خواص شیره انگور یا دوشاب برای سلامتی چیست؟

به گزارش مجله سامی، خواص شیره انگور به قدری زیاد است که هر چه بگوییم کم است. شیره انگور علاوه بر طعم فوق العاده اش، بسیار مقوی ست. با توجه به این که شکر تولید شده قند بالایی دارد، استفاده از شیره انگور به جای شکر، همواره توصیه می گردد. شیره انگور از کربوهیدرات بسیار خوبی بهره مند است و با توجه به مواد مغذی ای که دارد، فواید زیادی را به بدن انسان می رساند.

خواص شیره انگور یا دوشاب برای سلامتی چیست؟

خواص شیره انگور برای بدن به این صورت است که احتیاج روزانه آن به کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم را به میزان قابل توجهی برآورده می نماید. با توجه به وجود مقادیر بالای مواد معدنی در شیره انگور که برای سلامتی بدن مفید هستند، توصیه می شود شیره انگور در رژیم غذایی زنان باردار و شیرده، افراد دارای بیماری سل و اشخاصی که در دوره نقاهت بیماری هستند قرار گیرد.

این یک موضوع خیلی خوب است که شکر، تنها شیرین نماینده کل دنیا نیست؛ به این معنی که شما با خوردن شیره انگور، علاوه بر این که از فواید شیره انگور برای بدن بهره مند می شوید، طعمی شیرین و دل چسب را می توانید بدون آسیب رساندن به سلامتی بدن خود، تجربه کنید. در ادامه مطلب با خواص شیره انگور برای سلامتی بیشتر آشنا خواهید شد؛ پس پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب با ما همراه شوید.

خواص شیره انگور برای معده

مصرف شیره انگور به همه افراد در همه سنین، به ویژه افرادی که دچار مسائل معده هستند، پیشنهاد می شود. از خواص شیره انگور برای معده می توان به این اشاره نمود که به دلیل وجود بعضی ویتامین ها مانند ویتامین A و B برای درمان نفخ شکم بسیار مفید است. خوردن شیره انگور به هضم غذا هم یاری می نماید.

بر همین اساس، افرادی که زخم معده دارند باید شیره انگور را در برنامه غذایی خود قرار دهند. فواید شیره انگور فقط برای زخم معده نیست؛ بلکه برای پاکسازی معده باید به طور مرتب از شیره انگور استفاده کرد تا سموم اضافی و مواد زائد معده از بدن خارج شوند.

از دیگر خواص شیره انگور برای معده، برطرف یبوست است. بعضی تحقیقات نشان می دهد که مصرف شیره انگور همراه با شیر به بیماران دارای مشکل یبوست، نتایج مطلوبی را به همراه داشته است. در حین درمان یبوست، باید شیره انگور در تغذیه روزانه قرار گیرد.

خواص شیره انگور برای رحم و بانوان

همان طور که می دانید خوردن شیره انگور دمای بدن را بالا می برد. شیره انگور طبع گرمی دارد و برای دوره PMS و دوره قاعدگی، تغذیه مناسبی به شمار میرود. حفظ گرمی بدن در این دوران بسیار مهم است به خصوص برای خانم هایی که در دوره قاعدگی با افت فشار روبه رو می شوند.

به همین منظور خواص شیره انگور برای زنان، حفظ گرمی بدن و جلوگیری از افت فشار در دوره قاعدگی ست. بعضی از بانوان در دوران قاعدگی و بعد از آن، از کم خونی رنج می برند. با توجه به این که شیره انگور دارای مقادیر بالای آهن است، مصرف آن تا روزی 3 بار برای خانم ها توصیه می شود.

از طرفی چون درصد زیادی از بانوان، دچار پوکی استخوان و کمبود آهن هستند، خوردن مرتب شیره انگور برای پیشگیری از پوکی استخوان و فقر آهن، روش مناسبی ست که در طب سنتی همواره توصیه می شود؛ این یکی از مهم ترین فواید شیره انگور به شمار می رود.

خواص شیره انگور برای بچه ها

بچه های که در سنین رشد هستند باید مواد غذایی با ارزش بالا مصرف نمایند تا نمودار رشد آن ها به خوبی طی شود. یکی از مواد غذایی بسیار مقوی برای بچه ها در سن رشد، شیره انگور است. شیره انگور دارای ویتامین های بسیاری ست و بیشتر مواد معدنی مورد احتیاج کودک برای رشد را تامین می نماید.

یکی از خواص شیره انگور، تامین آهن بدن و جلوگیری از کم خونی ست. بچه ها دختر با توجه به این که از سنین کم دچار کم خونی می شوند، بهتر است والدینشان از همین سنین، مصرف شیره انگور را در برنامه غذایی آن ها قرار دهند. با توجه به این که ممکن است بچه ها، طعم شیره انگور را به تنهایی دوست نداشته باشند، می توانید شیره را با ارده یا شیر مخلوط کنید تا با وعده صبحانه نوش جان نمایند.

میزان مصرف شیره انگور برای بچه ها، یک تا سه قاشق مرباخوری ست و برای بزرگسالان یک تا سه قاشق غذاخوری. بهتر است توجه داشته باشید مصرف زیاد شیره انگور، قند خون را افزایش می دهد. پس، از خوردن بیشتر از حد مجاز آن خودداری کنید.

10 مورد از سایر خواص شیره انگور

  • به دلیل وجود کلسیم در شیره انگور، خوردن آن باعث تقویت استخوان ها و دندان ها می شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین پیری را کاهش می دهد.
  • تنظیم حرکات روده و پاکسازی آن، یکی از مهم ترین فواید شیره انگور به شمار می رود. اگر در دفع مواد زائد بدن و مدفوع مشکل دارید، احتمالا دچار مشکل یبوست شده اید. شیره انگور یکی از ملین های 100% طبیعی ست که برای دفع به شما یاری می نماید.
  • تنظیم فشار خون یکی دیگر از فواید شیره انگور است. پتاسیم موجود در شیره انگور، دیواره رگ های خونی را تنظیم و فشار خون را در محدوده طبیعی نگه می دارد.
  • زنانی که باردار هستند، بیشتر در معرض خطر کم خونی و فقر آهن قرار می گیرند. از آنجا که شیره انگور غنی از آهن است، برای پیشگیری یا حتی نابودی فقر آهن، یاری نماینده است.
  • به دلیل وجود منیزیم در این شیره، یکی از خواص شیره انگور کاهش اضطراب و افسردگی ست. منیزیم به دو روش آرام کردن سیستم عصبی و افزایش سروتونین مغز، به کاهش تنش عضلانی ناشی از استرس و افزایش هورمون شادی یاری می نماید.
  • همان طور که می دانید، زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان و فقر آهن هستند که با خوردن شیره انگور از هر دوی این بیماری ها می توان جلوگیری کرد.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان یکی از فواید شیره انگور به شمار میرود. آنتی اکسیدان های بسیار متنوعی در شیره انگور وجود دارد که یکی از آن ها به نام رسوراترول، به پیشگیری از سرطان یاری می نماید.
  • کاهش التهاب مفاصل از دیگر خواص شیره انگور است. آنتی اکسیدان های موجود در شیره انگور برای مبارزه با التهاب بسیار مفید هستند.
  • شیره انگور برای زنان شیرده بسیار مفید است. برای غلظت بیشتر شیر، مادران شیرده می توانند از شیره انگور درکنار دیگر مواد غذایی استفاده نمایند تا نتیجه بهتری به دست آورند.
  • از دیگر خواص باورنکردنی شیره انگور، جلوگیری از پیری زودرس پوست است. شیره انگور حتی برای پوست صورت مفید بوده و این به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی در این ماده غذایی ست.

کلام آخر

با توجه به خواص شیره انگور برای سلامتی بدن، بهتر است بدانید در طرز تهیه شیره انگور، از انگورهای شیرین باید استفاده کرد. در واقع راز بهترشدن طعم شیره انگور، استفاده از انگور مرغوب و شیرین است. به همان میزان که کیفیت انگور مهم است، باید برای درست شدن شیره انگور صبر و حوصله زیادی به خرج داد؛ به نقل قول از سعدی که می فرماید: انگور نوآورده ترش طعم بود، روزی دو سه صبر که شیرین شود.

خواص بی شمار شیره انگور بار دیگر ثابت کرد باید استفاده از قند و شکر مصنوعی را به حداقل برسانیم. فواید شیره انگور برای سلامتی بسیار است اما شکر هیچ یک از خواص شیره انگور را ندارد. پس سعی داشته باشید استفاده از شکرهای فرآوری شده را به حداقل برسانید و شیره انگور را که یک شیرین نماینده طبیعی ست، جایگزین آن کنید.

در حال حاضر و با توجه به عوامل استرس زای بیرونی، داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش ابتلا به انواع بیماری ها یاری کند؛ پس گنجاندن یک ماده غذایی مقوی همانند شیره انگور را در برنامه غذایی خود هرگز از قلم نیاندازید. اکنون شما هم از فواید دیگر شیره انگور به ما بگویید و نظرات ارزشمند خود را درباره این ماده مغذی با ما در میان بگذارید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2090

به "خواص شیره انگور یا دوشاب برای سلامتی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شیره انگور یا دوشاب برای سلامتی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید