تور اروپا: ایران به اروپا نفت صادر می نماید؟

به گزارش مجله سامی، به گزارش خبرنگاران، با استناد به گفته های محسن قمصری، مدیراسبق امور بین الملل و عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران تغییر فرمول قیمت گذاری برای نفت کشور، موضوع جدیدی نیست و پیش تر نیز بنا به شرایط و تفکر مدیران شرکت ملی نفت اتفاق افتاده بود. به نظر قمصری این تغییر فرمول قیمت گذاری می تواند در جهت بازاریابی و ایجاد انگیزه برای مشتریان اروپا و مدیترانه باشد.

تور اروپا: ایران به اروپا نفت صادر می نماید؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

البته در شرایطی که هر گونه خرید نفت از ایران می تواند تحریم های ثانویه برای کشورهای خریدار را در پی داشته باشد، این تغییر فرمول شاید گامی در جهت بازگشت نفت کشور به بازارها باشد. نکته ای که هنوز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

از سوی دیگر تازه ترین گزارش اوپک از مقدار فراوری نفت کشورهای عضو نشان می دهد که فراوری نفت کشور در سه ماهه سوم امسال میلادی حدود 264 هزار بشکه بیشتر از فراوری روزانه نفت در سه ماهه اول امسال بوده است. اگرچه که هنوز برای ورود نفت کشور به بازار جهانی زود است، چرا که بستگی به نتیجه مذاکرات دارد.

اویل پرایس در گزارش روز گذشته خود نوشت که شرکت ملی نفت ایران از اول ژانویه سال آینده میلادی شاخص قیمت گذاری نفت خام خود را برای اروپا و مدیترانه تغییر می دهد.

این اقدام حاکی از قصد ایران برای ازسرگیری صادرات به اروپاست. موسسه آرگوس مدیا اظهار داشت شرکت ملی نفت ایران از اول ژانویه 2022 از شاخص نفت برنت به جای شاخص ICE Bwave برای قیمت گذاری نفت خام خود استفاده خواهد نمود.

در این راستا مدیراسبق امور بین الملل و عضو هیات مدیر ه شرکت ملی نفت ایران اعلام نمود که تغییر شاخص سابقه داشته و در دوره های پیشین نیز بنا به به ضرورت قوانین بوده و برخی اوقات از برنت به Bwave و برعکس نیز تغییر نموده است. این امر مساله خاصی نیست و بیانگر این است که کارشناسان شرکت ملی نفت به این نتیجه رسیدند که این تغییر را انجام بدهند. او در بخش دیگری از سخنان خود به آنالیز این دو شاخص قیمتی پرداخت و گفت: این دو شاخص تغییر چندانی با یکدیگر ندارند. یعنی با تغییر فرمول گذاری نمی توان ادعا کرد که عایدیهای نفتی کشور نیز تغییر می نماید.

در واقع این امر به علت راحتی برخی مشتریان نفت کشور با شاخص های قیمتی است. به عنوان مثال برخی پالایشگاه ها به علت اجبار برای خرید بیمه های محمولات دارند، می توانند برخی شاخص ها را بهتر عملیاتی نموده و با آن کار نمایند. به باور قمصری این تغییرات در جهت جذب مخاطب است و خیلی تفاوتی در عایدی کشور نمی تواند ایجاد کند.

از او پرسیده شد شاخصی که قرار است از ژانویه برای فروش نفت ایجاد گردد، برای کشورهایی درنظر گرفته شده که در حال حاضر از ایران نفت نمی خرند؛ آیا این می تواند بیانگر این موضوع باشد که قرار است به زودی تحریم های مرتبط با نفت کاهش یابد که او پاسخ داد: پیش بینی هایی هست مبنی بر اینکه ممکن است مذاکرات به نتیجه برسد تا مشتریان اروپایی بتوانند برای خرید نفت کشور، ثبت سفارش انجام دهند و زمینه آغاز همکاری ایجاد شده باشد. شاید به همین علت است که قیمت ها از ابتدای سال آینده میلادی تغییر می نمایند. البته که امیدواریم نتیجه مذاکرات مثبت باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1988

به "تور اروپا: ایران به اروپا نفت صادر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا: ایران به اروپا نفت صادر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید