برگزاری سومین دوره جشنواره موسیقی هاوار در کمپ به رخودان

به گزارش مجله سامی، تهران (پانا) - سومین جشنواره موسیقی هاوار با حضور گروه های موسیقی در کمپ به رخودان عفرین برگزار می شود.

برگزاری سومین دوره جشنواره موسیقی هاوار در کمپ به رخودان

سومین دوره جشنواره موسیقی و آواز هاوار HAWAR با شعار بهار نو، به وسیله اداره فرهنگ و هنر منطقه عفرین و با همکاری جنبش فرهنگ و هنر بین النهرین در سه مرحله از جمله؛ مرحله اول در روزهای 16 تا 18 شهریور ماه جاری (7 تا 9 سپتامبر 2021)، مرحله دوم در روزهای 23 تا 24 شهریور (14 تا 15 سپتامبر 2021) و همچنین مرحله سوم در روز 29 شهریور (20 سپتامبر 2021) به صورت آنلاین در کمپ به رخودان (مقاومت) در منطقه عفرین در روژئاوا برگزار می شود.

سومین دوره جشنواره موسیقی و آواز هاوار که در ساعت 19 امروز دوشنبه 15 شهریور ماه (6 سپتامبر 2021) در یک مرنام ویژه، به صورت آنلاین افتتاح می شود؛ مقاومت به وسیله فرهنگ و هنر نام گرفته است و از این طریق، از همه جریان های جامعه مدنی جهان درخواست می شود که به بازگشت آوارگان عفرین به شهر و دیارشان کمک کنند.

هدف از برگزاری این جشنواره دوسالانه آواز، پرورش و آموزش استعدادهای جوان و نوظهور به روش های علمی موسیقی روز است تا مقام ها و آهنگ های زیبای موسیقی کُردی را در سبک های مختلف، به جامعه هنری خود ارائه دهند.

با آغاز به کار اداره خودمختار و تشکیل نهادهایی همچون اداره فرهنگ و هنر در کانتون عفرین و پیگیری روش های مختلف فرهنگی و هنری برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با فرهنگ بومی و محلی خود، این رویداد موسیقایی آغاز شد.

اداره فرهنگ کانتون عفرین، در سال 2015 جشنواره آهنگ میراث هاوار Festîvala Stranê را با به صحنه بردن بسکمک از صداهای زیبا و اصیل کُردی در منطقه استراتژیک عفرین، تأسیس کرد تا فرایند تحقیق و مستندسازی این آهنگ های ماندگار را در روستاهای رشته کوه های کورمینگ Kurming با شعار فرهنگ در هر خانه ای وجود دارد آغاز کند.

جشنواره موسیقی هاوار در سال های 2015 و 2016 برگزار گشت و پس از آن به دلیل حمله و تجاوز نیروهای نظامی ترکیه و اشغال غیرقانونی عفرین Afrin و محاصره این شهر کُردی؛ فعالیت های هنری آن متوقف شد و امسال دوباره، با همت و پشتکار تعدادی از علاقمندان جدی به حوزه فرهنگ و هنر، فعالیت های موسیقایی خود را آغاز می کند.

نام جشنواره موسیقی و آواز کُردی هاوار از کوه مشهور و بلند هاوار یکی از کوه های ارتفاعات جبل الاکراد Jabal al-Akrad گرفته شده است که مظهر مقاومت کُردها به تعداد می رود و در قله آن بقایای قلعه جبل هاوار متعلق به صدها سال پیش وجود دارد که بخشی از تاریخ منطقه عفرین در آنجا قرار گرفته است. کوه هاوار در تاریخ منطقه و در حافظه مردم، جایگاه ویژه و ممتازی دارد تا حدی که بسکمک از هنرمندان آنجا، به دلیل حضور متمایز آن در آهنگ های سنتی و حماسی خود از این کوه نام برده اند و با خاطراتش زندگی می کنند و حضور آن برایشان غرور و ارج و جایگاه والایی دارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1818

به "برگزاری سومین دوره جشنواره موسیقی هاوار در کمپ به رخودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری سومین دوره جشنواره موسیقی هاوار در کمپ به رخودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید