فناوری چگونه گردشگری را از بحران ها عبور می دهد؟ ، گردشگری از خانه به جای گردشگری در خانه
به گزارش مجله سامی، شیوع ویروس کرونا موجب شده بسیاری از سفرها لغو شوند. بحران هایی که پیامدهایی مانند محدودیت در سفر ایجاد می نمایند همیشه به عنوان تهدیدی برای بخش گردشگری مطرح می شوند. با این حال، فناوری، مفهوم گردشگری را به گونه ای تغییر داده که سفر، تنها به معنای حضور فیزیکی در یک مقصد گردشگری مطرح نباشد.
جهت دریافت خدمات محوطه سازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی میباشد.
شیوع ویروس کرونا در ماه های اخیر بر بخش های مختلفی از زندگی ما تأثیر گذاشت. سرعت انتقال بالای این ویروس منجر شد کشورها و سازمان های بین المللی توصیه ها و محدودیت هایی را برای سفرهای خارجی، داخلی، بین شهری و حتی درون شهری در نظر بگیرند. این محدودیت ها و نیز قرنطینه بعضی شهرها، موجب شد بخش گردشگری و سایر بخش های مرتبط به آن، مانند حمل ونقل، هتلداری و رستوران تحت تأثیر قرار بگیرند.
ویروس کرونا حتی موجب شد یکی از مهم ترین رویدادهای این حوزه یعنی نمایشگاه بین المللی گردشگری برلین یا ITB که هر سال در روز 4 مارس / 14 اسفند به مدت 4 روز در آلمان برگزار می شود، لغو و به تاریخ دیگری موکول شود.
بازنگری در آمارهای گردشگری دنیای در سال 2020
بر همین اساس، سازمان دنیای گردشگری نیز در بیانیه ای خواهان توجه به گردشگری و قرار دریافت این بخش در برنامه بازسازی بعد از کرونا شد. این سازمان در بازنگری پیش بینی خود درباره بخش گردشگری برای سال 2020، رشد منفی یک تا سه درصدی را در تعداد گردشگران بین المللی در نظر گرفته که به معنای زیان 30 تا 50 میلیارد دلاری در درآمدهای بخش گردشگری است. این سازمان در پیش بینی قبلی خود که قبل از بحران همه گیری کرونا صورت گرفته بود، رشد مثبت سه تا چهار درصدی را برای سال 2020 پیش بینی نموده بود.
تهدید معیشت نیروی انسانی فعال در بخش گردشگری
زوراب پلولیکاشویلی، رئیس سازمان دنیای گردشگری با ابراز نگرانی در این باره گفت: بنگاه های کوچک و متوسط 80 درصد بخش گردشگری را تشکیل می دهند و به همین دلیل، معیشت میلیون ها نفر در سراسر دنیا به ویژه جوامع آسیب پذیری که با تکیه بر بخش گردشگری فعالیت می نمایند، در خطر است.
در ایران نیز، تعدیل 262 نفر از نیروی انسانی بخش گردشگری در دو شرکت علی بابا و الی گشت در آستانه نوروز، یکی از آثار این همه گیری بر بخش گردشگری کشورمان بوده است.
با اینکه گردشگری با سفر افراد و حضور آنها در مکان های دیگر معنا پیدا می نماید، اما تکنولوژی یاری می نماید بدون خروج از شهر یا حتی خانه خود، تجربه مشابهی را پیدا کنیم. گردشگری مجازی شاخه جدیدی در گردشگری است که توسعه آن، بخش گردشگری را متحول خواهد نمود و احتمالاً تاب آوری این بخش را در برابر بحران های مشابه، افزایش خواهد داد.
ابزارهای گردشگری مجازی
واقعیت افزوده (VR) و واقعیت مجازی (AR)، دو ابزار در گردشگری مجازی هستند که هر دو آنها در سال های اخیر با کاربردهای مختلفی به ایران آمده اند. احتمالاً شما هم نرم افزارهایی را به یاد دارید که با نصب آنها روی تلفن همراه، وقتی دوربین موبایل خود را روی بعضی تصاویر و متن ها قرار می دادیم، اطلاعات بیشتری را به صورت فیلم دریافت می کردیم. این همان فناوری واقعیت افزوده است.
واقعیت مجازی را بیشتر با هدست هایی می شناسیم که فضایی غیرواقعی را در برابر چشمان ما قرار می دهند؛ فضایی که با یاری تصاویر 360 درجه یاری می نماید خود را در محیطی تصور کنیم که در حال دیدن آن هستیم. در حالت های پیشرفته تر با افزودن اطلاعات دیگری مانند صدا و بو، این تجربه بیشتر به واقعیت نزدیک شود. این فناوری توانایی بیشتری برای ایجاد تجربه سفر و گردشگری را فراهم می نماید.
سفرهایی که بدون حضور فیزیکی محقق می شوند
فوربس در مقاله ای از فرایند رو به رشد استفاده از واقعیت مجازی در بخش گردشگری گفته است. در بخشی از این مقاله آمده است: واقعیت مجازی و گردشگری برای هم ساخته شده اند. واقعیت مجازی، مفهوم گردشگری را از حضور صرفاً فیزیکی تغییر داده است. شرکت های مختلف و نیز صنعت سفر در تلاشند تا از طریق واقعیت مجازی، تجربه ای مشابه گردشگری فیزیکی را برای مردم فراهم نمایند. واقعیت مجازی حتی این ظرفیت را دارد که برای حفاظت از میراث، آثار باستانی و طبیعت مورد استفاده قرار گیرد.
تجربه سفر با واقعیت مجازی چگونه خواهد بود؟ در این نوع از گردشگری، انواع سفر در دو گروه دسته بندی می شوند: دسته اول، تجارب سفری هستند که با پرداخت پول، شبیه سازی می شوند و دسته دوم، سفرهایی هستند که در دنیای واقعی قابل انجام نیستند.
از پرواز بر فراز پاریس تا غواصی در اطراف جزایر هاوایی
این تجربه نخستین بار در سال 2018 توسط استارت آپ فرانسوی FlyView معرفی گردید و گردشگران را قادر ساخت پرواز بر فراز پاریس را تجربه نمایند. جدیدترین نمونه چشمگیر از استفاده از واقعیت مجازی در صنعت گردشگری به آبان ماه سال گذشته بازمی شود. در یکی از جزایر تفریحی هاوایی این امکان با استفاده از واقعیت افزوده برای گردشگران فراهم شد تا سفری به اعماق اقیانوس داشته باشند.
گردشگری برای گروه هایی که منع سفر دارند
از دیگر سفرهایی که با استفاده از واقعیت مجازی صورت گرفته اند، می توان به تجربه شرکت هواپیمایی فرست لاین در ژاپن اشاره نمود. این شرکت، امکان بازدید از مقاصد گردشگری پرطرفدار را بدون انجام حتی یک پرواز برای مشتریان خود فراهم کرد. این سفر برای افرادی که از پرواز می ترسند، گزینه مناسبی به نظر می رسد. تجربه مشابهی در ایالت مینه سوتا در آمریکا نیز صورت گرفته و سالمندانی که قادر به انجام سفر نیستند، توانستند بدون خارج شدن از خانه، از مقاصد گردشگری بازدید نمایند.
بازاریابی گردشگری با واقعیت مجازی
واقعیت افزوده نه تنها برای گردشگری اقشار خاص دارای اهمیت است، بلکه به صنعت رایج سفر و گردشگری یاری می نماید تا کیفیت خدمات خود را افزایش دهد. تصاویر 360 درجه از هتل ها یکی از این خدمات است که به گردشگران یاری می نماید در انتخاب اقامتگاه خود رضایت بیشتری داشته باشند. هتل ها نیز از این ابزار برای جذب گردشگر بیشتر بهره مند می شوند.
مقاصد و وب سایت های گردشگری نیز می توانند برای جمع آوری داده های مورد احتیاج خود و دریافت بازخورد از گردشگران و برنامه ریزی بهتر برای برگزاری رویدادهای گردشگری از واقعیت افزوده استفاده نمایند.
منبع: چمدان