حسابداری مجتمع های تجاری و چالش های آن

به گزارش مجله سامی، اصولا انجام فرآیند حسابداری برای مجتمع های تجاری، امری مهم است و احتیاج است تا دقت زیادی برای انجام این کار صرف گردد. تا همه چیز بر اساس اصول و طبق معیارهای درست سنجیده گردد.حسابداری مجتمع های تجاری، یکی از مهم ترین بخش های مدیریت ساختمان های تجاری است که با چالش های زیادی همراه است.در این مقاله ما قصد داریم در خصوص حسابداری مجتمع های تجاری و چالش هایی که در خصوص آن وجود دارد صحبت کنیم و راه هایی برای انجام دقیق فرآیند حسابداری مجتمع های تجاری بیان کنیم.پس اگر دانستن این موضوع برای شما اهمیت دارد، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

حسابداری مجتمع های تجاری و چالش های آن

برای مدیریت مجتمع های تجاری چه اصولی وجود دارد؟

فرآیند مدیریت مراکز تجاری یکی از کارهای مهم و چالش برانگیز است که برای انجام دادن آن به شیوه درست، ضروری است تا تمامی اصول و قوانین به برترین شکل انجام گردد.مدیر یک مرکز تجاری علاوه بر این که باید به تمامی واحدها نظارت داشته باشد و نظرات و نقدها آن ها را آنالیز کنید، وظیفه دارد حسابداری مجتمع را نیز سر و سامان دهد و برترین شرایط را برای واحدها ایجاد کند.

مدیر مجتمع تجاری باید به گونه ای برنامه ریزی داشته باشد تا تمامی مغازه داران بتوانند امرار معاش نمایند. متاسفانه بعضی از مجتمع های تجاری پس از مدتی به علت عملکرد نادرست در حسابداری و هزینه ها، به تعطیلی کشیده می شوند و این اتفاقی است که در چند سال اخیر در شهری مانند تهران نیز شاهد آن بوده ایم. مدیران یک مجتمع تجاری بایستی با اصول مدیریت مجتمع های تجاری و احتیاجهای اساسی آن آشنا باشند تا بتوانند برترین خدمات را ارائه داده و مشتریان را جذب نمایند. بعلاوه برآورد هزینه ها نیز باید به شکل درست انجام گردد.برای این که مدیریت و بهره برداری از یک مجتمع تجاری به شکل درست انجام گردد و سبب رونق گرفتن و پیشرفت آن گردد،باید با چند عنوان مهم در این زمینه آشنایی داشته باشید که به توضیح زیر است:

  • منطقه بندی مرکز تجاری
  • تبلیغات و بازاریابی مرکز تجاری
  • خدمات و امکانات موجود در مرکز تجاری
  • مدیریت اقتصادی و حسابداری مرکز تجاری
  • موقعیت یک مرکز تجاری

تمامی مواردی که در بالا برای مدیریت مجتمع تجاری بیان کردیم از اهمیت بالایی برخوردار است اما موضوعی که در این مقاله ما قصد داریم در خصوص آن صحبت کنیم به حسابداری مجتمع تجاری مربوط می گردد.

مدیریت اقتصادی و حسابداری در مجتمع های تجاری به چه صورت انجام می گردد؟

به جرات می توان گفت که بخش مدیریت اقتصادی و حسابداری در مجتمع های تجاری یکی از اصلی ترین و اساسی ترین مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.در خصوص هزینه ها و مدیریت حسابداری مجتمع های مسکونی باید گفت که به این شکل است که هزینه ها در طول ماه محاسبه می گردد و در آخر ماه باید پرداخت گردد، اما مجتمع های تجاری برای انجام این کار فرایند سخت تری را طی می نماید.

به علت این که در مجتمع های تجاری، تعداد واحد های زیادی وجود دارد و امکانات بیشتری علاوه بر مجتمع های مسکونی در آن دیده می گردد، حساب کتاب های ریز تری وجود دارد که آن ها نیز باید به طور دقیق محاسبه شوند. در این صورت مجتمع های تجاری احتیاجمند یک سیستم مدیریت اقتصادی جداگانه هستند تا دقیق تر و بهتر بتواند در این زمینه عملکرد داشته باشند.همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم احتیاج اقتصادی و مدیریت دارایی مرکز تجاری بر عهده مدیر متجمع تجاری می باشد.فرآنید هایی که در جهت حسابداری مجتمع های تجاری باید انجام گردد در زیر بیان شده است:

  • پیگیری بدهی هاچ
  • پیگیری فاکتور ها
  • آنالیز دریافت ها و پرداخت ها
  • آنالیز عایدی های مجتمع تجاری
  • ساماندهی منابع اقتصادی برای حسابرسی

پرداخت و محاسبه شارژ در مجتمع های تجاری به چه صورت انجام می گردد؟

پرداخت شارژ در مجتمع های تجاری یکی از اصلی ترین منابع داشتن عایدی مجتمع ها محسوب می گردد.مطابق ماده 23 در قوانین مربوطه به مجتمع های تجاری در صورتی که مالکان مجتمع یا نماینده قانونی آن ها،نحوه محاسبه خاص و معینی را برای تقسیم هزینه های مجتمع معین ننموده باشند. تقسیم هزینه ها و شارژ مجتمع بر اساس متراژ هر واحد انجام می گردد.

البته دربسیاری از مجتمع های تجاری و مراکز خرید، نحوه و محاسبه شارژ و اندازه آن ، بر اساس پارامترهایی مانند موقعیت، طبقه و صنف هر واحد متفاوت می باشد. به همین علت شناسایی هریک از پارامترهای اعلام شده می تواند محاسبه شارژ را دقیق تر و عادلانه تر نماید. هزینه های جاری در مجتمع های تجاری شامل حقوق و دستمزد تیم نگهبانی و حفاظت، پرسنل اداری، کارکنان تاسیسات و لابی من ها می گردد و علاوه بر آن مواری مانند هزینه سرویس و نگهداری ماهیانه سیستم های بالابرو آسانسور، هزینه نظافت، هزینه نورپردازی و… را در بر می گیرد.

چالش ها مربوط به حسابداری مجتمع های تجاری:

در طول مقاله بار ها به این موضوع اشاره کردیم که حسابداری مجتمع های تجاری باید به شیوه درست و به برترین شکل انجام گردد و کاری بسیار دقیق و حساس است. چرا که در صورت یک اشتباه کوچک ممکن است خسارات زیادی وارد گردد.معمولا استخدام شخصی به عنوان حسابدار برای مجتمع های تجاری می تواند این کارها را انجام دهد.اما خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و نقش پر رنگی که این روزها اینترنت در زندگی ما ایجاد نموده است. یک راه میانبر و جایگزین برای استخدام حسابدار وجود دارد که دقیقا تمام وظیفه های مربوط به یک حسابدار را انجام می دهد با این تفاوت که در هزینه های پرداختی تا حد زیادی صرفه جویی می گردد.

این روش میانبر استفاده از نرم افزارهای مدیریت ساختمان است که امکانات زیادی را در دل خود جای داده است و مرتبا نیز توسعه پیدا می نمایند. ادامه به بعضی از مهمترین ویژگی های نرم افزارهای مدیریت ساختمان در حیطه مجتمع های تجاری و حسابداری مجتمع های تجاری بیان می کنیم. البته قبل از این که به این موضوع بپردازیم باید این نکته را بدانید که مدیریت در مجتمع های تجاری و مراکز خرید محدود به دریافت شارژ و مدیریت هزینه ها نخواهد بود. نگهداری از تاسیسات گران قیمت به منظور کاهش استهلاک، ایجاد جذابیت های محیطی و برند سازی به منظور رونق کسب و کار در مجتمع، جذب برندهای معتبر، تبلیغات، مدیریت پیمانکاران و پرسنل، ایجاد منابع مختلف عایدیزایی بجز شارژ دریافتی، تنها بخشی از وضایف مدیریت در مجتمع های تجاری و اداری می باشد.

امکانات نرم افزارهای مدیریت ساختمان در زمینه حسابداری مجتمع های تجاری:

1.ثبت و مدیریت واحدها

شما به یاری نرم افزارهای مدیریت ساختمان می توانید، واحدهای مجتمع تجاری را به همراه کلیه اطلاعات ثبتی و شناسه ای که دارد تعریف کنید. شما در بخش مربوط به ثبت و مدیریت واحدها می توانید هر واحد به تفکیک بلوک و طبقه را ذکر کنید و تمامی ویژگی های آن اعم از شماره کنتورها، پارکینگ ها و انباری ها و…بیان کنید.

2.تعریف بلوک ها

از آنجایی که در مجتمع تجاری معمولا بیش از یک بلوک وجود دارد، شما می توانید تمامی بلوک ها را ثبت کنید و فرآیند هایی مانند گزارش گیری های متعدد و مستقل برای هر بلوک را انجام دهید.

3.مدیریت اطلاعات مالکین و مستاجرین

ورود اطلاعات هویتی هر مالک یا مستاجر، ثبت اطلاعات تماس، اختصاص واحد به هریک از آنان و در کل تشکیل یک پفراینده الکترونیکی بصورت مستقل برای هر مالک یا مستاجر از دیگر امکانات این نرم افزارها خواهد بود.

4.مدیریت شارژ

در محاسبه شارژ مجتمع تجاری پارامترهای زیادی ممکن است در نظر گرفته گردد که در طول مقاله به آن اشاره کردیم.نرم افزارهای مدیریت ساختمان این امکان را در اختیار شما قرار می دهند که با استفاده از روش ها متنوع و فرمول هایی که در نظر دارید بتوانید شارژ مجتمع را مشخص کنید. بعلاوه این امکان در اختیار شما قرار می گیرد تا بدون داشتن کوچکترین دانشی نسبت به حسابداری با چند کلیک ساده عایدیها و هزینه های مجتمع تجاری را ثبت کنید.

5.صدور قبض بدهی، دریافتی ها، عایدیها و رسید های مربوطه

شما می توانید بدهی های مالکین و مستاجرین در مجتمع مسکونی را به طور اتوماتیک محاسبه کنید. حتی امکان صدور قبوض بدهی با فرمت های استاندارد، مشابه سایر قبوض خدماتی به تفکیک مالک و مستاجر بری تامی واحد ها وجود دارد.

6.مدیریت بدهی مالکین و مستاجرین

بعلاوه شما می توانید تمامی بدهی های مربوط به ساختمان به تفکیک مالک و مستاجر مطابق با قانون تملک آپارتمان ها انجام دهید. علاوه بر آن امکان ارائه صورتحسابی دقیق شامل هزینه های عمرانی و جاری وجود دارد.

7.مدیریت حساب ها و صندوق های مجتمع

تعریف انواع حساب های بانکی و صندوق های مجتمع تجاری بصورت نامحدود با امکان معین نمودن مانده هر یک و صاحبان حساب

8.مدیریت مالکیت چند واحدی

امکان ثبت بیش از یک واحد برای یک مالک و یا مستاجر و امکان تفکیک صورتحساب هر واحد بصورت جداگانه یا تجمیعی در سیستم مدیریت آپارتمان سما

9.صدور و لغو مجوزها

مواردی چون اسباب کشی، استفاده از آسانسور به منظور حمل اثاثیه، به کارگیری نگهبان، سرایدار برای امور شخصی هر واحد مستلزم صدور مجوز از طریق مدیر می باشد

10.اعلان ها و یادآوری ها

سیستم اعلان و یادآوری زمان وصول چک، پرداخت حقوق، تمدید بیمه نامه های ضروری مجتمع و یا تمدید قراردادهای سرویس نگهداری همه این موارد از طریق تابلو اعلانات و سرویس های اطلاع رسانی وجود دارد.

نرم افزار مدیریت ساختمان خبرنگاران، راه حلی مناسب برای حسابداری مجتمع های تجاری

نرم افزار مدیریت ساختمان خبرنگاران، یک نرم افزار مدیریت ساختمان برای مجتمع های تجاری و مسکونی می باشد که می توانید با استفاده از آن تمام امور مربوط به ساختمان را انجام دهید.علاوه بر آن تمام امکاناتی که در بالا ذکر کردیم در این نرم افزار قرار داده شده است و از طریق آن حسابداری مجتمع های تجاری به ساده ترین حالت ممکن انجام می گردد.شما می توانید از طریق لینک زیر به این نرم افزار دسترسی داشته باشید و از امکانات آن بهره ببرید.

برای دانلود نرم افزار مدیریت ساختمان خبرنگاران کلیک کنید

بیشتر بخوانید :

اصول مدیریت مجتمع های تجاری و توضیح وظایف مدیر مجتمع تجاری

مدیریت ساختمان آنلاین موثرترین روش در اداره ساختمان ها و مجتمع ها

جلوگیری از مسائل مدیریتی در ساختمان مسکونی با خبرنگاران

منبع: هومتیک
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2143

به "حسابداری مجتمع های تجاری و چالش های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسابداری مجتمع های تجاری و چالش های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید