24 میلیون هکتار از اراضی امسال در کاداستر تثبیت شد

به گزارش مجله سامی، تهران (پانا) - رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت از ابتدای سال جاری بیش از 24 میلیون هکتار اراضی در نظام کاداستر تثبیت شده و امیدواریم سال آینده، خاتمه اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی و منابع طبیعی اعلام شود.

24 میلیون هکتار از اراضی امسال در کاداستر تثبیت شد

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، همایش مشترک ویدئو کنفرانس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با حضور ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مسعود منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، معاونان، مدیران ستادی و استانی هر دو سازمان با موضوع بررسی عملکرد استان ها در خصوص تثبیت امور اراضی ملی برگزار گشت.

خداییان در این همایش ویدئویی گفت: خوشبختانه نهضت اجرای طرح کاداستر به خصوص در اراضی ملی و منابع طبیعی و اراضی دولتی به راه افتاده است و ما ثمرات آن را مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه در هفت ماهه گذشته سال جاری میزان تثبیت اراضی در نظام کاداستر بیش از 24 میلیون هکتار است، اضافه کرد: این رقم برابر با عملکرد چهل ساله این دو سازمان در امر اجرای طرح کاداستر است که اگر با همین آهنگ پیش رود، زودتر از آن برنامه به هدف خواهیم رسید.

خداییان اضافه کرد: امیدواریم که سال 1400 سال اعلام پایان اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی و منابع طبیعی باشد و تعدادی از استان ها در سال جاری این امر را به اتمام خواهند رساند.

معاون قوه قضاییه اضافه کرد: اقدام خوبی که اجرا شده این است که تثبیت اراضی ملی و منابع طبیعی را به طور هماهنگ در کل کشور ادامه می دهیم؛ یعنی این طور نیست که فقط استان های کویری در دستور کار باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: استان های جنگلی و شمالی مانند گلستان، گیلان و مازندران و استان های ساحلی جنوبی جز استان هایی هستند که دارای رتبه برتر هستند و موفقیت های خوبی در تثبیت اراضی ملی و منابع طبیعی دارند.

وی اضافه کرد: امیدوارم سال جاری تمامی اراضی جنگلی را تثبیت کنیم؛ زیرا کار بسیار مهمی در کشور است و با اتمام آن از تجاوز به اراضی جنگلی جلوگیری می شود.

خداییان اضافه کرد: علت این پیشرفت تعامل خوبی است که بین این دو سازمان وجود دارد و خوشبختانه در استان ها نیز به همین شکل ادامه یافته است. به طور مرتب جلسات هفتگی و ماهانه را داریم و همین موجب شده که ضعف هر یک از ادارات توسط اداره دیگر پوشش داده شود و کارها سرعت داشته باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: هدف گذاری که سازمان جنگل ها و مراتع برای سال 99 داشته اند، حدود 38 میلیون هکتار بوده که با توجه به قراردادهایی که سازمان ثبت اسناد و املاک در استان ها با شرکت های مشاور منعقد کرده، باید این هدفگذاری را به بیش از 74 میلیون هکتار افزایش دهیم؛ زیرا آن هدف گذاری که سازمان جنگل ها داشته با توجه به امکانات آن سازمان بوده است.

وی ادامه داد: اکنون که ما در حال کمک کردن برای نقشه برداری و تثبیت این اراضی هستیم حتما باید هدف گذاری به دو برابر افزایش یابد.

خداییان اضافه کرد: آنچه که برای ما مهم است این است که تثبیت صحیح صورت گیرد و منجر به صدور سند مالکیت کاداستری تک برگ شود و به محض اینکه تثبیت صورت گرفت، سند مالکیت صادر شود که دیگر مسئله ای در این زمینه نداشته باشیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به جانمایی هایی که اجرا شده و تثبیت نشده، گفت: علت تثبیت نشدن، مسائلی است که آن نقشه ها دارند و حتما این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد. باید پس از اصلاح هندسی و رفع مسائل و ایرادات جانمایی ها نسبت به تثبیت اقدام شود تا در استان ها میزان جانمایی بیشتر از میزان تثبیت نباشد.

وی اضافه کرد: لازم است موضوع الکترونیکی شدن استعلامات هر چه سریعتر انجام شود و سازمان جنگل ها هم اگر هر چه سریعتر زیرساخت را فراهم کنند و به سامانه های ما وصل شوند، هم از تردد مردم بین دفاتر و ادارات منابع طبیعی جلوگیری می شود، هم به کار سرعت داده می شود و هم از جعل استعلامات و پاسخ های آن جلوگیری به عمل می آید.

در پایان مراسم از عملکرد مدیران کل ثبت اسناد و املاک سه استان هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان شمالی در حوزه تثبت اراضی ملی تقدیر شد.

قانون جامع حدنگار (کاداستر) در سال 1393 با هدف مبارزه با پدیده زمین خواری و جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و حفط بیت المال و منافع دولت در مجلس تصویب شد. این قانون، شامل مجموعه فعالیت های تهیه نقشه با استفاده از عکس ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره ای، تبدیل رقومی عکس ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش و تکمیل نقشه های زمینی و تطبیق نقشه با شرایط واقعی و موجود املاک و اضافه کردن کلیه اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهائی و به روزرسانی آن است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1340

به "24 میلیون هکتار از اراضی امسال در کاداستر تثبیت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "24 میلیون هکتار از اراضی امسال در کاداستر تثبیت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید