اگر چربی خون دارید، این 4 اصل را در رژیم غذایی تان رعایت کنید!

به گزارش مجله سامی، مصرف چربی های اشباع شده با منشاء حیوانی را به نفع اسید های چرب تک یا چند غیراشباع محدود کنید (به عبارت دیگر، محصولات حیوانی چرب مانند فرآورده های خوراکی و گوشت قرمز، غذا های موجود در سس، شیرینی ها، زرده تخم مرغ و محصولات لبنی را محدود کنید).

اگر چربی خون دارید، این 4 اصل را در رژیم غذایی تان رعایت کنید!

به هیچ وجه نباید کلسترول را دست کم بگیرید، زیرا اگر میزان آن از حد نرمال بیشتر گردد، یکی از عوامل خطر اصلی قلبی و عروقی خواهد بود.

بیماری های قلبی و عروقی نیز خودشان عامل اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشور های دنیا به شمار می آید؛ بنابراین تنها راه چاره این است که سطح کلسترول خود را کنترل کنید، برای این منظور هم: خوب غذا بخورید و خوب حرکت کنید!

مبارزه با کلسترول؛ رژیم غذایی یا دارو؟

مطمئناً دارو های بسیار مؤثری در برابر کلسترول اضافی یا هیپرکلسترولمی وجود دارد که مهم ترین آن ها استاتین ها هستند. اما بسیاری از افراد مبتلا به کلسترول بالا می توانند از مصرف چنین دارو هایی اجتناب نمایند. چگونه؟ با تغییر بعضی پارامتر های سبک زندگی و عادات غذایی شان. توصیه ها در این مورد بسیار واضح و روشن است.

سبک زندگی و رژیم غذایی؛ چند توصیه

فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی سریع را هر روز به مدت 30 دقیقه انجام دهید؛ علاوه براین عوامل خطر که در کنار کلسترول بالا سلامت را به طور جدی تهدید می نمایند، از بین ببرید، این عوامل عبارتند از: دیابت، فشار خون بالا و استعمال دخانیات.

رژیم غذایی تان هم باید بر اساس چهار اصل تنظیم گردد:

مصرف چربی های اشباع شده با منشاء حیوانی را به نفع اسید های چرب تک یا چند غیراشباع محدود کنید (به عبارت دیگر، محصولات حیوانی چرب مانند فرآورده های خوراکی و گوشت قرمز، غذا های موجود در سس، شیرینی ها، زرده تخم مرغ و محصولات لبنی را محدود کنید).

مصرف اسید های چرب غیراشباع امگا 3 را افزایش دهید (به عبارت دیگر حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید).

فیبر و ریزمغذی های موجود در میوه ها، سبزیجات و محصولات غلات (به ویژه غلات کامل) را افزایش دهید.

با ترجیح دادن غذا های غنی شده با استرول های گیاهی، کلسترول رژیم غذایی را محدود کنید (به عبارت دیگر، کره را با مارگارین گیاهی غنی شده با استرول های گیاهی جایگزین کنید، از روغن های گیاهی بهره ببرید و سایر منابع چربی مانند خامه تازه را محدود کنید).

سنجش کلسترول LDL را از یاد نبرید

شاخص کلسترول، آزمایش خون برای کلسترول LDL، کلسترول بد است. تنها چیزی که احتیاج دارید یک آزمایش خون ساده است که طبق دستور پزشک به طور منظم انجام گردد. اما اینکه میزان آن چقدر باید باشد عمدتا به عوامل خطر شخصی بستگی دارد.

در این خصوص باید گفت: غلظت کلسترول LDL که باید به دست آید و حفظ گردد باید کمتر از 2.2 گرم در لیتر در غیاب یک عامل خطر باشد. باید کمتر از 1.9 گرم در لیتر در حضور یک عامل خطر، 1.6 گرم در لیتر در خصوص دو عامل خطر و 1.3 گرم در لیتر در حضور بیش از دو عامل خطر باشد. در صورت داشتن سابقه بیماری قلبی و عروقی ثابت شده، این میزان به 1 گرم در لیتر کاهش می یابد. اما عوامل خطر چیست؟ سابقه بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، سطح کلسترول HDL زیر 0.4 گرم در لیتر (کلسترول خوب)، سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر زودرس، و بعلاوه سن (بیش از 45 سال برای مردان و بالای 55 سال برای زنان) و سیگار کشیدن فعلی یا اخیراً قطع شده (برای کمتر از سه سال) از مهم ترین عوامل خطر محسوب می شوند.

مبارزه با کلسترول: رژیم به تنهایی یا رژیم + دارو!

توجه داشته باشید که در همه موارد، حتی اگر تطبیق رژیم غذایی طبق توصیه ها به میزان کافی مؤثر نباشد و پزشک مصرف دارو را ضروری بداند، رژیم غذایی در کنار مصرف دارو، همچنان باید ادامه داشته باشد.

منبع: فرادید
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2231

به "اگر چربی خون دارید، این 4 اصل را در رژیم غذایی تان رعایت کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر چربی خون دارید، این 4 اصل را در رژیم غذایی تان رعایت کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید