تونل نمکی گرمسار، جاذبه ای نفس گیر برای عاشقان طبیعت

به گزارش مجله سامی، آشنایی با تونل نمکی در گرمسار

گرمسار شهری جذاب و دیدنی در استان سمنان است که قدمت آن و جاذبه هایی که در آن دارد به سال های پیش و دوران اشکانیان باز می گردد. در همسایگی این شهر دیدنی یک کویر پهناور، کوه دماوند و چندین قله دیگر قرار گرفته است که جلوه بی نظیری را برای بازدیدنمایندگان فراهم می آورد. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره یکی از دیدنی های شگفت انگیزی که در شهر گرمسار وجود دارد صحبت کنیم، این جاذبه جز طبیعت بی نظیر شهر گرمسار محسوب می گردد و گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری هستند که برای بازدید از این منطقه به شهر گرمسار سفر می نمایند. برای سفر به تونل نمکی در گرمسار ضروری است که اطلاعاتی از این جاذبه گردشگری داشته باشید که ما در ادامه به توضیح درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

تونل نمکی گرمسار، جاذبه ای نفس گیر برای عاشقان طبیعت

با توجه به آنچه که در بالا گفتیم، تونل نمکی در گرمسار یکی از شگفت انگیزترین جاذبه هایی است که برای طبیعت دوستان و جهانگردان گزینه ای عالی محسوب می گردد و سالانه مسافران زیادی برای بازدید از این منطقه به استان سمنان و شهر گرمسار سفر می نمایند.

شهر گرمسار از شمال به دماوند و از غرب با ورامین، از شرق با آرادان و از سمت جنوب با کویر مرکزی ایران همسایه است و از تنوع بالایی در طبیعتگردی برای گرشگران برخوردار می گردد. از جمله جاذبه هایی که در این منطقه می توانید شاهد آن ها باشید تپه های مریخی هستند که از سراسر جهان برای بازدید از آن ها به این منطقه سفر می نمایند. اما تونل نمکی در گرمسار جاذبه ای است که می خواهیم درباره آن در این مطلب صحبت کنیم و یکی از بهترین مکان هایی است که می توانید برای بازدید از آن به این منطقه بروید. تونل نمکی در گرمسار عظیمترین معدن و تونل نمکی در منطقه خاورمیانه است و در حال حاضر 40 تونل نمک را در خود جای داده است. گفتنی است که بگوییم این غار سهم عمده ای در استخراج نمک در کشور ایران دارا می باشد.

آب و هوا و زمان مناسب برای بازدید

با توجه به این که در بالا هم گفتیم، منطقه تونل نمکی در گرمسار در حوالی یک بیابان قرار گرفته است و شرایط آب و هوایی نسبتا گرمی را دارا می باشد. از همین رو بهترین زمان برای بازدید از آن می تواند فصل زمستان باشد که اغلب جهانگردان هم در این فصل به بازدید از تونل نمکی در گرمسار سفر می نمایند. لازم به ذکر هوای داخل معدن خنک ومطبوع است. هواکش به وسیله یک پمپ هوای تازه را وارد معدن میکند. همچنین لوله هایی برای تهویه هوا وجود دارد.

با توجه به اهمیت نمک در صنعت در بسیاری از کشورهای جهان مانند ایتالیا، آلمان، لهستان تسهیلاتی ویژه از تاثیرات نمک با عناوین انرژِ درمانی یا نمک درمانی نیز بهره می برند و اقدام به ساخت اتاقک ها و غارهای مصنوعی می نمایند. به این شکل در رونق جهانگردی و توریسم درمانی می توانند نقش عمده ای را ایفا نمایند. با توجه به دارا بودن معادن نمک با کیفیت و بکر در ایران از این جاذبه شگفت انگیز می توان در فصل های سرما بسیار استفاده کرد جذب جهانگرد نمود. تونل نمکی گرمسار یکی از معدن های خارق العاده نمک در ایران است که تورهای طبیعت گردی متعددی سالانه برای بازدید از آن برگزار می گردد.

تعداد زیادی گنبد نمکی در نواحی مختلف ایران وجود دارد که به صورت منابع منفرد و مجزا قرار دارند و باعث تخریب منابع طبیعی می شوند. نقاط عمده تجمع گنبدهای نمکی در بندر عباس، جنوب کازرون، شمال کرمان، شمال یزد و جنوب سمنان است. مطالعات زمین شناسی و کیفیت منابع آب منطقه حبله رود گرمسار در محدوده عروس ایران و شاهزاده حسین اجرا شده است که گسترش گنبدهای نمکی در این منطقه را مورد آنالیز قرار داده است. روستایی که تونل نمکی در گرمسار در آن واقع است پاده است که بخشی از توابع شهرستان آرادان محسوب می گردد. این منطقه به دلیل وجود تونل های عظیم نمکی که در آن قرار گرفته است از بقیه مناطق شهرستان تمایز قابل توجهی را دارا می باشد. معدن کوهدشت در جنوب شرقی گرمسار و در شرق تهران واقع و جز سازند قم است. این معدن محل بالا آمدن گنبد نمکی با پوشش گچ و نمک است. در داخل این گونه گنبدهای نمکی محل گیر افتادن نفت (تله های نفتی) است.

نزدیک به ده سال است که از معادن موجود در این شهرستان نمک استخراج می گردد. یکی از این معادن که به شکل کوه است و به دلیل استخراج نمک از آن سبب شده تا به شکل غاری دستکن شده در بیاید. به طور معمول برای ساخت تونل در جاده ها از یک قالب خاص الگو برداری می گردد، قالبی که استحکام، دوام و امنیت تونل را تضمین کند اما برای حفر دهانه و شکل گیری این غارنمکی تنها فاصله ارتفاع از سطح و عرض در نظر گرفته شده است، بدین معنی که به طور تقریبی ارتفاع دو برابر عرض و به شکل مستطیل خواهد بود.

در ورودی تونل نمکی در گرمسار، دیواره های تیره و طوسی رنگی دارد و هر چه به عمق آن نزدیک تر می شویم درون این غار روشن تر و براق تر دیده می گردد. نزدیک شدن به سطح های روشن تر گویای این موضوع است که زمان حفر آن نقطه از غار به حال نزدیک تر است. زمانی که در جهت این تونل ها پیاده روی می کنید دیواره هایی از جنس نمک را مشاهده خواهید کرد که در سرتاسر آن قندیل هایی از نمک آویزان هستند و همین موضوع زیبایی خاصی را به تونل نمکی در گرمسار بخشیده است.

در فاصله 15 کیلومتری غرب گرمسار و 90 کیلومتری تهران در جاده های ایوانکی و گرمسار نزدیک به 27 معدن نمک وجود دارد که با شما زمانی که از ایوانکی عبور می کنید تعداد از این تپه ها و مناظر آن ها را رویت خواهید کرد. 500 متر قبل از خروجی آزادراه قم و گرمسار یک خروجی در سمت راست قرار گرفته است که برای رفتن به معدن بی نظیر کوهدشت کهن می بایست وارد آن شد.

85 درصد از نمک استخراج شده از این معدن مصرف خوراکی دارد و به نقاط مختلفی از کشور ارسال می گردد.

جلوه های بصری تونل نمکی در گرمسار

زمانی که به بازدید از این منطقه جذاب و دیدنی می روید، زیباترین منظره ای که به چشمانتان برخورد می کند شیارهایی است که توسط باران شستشو می گردد. همچنین در طول جهت کریستال های نمک هم خود نمایی می نمایند که به شکل های گل کلمی، تخم مرغی، لایه ای، با رنگ های متنوع دیده می شوند. این تنوع رنگ به دلیل وجود عناصر و ناخالصی ها در ترکیب نمک است.

در داخل معدن نمک هم با توجه به آنچه که گفتیم تاریک و لغزنده است بهتر است که جوانب احتیاط را به شدت رعایت کنید و حتما همراه خودتان یک چراغ قوه کوچک داشته باشید.

احتیاج به مجوز پلیس برای بازدید از غار خربس

برای بازدید از تونل نمکی در گرمسار می بایست حتما چراغ قو مناسبی همراه خودتان داشته باشید، چرا که داخل این غار بسیار تاریک است و به دلیل تردد بسیار میانه های جهت به سمت انتهاب غار بسیار لغزنده است و عبور از کناره های غار امن تر خواهد بود. همچنین ضروری است به منظور بازدید از تونل های نمکی در گرمسار مجوز پلیس را از هدایت و رانندگی برای ورود به جاده های معدن نمک با اتوبوس احتیاج است. پس حتما توجه داشته باشید که بازدید از معدن فعال کوهدشت کهن نیز احتیاج به انجام هماهنگی با مسوولان معدن دارد.

آدرس: استان سمنان، گرمسار، نرسیده به جاده قم-گرمسار، سه کیلومتری پل هوایی گرمسار

دیگر جاذبه های نمکی گرمسار

  • آبشار نمکی گرمسار

در محدوده منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر در استان سمنان و در نزدیکی مرز استان اصفهان قرار گرفته است و این منطقه در جنوب ارتفاعات نخجیر و غرب کویر ریگ جن واقع شده است که به دلیل اشکال ایجاد شده از نمک در نوع خود کم نظیر هستند. این آبشار به صورت قندیل هایی از نمک از فراز تپه های فرسایش یافته به پایین ریخته می شوند و از چشمه آب شور ملک آباد نیز سرچشمه گرفته و در ادامه جهت این آبشار به ریگ جن می رسد. وجود املاح نمک در زمین های بالادست و آب چشمه سبب شده که آب از املاح نمک اشباع گردد و نمک به صورت کریستال در آب متبلور می گردد و چنین اشکالی را پس از ریزش آب ایجاد می کند.

با توجه به قرار دریافت این جاذبه در محدوده پارک ملی کویر به منظور بازدید از آن و تردد در این محدوده می بایست حتما مجوزه های لازم را از اداره پارک ملی کویر و سازمان حفاظت از محیط زیست سمنان دریافت کنید.

  • بنه کوه دیگر غار نمکی گرمسار

به غیر از تونل نمکی گرمسار که از آن در این مطلب صحبت کردیم، منطقه جذاب دیگری وجود دارد که می توانید در سفرتان به این منطقه درصورتی که زمان کافی داشتید از آن هم دیدن کنید. بنه کوه در شمال گرمسار قرار گرفته است و یکی دیگر از تونل های نمکی است که در گرمسار قرار گرفته است و از لحاظ تاریخی و نظامی اهمیت ویژه ای دارد. این منطقه زیستگاه پرندگان و ماهی های زیادی است زیرا رودخانه حبله رود از آن عبور می کند.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 971

به "تونل نمکی گرمسار، جاذبه ای نفس گیر برای عاشقان طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونل نمکی گرمسار، جاذبه ای نفس گیر برای عاشقان طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید