آینده فین تک در ایران رو به بهبود است؟ آیا فین تک در ایران رو به پیشرفت است یا نه؟

به گزارش مجله سامی، فین تک به فناوری های اقتصادی جدید گفته می گردد که مبتنی بر تکنولوژی هایی مانند اینترنت، کامپیوتر و سیستم های هوشمند است. این فناوری ها در ایران نیز رو به رشد است.

آینده فین تک در ایران رو به بهبود است؟ آیا فین تک در ایران رو به پیشرفت است یا نه؟

آیا فین تک در ایران رو به پیشرفت است یا نه؟

پیشرفت تکنولوژی روز به روز زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار می دهد و باعث می گردد تا یک سری از امور به روش های ساده تر و بهتری انجام گیرند. تکنولوژی های جدید که به شدت زندگی در این کره خاکی را در اختیار خود گرفته است، اینترنت و دستگاه های هوشمند و سیستم های کامپیوتری است. این موارد تقریباً در تمامی جنبه های زندگی بشر وارد شده اند و پیشرفتی شگرف در آن ها ایجاد نموده اند که قابل مقایسه با زندگی به سبک قدیمی نیست. مهم ترین بخش زندگی افراد جامعه، مسائل مالی و خدمات مربوط به آن است که این بخش نیز به وفور با تکنولوژی درآمیخته است. فینتک نامی است که به این تکنولوژی داده اند؛ اما وضعیت فین تک در ایران چگونه است و آینفین تک به فناوری های مالی جدید گفته می گردد که مبتنی بر تکنولوژی هایی مانند اینترنت، کامپیوتر و سیستم های هوشمند است. این فناوری ها در ایران نیز رو به رشد است.ده آن چگونه پیش بینی می گردد؟

فین تک چیست و چه کاربردی دارد؟

فین تک یا fintech کوتاه شده Financial technology است که به فناوری مالی معنا می گردد. فینتک در اصل فناوری و نوآوری هایی است که هدف آن رقابت با روش های سنتی و قدیمی در ارائه خدمات مالی است. این روش ها در رابطه با یک صنعت نو ظهور است که از فناوری برای بهبود فعالیت ها در امور مالی بهره می برد. مواردی از این قبیل شامل استفاده از تکنولوژی هایی مانند تلفن های هوشمند برای بانکداری تلفن همراه و خدمات سرمایه گذاری است. هدف این فناوری ها ارائه خدمات مالی راحت تر به عموم مردم است.

فینتک فناوری هایی است که با تکنولوژی های جدید کار می نماید و می تواند به عنوان ایده های خلاقانه ای با ارائه راهکار های فناوری با توجه به موقعیت های مختلف تجاری، فرآیندهای مالی را بهبود بخشد. این تکنولوژی ها گاهی اوقات حتی منجر به فراوری مدل های جدید تجاری یا مشاغل جدید نیز می گردد و در جهت رشد مالی جامعه گامی مهم برمی دارد.

یکی از انواع فناوری مالی که امروزه به وفور از آن ها استفاده می گردد، ارزهای دیجیتال است که روند کار با آنها کاملاً نسبت به ارزهای فیزیکی و سنتی متفاوت است. ارزهایی مانند بیت کوین از جمله این موارد است که در حال حاضر بسیاری از معاملات بین المللی بر اساس این ارزها انجام می گیرند. کار با ارز دیجیتال و فناوری های جدید بسیار راحت و سریع است.

مزایای استفاده از فین تک

همان طور که از تعریف فینتک پیداست، نمی توان آن را به یک بخش خاص محدود کرد و دارای طیف وسیعی از فناوری های جدید است که می توان از آن ها بهره برد.

مهم ترین امری که در فناوری های جدید مورد انتظار است، سرعت انجام کار با آن هاست. به عنوان مثال انتقال پول از حسابی به حساب دیگر در روش های سنتی مستلزم ایستادن در صف های طولانی بانک بود ولی امروزه به یاری همراه بانک موجود در سیستم مالی فرد به راحتی این کار با یک گوشی هوشمند و در کمتر از یک دقیقه قابل انجام است.

همچنین استفاده از ارز دیجیتال در معاملات تجاری بین المللی برگشت پول را که در گذشته ممکن بود حتی هفته ها هم به طول بیانجامد امروزه در عرض چند دقیقه انجام می دهد و این امر سبب شده تا بتوان با سرعت بسیار بیشتری کسب و کارهای تجاری و بین المللی را پیش برد.

بهبود تجارت و سرکار آمدن کسب و کارهای جدید از جمله مواردی است که این نوع فناوری به آن پرداخته است. استفاده از کیف پول در انجام معاملات و رد و بدل کردن اینترنتی پول و ارز امروزه بسیار سریع تر انجام می گیرد. همچنین پرداخت آنلاین وجوه محصولات خریداری شده سبب می گردد تا بتوان به راحتی کسب و کارهایی مبنی بر اینترنت و به صورت غیرحضوری راه انداخت که همگی نشان دهنده مزایای استفاده از فناوری های مالی جدید است.

علاوه بر موارد ذکر شده احتیاج به نیروی کار در فناوری های جدید به مراتب نسبت به گذشته کمتر شده است و این امر سبب می گردد تا بتوان با هزینه های جانبی کمتری فعالیت های مالی خود را به انجام رساند. بسیاری از فعالیت هایی که در گذشته با خطای زیاد و توسط نیروی انسانی زیادی انجام می گرفت، امروزه توسط تکنولوژی های جدید و بدون خطا قابل انجام است.

وضعیت فین تک در ایران چگونه است؟

قطعاً کشورهایی که قصد دارند رشد سریع تری در حوزه های مالی و اقتصاد داشته باشند تا بتوانند با سایر کشورهای جهان ارتباط مالی بیشتری داشته باشند، باید از این فناوری ها نهایت بهره را ببرند. وضعیت فین تک در ایران نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و در سال های اخیر به این مقوله توجه ویژه شده است.

در بازارهای سرمایه به مقدار زیادی از این تکنولوژی بهره می برند و روز به روز کسب و کارهای بیشتری از آن ها استفاده می نمایند. بخش مالی در ایران سال های زیادی است که بسته به ضوابط و شرایط موجود و همین طور وجود تحریم های محدود نماینده تغییرات چندانی نداشته است. از این رو در سال های اخیر تقاضا برای خدمات مبتنی بر فناوری های جدید مورد استقبال نهاده شد و روز به روز رشد آن ها افزون می گردد. وضعیت فین تک در ایران شاید به نسبت کشورهای پیشرفته کمی عقب باشد اما سرعت رشد آن مورد قبول است. بعضی از معروف ترین فینتک های ایرانی که ممکن است شما هم بارها با آن ها کار نموده باشید شامل موارد زیر است:

  • پی پینگ یا خدمات پرداخت آنلاین
  • ایزی پی یا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
  • پی دات آی آر: ارائه دهنه خدمات آنلاین مالی، کیف پول الکترونیک و درگاه پرداخت
  • زرین پال: ارائه دهنده کیف پول و درگاه پرداخت آنلاین
  • پی پرس: درگاه پرداخت آنلاین، ایجاد و صدور فاکتور، درگاه پرداخت شخصی و صفحه پرداخت آزاد
  • دنگی پال: ارائه خدمات پرداخت گروهی
  • آیدی پی: درگاه پرداخت شخصی و سامانه و پوز مجازی برای تبدیل شماره کارت و حساب بانکی به یک آیدی تعیین

البته این تعداد فناوری مالی جدید، بخشی از موارد متعددی هستند که در ایران کار می نمایند. با توجه به استقبال کاربران و افراد جامعه از آن ها روز به روز رشد بیشتری هم از نظر کیفت، هم از نظر کمیت در آن ها مشاهده می گردد.

کشور ما نیز مانند سایر کشورها به دنبال راهی است تا بتواند مسائل مالی خود را رفع کند و از این طریق بیشتر در جهت توسعه اقتصاد و رفع احتیاجهای جامعه بکوشد. بعضی از تکنولوژی ها به گونه ای پیش می روند که امکان فرار کردن از آن ها و برگشت به شرایط ماقبل آن ها تقریباً غیر ممکن می گردد. از این رو دائم روندی رو به رشد دارند و کاربرانی که از آن ها استفاده می نمایند بیشتر این موضوع را به پیش می رانند.

اگر بخواهیم وضعیت آینده فین تک در ایران را مورد آنالیز قرار دهیم، باید نگاهی به رشد آن در چند سال اخیر بیندازیم. بعد از آغاز کار با فناوری های جدید، رشد آن ها کاملاً تصاعدی بوده است. این امر سبب شده تا روز به روز گسترش آن ها در زندگی مردم به خصوص در بخش کسب و کارها بیشتر به چشم بخورد. از این رو باید بیشتر روی آن ها کار گردد.

با توجه به مطالبی که عنوان شد، افرادی که در حوزه تکنولوژی های جدید کار می نمایند دست به کار شده اند تا در این بازار رقابتی جهان خودی نشان دهند و تکنولوژی های جدیدتری را به بشر بشناسانند. این افراد در کشور ما کم نیستند و همگام با افراد متخصص در سراسر جهان پیشرفت هایی را حاصل می آورند.

همان طور که در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در حوزه فین تک در ایران دیده شده است، قطعاً در آینده نیز این پیشرفت ها ادامه دار خواهد بود و می توان از آن ها بهره فراوان برد. کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت که به یاری این فناوری های مالی جدید کار می نماید، مرزها را در هم نوردیده است و افراد زیادی را به کار واداشته است. روی هم رفته می توان گفت آینده فین تک در ایران روشن است و منتظر استفاده بیشتر از این فناوری ها خواهیم بود.

اما ممکن است عوامل محدود نماینده ای برای استفاده از این فناوری های مالی جدید وجود داشته باشد که باعث بروز مشکل گردد. به عنوان مثال تحریم های بانکی که در حال حاضر دامن گیر کشور ایران است یکی از مؤثرترین عوامل محدود نماینده در استفاده از فناوری های روز جهان در زمینه های بانکی و مالی است که امکان معاملات تجاری و دریافت و پرداخت ارز را به حداقل رسانده است. اگر این مسائل رفع نگردد نمی توان در زمینه های بین المللی به اندازه ای که باید و شاید درخشید؛ اما به طور کلی راهکارهایی ممکن است با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی نیز برای این مسائل باز گردد که محدودیت های ناشی از تحریم را بتوان به یاری آن حل کرد. با این وجود هنوز هم یک سری فینتک قابل استفاده وجود دارد که کاربران ایرانی خارج از کشور از آن بهره می برند و دریافت و پرداخت ارز را به وسیله شرکت های واسطه ای به انجام می رسانند.

اگر بخواهیم کمی واقع بینانه تر این مسئله را مورد آنالیز قرار دهیم، باید عنوان کنیم که در حالت مقایسه ای شاید نتوان به راحتی در بخش فناوری های مالی جدید و پیشرفته همگام با کشورهای توسعه یافته جلو رفت اما با این حال پیشرفت هایی در فین تک و فناوری های جدید می تواند بسیار خوب باشد. به هر حال محدودیت های سیاسی و مالی کشور اگر در همین شرایط موجود باقی بماند به عنوان یک عامل محدود نماینده به خصوص در بخش های بین المللی آسیب هایی را به بدنه فناوری های مالی در ایران وارد می نماید.

فین تک از جمله مواردی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و روز به روز احتیاج جامعه بیشتر به این نوع فناوری احساس می گردد. به همین علت حتی اگر بخواهیم، باز هم نمی توانیم از آن ها کناره بگیریم. با توجه به این که افراد فعال در این حوزه علاوه بر خدمت رسانی به اقشار مختلف و تأمین این فناوری های، خود نیز با فروش این تکنولوژی به جامعه مانند فروش برنامه های اینترنتی و هوشمند مبتنی بر تکنولوژی می توانند درآمد بالایی کسب نمایند و این امر سبب می گردد تا افراد متخصص در این حوزه نیز کوشش خود را برای پیشرفت فینتک افزون نمایند و آینده فین تک در ایران به نسبت الآن حتی با وجود همین محدودیت ها باز هم بهتر و بهتر گردد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 575

به "آینده فین تک در ایران رو به بهبود است؟ آیا فین تک در ایران رو به پیشرفت است یا نه؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آینده فین تک در ایران رو به بهبود است؟ آیا فین تک در ایران رو به پیشرفت است یا نه؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده فین تک در ایران رو به بهبود است؟ آیا فین تک در ایران رو به پیشرفت است یا نه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید