رشد 470 درصدی برداشت نفت از میادین مشترک غرب کارون

به گزارش مجله سامی، خبرنگاران- ایران در سال 92، روزانه فقط 70 هزار بشکه نفت از میادین غرب کارون برداشت می کرد که این رقم در شرایط کنونی با رشد 470 درصدی به 400 هزار بشکه در روز رسیده که علاوه بر ایجاد ثروت برای کشور، باعث شده تا ایران بتواند سهم خود را از این میادین مشترک بازپس بگیرد.

رشد 470 درصدی برداشت نفت از میادین مشترک غرب کارون

به گزارش خبرنگاران، میادین غرب کارون جزو جوان ترین میادین نفتی ایران به شمار می فرایند. این میادین که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را شامل می گردد در مجموع 64 میلیارد بشکه نفت درجا دارد.

علاوه بر وسعت و بزرگی این میادین، نکته ای که برداشت حداکثری نفت از میادین مشترک غرب کارون را با اهمیت نموده، مشترک بودن آن با کشور همسایه است.

از همین رو در سال های اخیر کوشش شده تا برداشت نفت و همچنین ظریب بازیافت از این میدان ها افزایش پیدا کند زیرا اگر ایران سهم خود را در زمان مناسب استخراج نکند فرصت را برای همسایه غربی برای برداشت بیشتر فراهم می آورد.

با توجه به این مسائل است که وزارت نفت در دولت تدبیر و امید توسعه میادین غرب کارون را در کنار بهره برداری از فازهای معطل مانده پارس جنوبی در اولویت کاری خود قرار داد و در این زمینه نیز کارنامه ای پیروز به گذاشت تا آنجا که برداشت نفت از غرب کارون در 8 سال گذشته از 70 هزار بشکه به 400 هزار بشکه رسیده که نشان دهنده رشد 470 درصدی است.

البته هدفگذاری برای برداشت نفت از این میادین مشترک روزانه یک میلیون بشکه در روز است که با اقداماتی نظیر افزایش ظریب بازیافت و همچنین توسعه میدان انجام خواهد شد.

در آخرین اقدام برای رسیدن به برداشت حداکثری از میادین غرب کارون، سال گذشته قراردادی برای توسعه آزادگان جنوبی به امضا رسید.

در حال حاضر، ظرفیت فراوری این میدان به 140 هزار بشکه در روز رسیده است و با اجرای قرارداد تکمیل توسعه، فراوری روزانه 320 هزار بشکه طی 30 ماه محقق می گردد.

قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی مرحله اول با هدف افزایش ظرفیت فراوری تا 320 هزار بشکه امضا شده است، این ظرفیت در مرحله بعد باید به 600 هزار بشکه برسد و به این منظور، مذاکرات قراردادی توسعه این میدان با شرکت های اکتشاف و فراوری ایرانی ادامه خواهد داشت.

در این میان نکته مهم آن است که برای اجرای این طرح که طرح ساخت واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی است، تامین بیش از 165 میلیون یورو کالا و تجهیزات به پیمانکاران، سازندگان و تأمین کنندگان داخلی واگذار شده است.

به گزارش ایرنا، افزایش فراوری نفت ایران از میادین مشترک غرب کارون در حالی رخ داده که در سال های گذشته، عراق سهم بیشتری از برداشت نفت از این میادین داشت اما با تکیه بر توان داخلی ایران توانست، افزایش فراوری را در 8 سال گذشته محقق کند و فراوری از این میادین مشترک حدود 7 برابر افزایش داشته باشد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1677

به "رشد 470 درصدی برداشت نفت از میادین مشترک غرب کارون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 470 درصدی برداشت نفت از میادین مشترک غرب کارون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید