تسلا تحت فشار خودروسازان چینی، دوران افول تسلا آغاز شد؟ ، عکس

به گزارش مجله سامی، به نظر نمی رسد که سال جاری، سال خوبی برای تسلا باشد. پس از رکوردشکنی های مختلف در سال 2023، زمانی که این خودروساز محبوب ترین تولیدکننده خودروهای برقی با پرفروش ترین خودرو در دنیا بود اما در سال 2024 تقریباً قوی نیست.

تسلا تحت فشار خودروسازان چینی، دوران افول تسلا آغاز شد؟ ، عکس

امیرمسعود عابدین- آخرین داده های جمع آوری شده به وسیله JATO Dynamics برای نیمه اول امسال نشان می دهد که تسلا در ایالات متحده و اروپا جایگاه خود را از دست داده است، جایی که فروش به ترتیب 8 درصد و 13 درصد کاهش یافته است. در حالی که عموم مردم کاملاً علاقه مند به خودروهای الکتریکی نیستند، اما تقاضای کلی در هر دو منطقه در واقع رشد نموده است.

کاهش فروش همواره به معنای از دست دادن سهم بازار نیست، اما این واقعیت در خصوص تسلا صدق نمی کند. در اروپا، حجم این برند از 185200 دستگاه در نیمه اول سال 2023، به 161300 دستگاه برای مدت مشابه در سال 2024 کاهش یافت. با این حال، در همان بازه زمانی، کل ثبت نام خودروهای برقی 1.7 درصد افزایش یافت.

این بدان معناست که سهم بازار تسلا در بازار خودروهای برقی اروپا از 19.8 درصد به 17.2 درصد در امسال کاهش یافته است. تسلا پس از گروه فولکس واگن، دومین خودروسازی است که با بیشترین کاهش در سهم بازار برقی ها در اروپا در شش ماهه اول سال 2024 روبرو بوده است.

تسلا و فولکس واگن در مقابل گروه جیلی که با فروش خوب ولوو EX30 تقویت شد و بعلاوه گروه بی ام و که با جدیدترین مدل های خود به موفقیت ادامه می دهد، جایگاه خود را از دست دادند. برندهای چینی نیز عمدتاً به لطف بی وای دی رشد کردند.

شرایط در ایالات متحده نیز مشابه است. حجم فروش تسلا از 324900 دستگاه در نیمه اول سال 2023 به 299200 دستگاه در امسال کاهش یافت. در همین حال، فروش کلی خودروهای برقی در مدت مشابه 7.6 درصد افزایش یافت. در نتیجه، سهم تسلا از 59.8 درصد در سال 2023 به 51.2 درصد در سال 2024 کاهش یافت. این شرکت همچنان یک بازیگر غالب در بازار داخلی خود است، اما شایان ذکر است که رقبای متعددی در بحبوحه ضررهای تسلا، دستاوردهای قدرتمندی را به دست آورده اند. هیوندای 34 درصد رشد داشت و فورد نیز 48 درصد افزایش داشته است. ریویان با 77 درصد حتی بهتر از بقیه رقبا بود و کیا جهش 110 درصدی را داشت.

اولین علت افول تسلا واضح است. رشد نمی تواند برای همواره ادامه یابد، به خصوص زمانی که دامنه مدل ها هنوز محدود و کاملاً قدیمی است. مدل 3 در سال 2023 به روزرسانی شد اما ورود آن در اصل به سال 2017 بازمی شود.

رقابت قوی تر از همواره پیش می رود. در اروپا، تسلا تحت فشار برندهای برتر آلمانی و صنعت چین است. همان طور که قبلاً ذکر شد، فورد، کره ای ها و ریویان در ایالات متحده قوی هستند. جدیدترین خودروی این شرکت یعنی سایبرتراک، با فروش تنها 11300 دستگاه در ایالات متحده تا نیمه اول سال 2024، واقعاً از نظر فروش پیشرفت ننموده است.

در نهایت، کاهش قیمت محصولات که در سال 2023 بسیار خوب عمل کرد، اکنون چندان مجذوب کننده نیست. در این مرحله، تسلا به چیزی بیش از تخفیف های بزرگ و به روزرسانی های مجذوب کننده برای خودروهای خود احتیاج دارد.

منبع: motor1

227322

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 مرداد 1403 بروزرسانی: 1 مرداد 1403 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2351

به "تسلا تحت فشار خودروسازان چینی، دوران افول تسلا آغاز شد؟ ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسلا تحت فشار خودروسازان چینی، دوران افول تسلا آغاز شد؟ ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید