از آنها استقبال می گردد.

حرف مهمان و مهمان نوازی شد؛ موضوع پرچالشی که اخیرا وزارت بهداشت و ستاد کرونا در مورد آن بحث دارد و آن را به عنوان تهدید سلامت مردم مطرح نموده و مصوباتی که استانداران و فرمانداران را نیز تحریک نموده تا محدودیت هایی را برای مقابله با موج جدید بیماری کرونا اعمال نمایند؛ البته محدودیت هایی که همه را جز بخش درمان و سلامت شامل می گردد.

البته اوایل که مردم یزد نسبت به ورود غیربومی ها حساس شده بودند، نظارت بر مطب ها و برخی از مراکز درمانی که البته با شلوغی بیش از حد، اغلب پروتکل های بهداشتی را نقض می کردند، تشدید شد اما این نظارت ها زیاد هم دوام نیاورد و مطب ها دوباره فعالیتشان را با همان شلوغی و پذیرش بیماران غیربومی از سر دریافتد.

پلاک های غیربومی و تردد مسافران غیریزدی نیز در بازه ای زمانی زیاد شد، اما در همین روزها هم واحدهای مجاز اقامتی و هتل ها تقریبا تعطیل و بعضا نیز تعداد بسیار محدودی در حالت کشیک بودند و به همین منوال سه موج بیماری را در یزد پشت سر گذاشتیم.

باز حوالی ایام عید نوروز است و مسافرت ها در حال شدت دریافت، اما صحبت های ضد و نقیض متولیان سفر بسیاری را دچار تردید نموده است چرا که همچنان توریستی متهم اصلی است و بر سر این خوان، مطب ها و مراکز درمانی هنوز پذیرای مهمانان غیربومی هستند؛ مهمانانی که غالباً بدلیل قصور اقتصادی مجبور به انتخاب خانه های ارزان قیمت مسافر و عمدتاً غیرمجاز را برای اقامت خود در ایام درمان هستند.

این مطالب برای کسانی که هر روز از هفته با چنین مشاهداتی روبرو هستند، بسیار ملموس تر است و نمونه شاخص آن رئیس خانه مطبوعات یزد است که بدلیل استقرار این خانه در کوچه برخوردار یکی از معابر خاص مطب های پزشکان همه روز با چنین صحنه هایی روبرو است.

فرزاد فیضی، رئیس این خانه می گوید: تعداد زیادی از مطب ها در این کوچه واقع شده که با وجود شیوع کرونا، هر روز شلوغ تر از روز قبل هستند و معمولاً این کوچه مملو از پلاک های غیر بومی است.

وی با گلایه از این که شلوغی مطب ها تا فضای بیرونی مطب امتداد دارد، می گوید: از اول شیوع کرونا این فرایند وجود داشته ولی مدتی است که بدنبال شیوع کرونای انگلیسی بسیاری از پزشکان، بیماران و مراجعان خود را بیرون از مطب و در فضای باز نگه می دارند که همین مسئله موجب تجمع بیماران در کوچه و محل تردد دیگر عابران می گردد.

موظف به ارائه خدمت به همه مراجعان هستیم

دکتر ابراهیم سلمانی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پیرامون گلایه از صدور ویزای درمانی برای خارجی ها می گوید: بخش سلامت استان موظف به ارائه خدمات به هر نوع مسافر و مراجعه نماینده ای فارغ از رنگ پوست، ظاهر و ملیت است.

وی با تاکید به اینکه اعمال محدودیت برای پذیرش بیماران ممکن نیست، در پاسخ به سوالی مبنی بر بالا بودن ریسک ابتلای کادر درمان به کرونا از این طریق، خاطرنشان می نماید: هر بیماری چه یزدی و چه غیر یزدی می تواند ناقل کرونا باشد، پس نمی توانیم با این شرط از درمان سرباز بزنیم.

این مسئول با بیان اینکه برخی از مطب ها و مراکز درمانی در مورد ایمنی بیشتر شرایط و محدودیت هایی را اعمال نموده اند، می گوید: برخی از مطب ها تست پی.سی.آر را الزامی می دانند که افراد در صورت منفی شدن این تست نیز می توانند ناقل باشند و برخی نیز از تب سنج استفاده می نمایند اما در مجموع خدمات به هر بیماری ارائه می گردد.

سلمانی با بیان اینکه هر نوع محدودیتی باید از ورودی شهر اعمال گردد، می گوید: اگر قرار است خدماتی به بیماران غیربومی ارائه نگردد ضروری است که در این زمینه ورودی های شهر بسته شوند، در غیر این صورت محدودیتی برای ارائه خدمات درمانی به این بیماران وجود ندارد.

آغوش باز ایران به روی توریستان خارجی سلامت

اما بیماران داخلی فقط بخشی از این سناریو هستند و یکی از مسائل مطرح شده از سوی جامعه توریستی، صدور ویزای درمان برای کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای عربی همچون عراق است.

یکی از راهنمایان توریستی در این باره از ورود تعداد قابل توجهی از توریستان خارجی از کشورهای عربی به استان های تهران و فارس و بعضاً تعداد محدودتری به یزد خبر می دهد و می گوید: همه ویزاها لغو شدند، اما توریست سلامت همچنان مجاز هستند که به کشور سفر کند.

وی که نمی خواهد نامش فاش گردد، می گوید: توریست سلامتی که برای درمان به کشور می آید، ریسک بسیار بالایی از انتقال کرونا را به همراه دارد ولی اگر او مجاز به سفر کردن به کشور است، چطور انواع ویزا دیگر به بهانه شیوع کرونا صادر نمی گردد؟

کتمان کوتاهی در تزریق واکسن

سیدمحسن حاجی سعید، رئیس کانون راهنمایان توریستی سراسر کشور پیرامون گلایه از صدور ویزای درمانی برای خارجی ها می گوید: یزد سه موج را بدون وجود هیچ توریستی تجربه کرد و اما سوال اینجاست که اگر با هر نوع سفری مخالف هستید چرا هر توریستی جز توریستی سلامت را محدود می کنید؟

وی با بیان اینکه تا به امروز با وجود اعمال محدودیت های کرونایی، ارتباطی بین موج های قبلی با توریستی وجود نداشته است، می گوید: به نظر می رسد عده ای از این طریق با سپر بلا کردن توریستی، کاستی خود را در درمان قطعی کرونا و زدن واکسن کتمان می نمایند.

حاجی سعید تاکید می نماید: وزارت مربوطه باید برای این کوتاهی به مردم جوابگو باشد نه این که تصمیم گیری های غیرکارشناسانه ای داشته و ذهن مردم را به سمت توریستی ببرد.

رئیس کانون راهنمایان توریستی کشور با بیان اینکه اگر مطلقاً مخالف سفر هستید، چرا ویزای توریستی سلامت صادر می کنید؟ به وضعت ترددهای مسافران غیربومی سلامت به یزد نیز اشاره می نماید.

محدودیت توریستی به جز توریست سلامت

سیدامیرناصر طباطبایی، رئیس جامعه هتلداران یزد که از این برخوردهای سلیقه ای با توریستی گلایه دارد، می گوید: اگر توریستی و سفر عامل شیوع کروناست پس چگونه صدور ویزای سلامت تا به امروز لغو نشده است؟

وی به شرایط شیوع کرونا از عواملی جز توریستی یاد می نماید و می گوید: در حالی توریستی بارها مشمول محدودیت های ستاد کرونا شده که تا به امروز هیچ آمار رسمی از شیوع کرونا به واسطه زیرساخت های مجاز توریستی منتشر نشده است.

طباطبایی سفرهای درمانی داخلی را موثر در شیوع کرونا می داند و اضافه می نماید: آیا توریستی که برای سفر از خودرو شخصی استفاده می نماید و در فضای ایزوله خانوادگی واقع شده است، نسبت به توریستی که برای سفر از هواپیما یا قطار استفاده می نمایند، بیشتر است؟

وی برخی محدودیت های کرونایی اعلام شده برای نوروز را منطقی نمی داند، با اشاره به شیوع کرونای انگلیسی توسط صنعت در یزد، می گوید: این بار هم توریستی بی تاثیر بود ولی تمام محدودیت ها را برای توریستی رقم می زنند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 فروردین 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1551

به "گلایه از صدور ویزای درمانی برای خارجی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه از صدور ویزای درمانی برای خارجی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید