جدیدترین تحقیقات در خصوص اثربخشی واکسن ها بر امیکرون چه می گویند؟

به گزارش مجله سامی، سازندگان واکسن بایون تک و فایزر بر اساس آخرین مطالعات خود هشدار دادند که دو دز واکسن آنان احتمالا برای مهار اومیکرون کافی نیست؛ ولی دز یادآور می تواند موثر باشد.

جدیدترین تحقیقات در خصوص اثربخشی واکسن ها بر امیکرون چه می گویند؟

به گزارش ایرنا، در حالی که متخصصان حوزه بهداشت مشغول مهار گونه دلتای ویروس کرونا بودند، یک گونه تازه از ویروس کرونا شناسایی شد که بسیار نگران نماینده است. این گونه B.1.1.529 یا اومیکرون نام دارد و با حدود 50 جهش ژنتیکی، رکورد بیشترین تعداد جهش های ژنتیکی را به خود اختصاص داده است.

به گفته محققان حدود 30 جهش ژنتیکی ویروس در پروتئین اسپایک آن اتفاق افتاده است که ابزار اصلی ویروس برای ورود به سلول ها محسوب می گردد. نگرانی اصلی جامعه بهداشت در حال حاضر، سنجش اثربخشی واکسن های مختلف بر این گونه است. سازندگان واکسن بایون تک و فایزر بر اساس آخرین مطالعات خود هشدار دادند که دو دز واکسن آنان احتمالا برای مهار اومیکرون کافی نیست؛ ولی دز یادآور می تواند موثر باشد.

این اطلاعات بر اساس آخرین داده های مستقل به دست آمده از آزمایشگاه های سراسر دنیا است که نشان می دهد گونه تازه برای فرار از ایمنی آموزش دیده با واکسن بسیار ماهرتر است.

بر اساس این مطالعات و آنالیز سرم خون افراد واکسینه شده، دز یادآور تقریبا به میزانی در برابر اومیکرون آنتی بادی فراوری می نماید که با تزریق دز دوم در برابر اولین گونه فراوری می شد.

آنجلا راسموسن ویروس شناس سازمان واکسن و بیماری های عفونی کانادا در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه گفت: باید در مقابل گونه تازه بسیار سنجیده عمل کنیم، ولی آنچه داریم تا میزان ای دلگرم نماینده است و دز یادآور قطعا برای کندشدن سرعت پیشرفت اومیکرون مفید خواهد بود.

در حال حاضر انگلیس پس از گذشت حداقل سه ماه از تزریق دز دوم، آغاز به تزریق دز یادآور نموده است، ولی فاصله بین دز دوم و سوم در دیگر نقاط طولانی تر است.

سازندگان واکسن بایون تک اظهار داشتند نسخه مخصوص اومیکرون در حال توسعه است، تا ماه مارس آینده در دسترس قرار خواهد گرفت و در حال حاضر منتظر تایید نهایی است. هنوز اطلاعات جامعی در خصوص تاثیر واکسن های دیگر بر اومیکرون در دست نیست.

در حال حاضر مبدا دقیق اومیکرون معین نیست؛ اما محققان آفریقای جنوبی اولین بار این گونه را در تاریخ 25 نوامبر امسال میلادی شناسایی کردند. در همان تاریخ مواردی در هنگ کنگ و بوستوانا نیز شناسایی شد. روز بعد بلژیک نیز خبر از شناسایی این گونه در خاک خود داد.

در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای 13 جهش ژنتیکی در پروتئین اسپایک خود بود. به گفته محققان، اومیکرون دارای مجموعه غیرمعمولی از جهش های ژنتیکی است که بعضی از آن ها قبلا در گونه های دلتا و بتا شناسایی شده است و بر قابلیت انتقال و فرار ویروس از سیستم ایمنی اثرگذار هستند، اما بسیاری از این جهش های ژنتیکی ناشناخته به جای مانده اند.

اطلاعاتی که تا به امروز درباره این گونه تازه به دست آمده، نشان می دهد علایم آن مشابه سایر گونه های ویروس کرونا است که شامل تب، سرفه مستمر و از دست دادن حس چشایی یا بویایی است.

در حال حاضر محققان در حال مطالعه ساختار ژنتیکی و رفتار این گونه تازه بوده و در کوشش هستند شدت علایم ناشی از ابتلا به این گونه را ارزیابی نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1980

به "جدیدترین تحقیقات در خصوص اثربخشی واکسن ها بر امیکرون چه می گویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین تحقیقات در خصوص اثربخشی واکسن ها بر امیکرون چه می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید