شعارهایی که در حد وعده و وعید ماندند، سیاسیونی که به دنبال خدمت به ورزش هستند!

به گزارش مجله سامی، یکی از آفت های ورزش کشور گزینش نامناسب و بدون ضابطه مدیران است که صدمات جبران ناپذیری را به بدنه ورزش وارد نموده است.

شعارهایی که در حد وعده و وعید ماندند، سیاسیونی که به دنبال خدمت به ورزش هستند!

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری خبرنگاران، سازمان های ورزشی به عنوان متولیان توسعه ورزش و تربیت بدنی در جامعه و مدیران به عنوان محور اصلی این سازمان ها ایفای نقش می کنند. در این میان متأسفانه عدم توجه به تخصص،تجربه،کارایی و توانایی مدیران در انتصاب به مسئولیت های سازمانی موجب تصمیمات نامناسب، اقدامات بی فایده، تضعیف و مرگ ورزش را به همراه دارد.

در این میان عنصر اصلی که ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به بدنه ورزش وارد کند، انتخاب مدیران کم تجربه و ناآشناست. به طوری که می توان گفت یکی از آفت های ورزش کشور گزینش نامناسب و بدون ضابطه مدیران است.

اگرچه المپیک 2020 توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال آینده موکول شد اما عدم برنامه ریزی و بی توجهی در طی ماه های گذشته باعث شد بسیاری از قهرمانان کشور به ناچار راه دیار غربت را انتخاب کنند و البته که هیچ اقدام مؤثر و عملی هم برای بازگشت این سرمایه های کشور از سوی متولیان ورزش صورت نگرفت.

بدون شک غافل ماندن از شاخصه های اساسی ، همچون تخصص،تجربه و شایسته سالاری در مدیریت وزیر ورزش رخ داده است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. مسعود سلطانی در تاریخ 11 آبان ماه سال 95 به عنوان وزیر ورزش جوانان انتخاب شد. او در همان ابتدای حضورش در ساختمان سئول در مراسم معارفه تأکید کرد از نیروهای درون سازمانی استفاده می نماید و باید مدیران جوان ورزشی و استعدادهای جدید ظهور کنند.

وزیر ورزش در مردادماه سال 96 مصاحبه ای با یکی از رسانه ها داشت که در این خصوص گفته بود: من فکر می کنم زمانش فرارسیده که فضای جدیدی در ورزش کشور به وجود بیاید و مدیران جوان جدیدی وارد شوند. بیشتر زنجیره بسته بود که ما قصد داریم این زنجیره را پاره کنیم تا مدیران جوان ورزشی و استعدادهای جدید ظهور پیدا کنند. یکی از وظایف مهم مدیران ایجاد بستر و شرایط لازم جهت رشد و پیشرفت کارکنان است و از ظرفیت و پتانسیل موجود به خوبی استفاده کنند و باید کوشش کنند این نیروها را به سمتی راهنمایی نماید که بتوان از توان و پتانسیل آن ها در راستای اهداف سازمانی به خوبی بهره برد. سؤال این است تا چه اندازه وزیر ورزش و معاونین از منابع موجود توانسته است به خوبی استفاده و چگونه بهره وری در ورزش کشور را بالا برده اند؟حال و هوای ورزش کشور و وزارتخانه نشان دهنده عملکرد مناسب در این حوزه نیست و وزیر ورزش در انتخاب و گزینش مدیران ستادی و استانی شایسته سالاری و جوانگرایی را مد نظر قرار نداده است.

طی آنالیز انجام شده در چارت سازمانی ستاد وزارت ورزش و جوانان 36 پست مدیریتی وجود دارد (به جز مشاوران وزیر و معاونین) که 6 معاون وزیر و 29 اداره کل و مرکز در این وزارتخانه وجود دارد که از 6 معاونت موجود تمام معاونت ها از سایر دستگاه ها به این وزارتخانه وارد شده اند و از 29 اداره کل و مرکز 14 مدیر از سایر دستگاه های اجرایی به خدمت گرفته شده اند به همراه مدیرکل دفتر گزینش، مشاور وزیر در امور ایثارگران، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ، مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان، مدیر مجموعه ورزشی آزادی و مدیر مجموعه ورزشی انقلاب که در ادامه به آن اشاره می گردد:

حسن کریمی: مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی (وزارت کشور)

شعبانلو: مدیر مجموعه ورزشی انقلاب (شهرداری)

سیف: مدیر مجموعه آزادی (شهرداری)

مصطفی ابطحی: مدیر صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان

علی نژاد: معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه آیی(وزارت نفت- پزشک عمومی)

نادر وادی خیل: مدیرکل پشتیبانی و امور رفاهی (انتقال دائم از وزارت آموزش و پرورش)

مهدی تندگویان: معاون امور جوانان (وزارت صنعت معدن تجارت)

محمود محدث: مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان (شهرداری)

سجاد سالک: اداره کل مشارکت های اجتماعی (قراردادی نهاد ریاست جمهوری)

امیرحسین آل اسحاق: مدیرکل طرح های ملی و فراگیر جوانان (شهرداری)

اعظم کریمی: مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان (مجری تلویزیون)

عبدالحمید احمدی: معاون توسعه همگانی و فرهنگی (جهاد دانشگاهی)

رضا حجتی: مدیرکل دفتر توسعه ورزش روستایی با مدرک کارشناسی علوم سیاسی(دانشگاه تهران)

ژاله فرامرزیان: معاون توسعه مدیریت و منابع (وزارت کشور)

جمشید تقی زاده: معاون امور حقوقی، مجلس و استان ها (وزارت کار)

داود عزیزی: مدیرکل امور مجلس (کارشناسی پرستاری - بهزیستی)

عباس نظریان: مرکز مشارکت های مالی ورزش (دانشگاه شهید رجایی)

فرشید طهماسبی: مدیرکل امور بین الملل(دانشگاه شهید رجایی)

بر اساس قانون 54 خدمات کشوری تنها در صورتی که نیروی توانمند در دستگاه اجرایی وجود نداشته باشد حداکثر 15 درصد از پست های مدیریتی را می توان خارج از دستگاه به کار گرفت که نه تنها این مورد قانونی رعایت نشده است، سؤالی که مطرح می گردد این است که آیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته ایم در یک وزارتخانه نیروی متخصص تربیت کنیم؟ چرا باید دستگاه ورزش همواره حیات خلوت سیاسیون بوده و افراد غیرمتخصص در سیستم ورزش کشور به آسانی حضور پیدا کنند؟ می توان در ساختمان سئول افراد متخصصی را یافت که هم دارای سوابق مدیریتی لازم و هم از قهرمانان تحصیل نموده باشند. قطعاً عدم توجه به نیروی انسانی درون سازمانی می تواند موجی از یاس و ناامیدی را در بدنه هر سیستمی به وجود آورد و این باعث کاهش کارایی و اثربخشی در ورزش کشور می گردد نکته ایی که سلطانی فر برخلاف وعده های خود به آن توجه ننموده است و در حال حاضر تعداد زیادی از مدیران تحصیل نموده و باسابقه این وزارتخانه در بلاتکلیفی کامل به سر می برند .

* سیاسیونی که همچنان به دنبال خدمت به ورزش هستند

به نظر می رسد سلطانی فر در انتخاب مدیران خود بیشتر سیاسی عمل نموده است تا شایسته سالاری. تعدادی از مدیران حوزه های مختلف وزارت ورزش که کاملاً تخصصی هستند افرادی هستند که هیچ ارتباط و تخصصی در زمینه ورزش نداشته اند از جمله مدیریت مجموعه های ورزشی بزرگی همچون آزادی، انقلاب، کشوری، صندوق حمایت از قهرمانان، مدیرکل ورزش روستایی،مدیران عامل استقلال و پرسپولیس و همچنین اعضای هیئت مدیره ها. افراد در بعضی فدراسیون های ورزشی با استفاده از معادلات سیاسی، باندهای قدرت و وعده های فراوان به فدراسیون مربوطه راه پیدا کردند که هیچ تخصصی در رشته مربوطه نداشته و در بیشتر مواقع باعث صدمه به آن رشته شده اند.

در بعضی فدراسیون های ورزشی در اجرای آیین نحوه انتخاب رئیس فدراسیون که وزیر ورزش آن را ابلاغ نموده اما به لحاظ سیاسی کاری های بسیار زیاد این آیین نامه به درستی اجرا نشد و بعضاً شاهد حضور افرادی هستیم که واجد شرایط نیستند و سابقه مدیریتی لازم را نداشتند اما در انتخابات حضور یافتند. این در حالی است که بعضی از فدراسیون ها ورزشکارانی دارند که سال ها فعالیت نموده و عنوان دار بوده اند اما هیچ گاه فرصت حضور به آن ها داده نشده است و یا کمتر از آن ها در بدنه مدیریتی ورزش کشور استفاده شده است.

* نقض نامه ابلاغی رئیس جمهور در وزارت ورزش

طبق ماده 15 تصویب نامه شورای عالی اداری، ابلاغی رئیس جمهور در سال 93 به این صورت است: دستگاه های اجرایی موظف اند از ابتدای سال 1397 در انتخاب، انتصاب و ارتقاء مدیران از افرادی استفاده کنند که دارای گواهینامه شایستگی عمومی احراز سمت های مدیریتی باشند و تا قبل از تاریخ مذکور دارندگان گواهینامه شایستگی باید در اولویت انتخاب، انتصاب و ارتقاء قرار می گرفتند، این در حالی است که وزارت ورزش در سال 1393 نسبت به معرفی تعدادی از مدیران و کارکنان خود جهت اخذ مدرک مربوطه به مرکز آموزش مدیریت دولتی معرفی کرد که متأسفانه تا به امروز علی رغم مکاتبه ریاست سازمان اداری و استخدامی هیچ برنامه ایی تا به امروز جهت استفاده از این افراد لحاظ نشده و شایسته سالاری و استفاده از نیروهای درون سازمانی تنها شعاری است که تا به امروز استفاده ابزاری شده و در عمل شاهد آن در این وزارتخانه نبوده ایم.

انتهای پیغام/4057/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 921

به "شعارهایی که در حد وعده و وعید ماندند، سیاسیونی که به دنبال خدمت به ورزش هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعارهایی که در حد وعده و وعید ماندند، سیاسیونی که به دنبال خدمت به ورزش هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید