افزایش نقاط مرگ در دریا های جهان

به گزارش مجله سامی، مناطق مرگ به نقاطی گفته می شود که میزان اکسیژن آب در آنجا به شدت افت می کند به صورتی که زیست در آن تقریبا ناممکن می شود.

افزایش نقاط مرگ در دریا های جهان

گزارش سازمان ملل درباره ارزیابی اقیانوس های دنیا، حاوی نکاتی هشدار دهنده است. نقاطی در آب ها که در آن زیست تقریبا غیرممکن است از 400 منطقه در سال 2008 به 700 منطقه در سال 2019 افزایش یافته است.

سازمان ملل گزارش ارزیابی اقیانوس های دنیا در سال 2021 را روز چهارشنبه 21 آوریل در نیویورک عرضه کرد. بر اساس این گزارش مناطق موسم به مناطق مرگ در آب های دنیا رو به افزایش است. مناطق مرگ به نقاطی گفته می شود که میزان اکسیژن آب در آنجا به شدت افت می کند به صورتی که زیست در آن تقریبا ناممکن می شود.

تعداد این مناطق از 400 منطقه در سال 2008 به 700 منطقه در سال 2019 افزایش یافته است. بیشتر مناطق مرگ در خلیج مکزیک، دریای جنوبی چین، دریای بالتیک و دریای شمال هستند.

این پدیده در برخی نقاط آبی به صورت طبیعی اتفاق می افتد و یکی از دلایل آن نیز رویش جلبک است. جلبک ها پس از نابودی آهسته به سمت پایین می فرایند و باعث به وجود آمدن باکتری ها می شوند که اکسیژن آب را مصرف می کنند.

بدین ترتیب در اعماق دریا ها مناطقی ایجاد می شوند که در آن ها در برخی مواقع اکسیژن آب به شدت کم می شود. ورود مواد مغذی و موادی مانند ازت (نیتروژن) و فسفر به دریا ها می تواند به رویش جلبک کمک کند.

در گزارش سازمان ملل پیش بینی شده که در نیمه اول قرن 21 میزان ازت تولیدی توسط انسان که وارد دریا ها می شود دوبرابر خواهد شد. علاوه بر این به دلیل تغییرات اقلیمی دمای آب ها نیز افزایش می یابد که هردوی این عوامل اثرات منفی بر میزان اکسیژن آب دارند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گزارش اخیر این نهاد درباره ارزیابی اقیانوس ها را هشدارآمیز درجه بندی کرده و گفته است: اثرات زیانبار ناشی از فعالیت های انسانی، اقیانوس ها را بیش از پیش در فشار قرار می دهد، زیستگاه های مهمی مانند جنگل های ساحلی مناطق گرمسیر و صخره های مرجانی را تخریب می کند و مانع از آن می شود که این مناطق بتوانند پیامد های تغییرات اقلیمی را از بین ببرند.

گوترش بر نقش تخریبی دی اکسید کربن در تنوع بیولوژیک دریا ها و مناطق ساحلی که به دلیل بالا آمدن سطح آب ها پیشاپیش در خطر هستند، تاکید کرده است. بر اساس این گزارش، سازمان صلح سبز، گرین پیس، از دولت آلمان خواسته تا سریعا مقرراتی مانند کاهش ورود ازت به دریا ها و تعیین مناطق وسیع حفاظت شده وضع کند.

تیلو ماک، همکار این سازمان و کارشناس زیست شناسی دریا گفته است: تغییرات به جود آمده در اقیانوس ها در سراسر دنیا منعکس کننده نقطه به نقطه آن چیزی است که در ورودی کشور ما؛ دریای شمال و دریای بالتیک در حال روی دادن است.

به عقیده این زیست شناس، ترکیبی از استفاده بیش از حد از کود های شیمیایی، پیامد های گرم شدن آب و هوا و ماهیگیری بی رویه در طول ده ها سال منجر به این شده که دریا ها به نقطه غیرقابل بازگشت نزدیک تر شوند.

در گزارش سازمان ملل، اما نکته مثبت و امیدوارکننده ای نیز وجود دارد و آن مربوط به سوانح کشتی هاست. بر اساس این گزارش سوانح دریایی در سال های اخیر به شدت کاهش داشته اند. از 2014 تا 2018 به طور متوسط سالانه 88 کشتی در آب ها غرق شده اند؛ حال آن که این رقم در پنج سال قبل از آن 120 کشتی در سال بود.

نکته مثبت دیگر نیز کاهش آلودگی هوا در اثر دود و گاز خروجی کشتی هاست. همچنین لکه های نفتی در دریا ها نیز در سال های اخیر به ندرت دیده شده اند.

منبع: دویچه وله

منبع: فرادید
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1647

به "افزایش نقاط مرگ در دریا های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نقاط مرگ در دریا های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید