عظمتی: بهترین شیوه آموختن توانایی آموزش به دیگران است

به گزارش مجله سامی، تهران (پانا) - رئیس دانشگاه شهید رجایی درباره نحوه برگزاری امتحانات سرانجام ترم این دانشگاه در دروس عملی و نظری شرح داد.

عظمتی: بهترین شیوه آموختن توانایی آموزش به دیگران است

حمیدرضا عظمتی در گفت وگو با پانا درباره نحوه ارزشیابی دروس دانشگاهی در خاتمه نیمسال سال درسی این دانشگاه گفت: دروس دانشگاهی شامل دروس نظری و عملی می شوند که در ارزشیابی دروس نظری مبنای ارزیابی را بر نمره مستمر گذاشتیم و همچنین علاوه بر ارزشیابی مستمر آزمونی در خاتمه ترم از دانشجو گرفته می گردد که نمره آن تنها 15 درصد از کل ارزشیابی را در بر می گیرد. ما بر حسب تجربه به این شیوه ارزشیابی در دانشگاه رسیده ایم.

وی در ادامه درباره سامانه آموزش از راه دور دانشگاه گفت: سامانه آموزش از راه دور که امروز در بسیاری از دانشگاه های کشور مورد استفاده قرار می گیرد می تواند امکان ارتباط چندجانبه بین استاد و دانشحویان را برقرار کند. همچنین در بخشی از این سامانه استاد می تواند ازطریق تابلو تدریس کند، علاوه بر اینها امکان بارگذاری محتواهای مختلف اعم از متن، تصاویر و فیلم های ویدیویی در سامانه وجود دارد. استفاده نمایندگان از سامانه آموزش از راه دور می توانند ارتباط زنده تصویری و صوتی با هم داشته باشند.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ادامه به اهمیت شیوه های ارزیابی در دروس عملی اشاره نمود و گفت: با توجه به رسالت دانشگاه شهید رجایی که تربیت دبیران فنی در رشته های مختلف است بسیاری از آموزش های ما ماهیت عملی و کارگاهی دارند. در دوره محدودیت های کرونا از چند شیوه برای ارائه این آموزش ها استفاده کردیم که یکی از آنها استفاده از شبیه سازهاست. با استفاده از این نرم افزارها آزمایشگاه های مختلف اعم از آزمایشگاه فیزیک، شیمی و ... شبیه سازی می شوند. البته در زیست بوم جدید که بسیاری از کلاس های حضوری تبدیل به آموزش های آنلاین شده است، نرم افزارهای شبیه ساز بیش از گذشته تقویت شده اند.

وی در ادامه به شکل دیگری از تدریس دروس عملی اشاره نمود و گفت: تدریس در برخی دروس به وسیله ارائه عملی استاد طی فیلمی که خود استاد تهیه می نماید انجام می گردد و ارزشیابی به شکل تکالیفی است که اساتید به دانشجویان خود واگذار می نمایند به این صورت که ابتدا مدرس مورد نظر قطعی را تعمیر می نماید یا می بندد یا می سازد و این فیلم را دانشجویان هر یک در شهرهای خود می بینند و سپس دانشحومعلمان به دانشگاه ها یا هنرستان ها برای پیاده کردن آن می فرایند و در حین انجام کار از خودشان فیلم تهیه می نمایند و این فیلم را به استاد خود می فرستند.

عظمتی ادامه داد: در این فیلم دانشجو معلمان در واقع درس مورد نظر را آموزش می دهند و همانطور که می دانید بهترین یادگیری زمانی اتفاق می افتد که شخص بتواند اطلاعات موردنظر را به دیگری آموزش دهند. البته این شیوه یکی از ابتکارات دانشگاه شهید رجایی محسوب می گردد.

وی با اشاره به نوع سوم مهارت آموزی گفت: برای ارزشیابی این مهارت ها احتیاج به دستگاه ها و تجهیزات خاصی داریم که باید به صورت عملی در اختیار افراد قرار گیرد. در دانشگاه شهید رجایی با همکاری معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی این دوره ها به صورت حضوری و با دسته بندی دانشحویان در گروه های مختلف برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه شهید رجایی در خاتمه اظهار کرد: اکنون منتظر شرایط بهتری هستیم و با توجه به بهبود اوضاع، می توانیم طی روزهای آینده پذیرای اولین گروه از دانشجو معلمان برای ارزیابی دروس عملی آنها باشیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1421

به "عظمتی: بهترین شیوه آموختن توانایی آموزش به دیگران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عظمتی: بهترین شیوه آموختن توانایی آموزش به دیگران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید