ارتباط سلامت روان و آفت دهان

به گزارش مجله سامی، بررسی های یک مطالعه نشان داد که سلامت روان در کنار عوامل احتمالی می تواند از فاکتورهای ایجاد کننده آفت در بیماران باشد.

ارتباط سلامت روان و آفت دهان

بیماری استوماتیت آفتی راجعه یا آفت دهان یکی از شایع ترین بیماری های مخاط دهان است. دلیل اصلی بروز آفت ناشناخته است، با این حال عواملی مثل عوامل ژنتیکی، حساسیت های غذایی، ترومای سطحی، تغییرات غدد درون ریز، استرس و اضطراب و ... در این بیماری دخیل هستند.

با توجه به این که مسائل روانی مثل استرس و اضطراب نقش مهمی را در شروع و عود زخم های آفتی دارند، پژوهشگران با انجام مطالعه ای سلامت روان و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آفت را بررسی کردند.

این مطالعه در سال 1398 و در میان مراجعه کنندگان به بخش بیماری های دهان و فک و صورت دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد و افرادی که مبتلا به استوماتیت آفتی مینور در نواحی قابل مشاهده در دهان بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

در این مطالعه 270 نفر شرکت کردند که از میان آن ها 64 نفر مبتلا به استوماتیت آفتی راجعه بودند و 105 نفر دیگر در گروه شاهد قرار گرفتند. هر دو گروه با استفاده از پرسش نامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و پرسش نامه سنجش سلامت روان، بررسی شدند.

یافته های این مطالعه نشان داد که کیفیت زندگی وابسته به سلامت دهان در گروه بیماران مبتلا به آفت دهان، در همه جنبه ها به طور آماری از گروه سالم، پایین تر بود و افراد مبتلا به این بیماری، محدودیت عملکردی، درد فیزیکی، ناراحتی سایکولوژیک، ناتوانی فیزیکی، ناتوانی سایکولوژیک، ناتوانی اجتماعی و معلولیت بیشتری نسبت به گروه سالم داشتند.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: بیماران مبتلا به آفت از سلامت روان پایین تری نسبت به افراد گروه سالم برخوردار هستند؛ ولی سلامت روان تنها عامل ایجاد آفت در افراد نیست. سلامت روان در کنار عوامل احتمالی می تواند از فاکتورهای ایجاد کننده آفت در بیماران باشد.

در انجام این پژوهش؛ طاهره ملانیا، شقایق زاهدپاشا، عباس مسگرانی، محمود موسی زاده، فاطمه رضیان و مائده صالحی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان ارزیابی سلامت روانی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در بیماران مبتلا به استوماتیت آفتی راجعه در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران؛ منتشر شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1626

به "ارتباط سلامت روان و آفت دهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط سلامت روان و آفت دهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید