متفاوت ترین فیلم های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید

به گزارش مجله سامی، فیلم های عاشقانه ایرانی معمولا عناوین خسته کننده و فاقد خلاقیتی هستند که هیچ دلیل قانع کننده ای برای تماشای آن ها وجود ندارد. تیم تولید این گروه از فیلم ها به امید آن که زوج های عاشق را به سالن های سینما بکشانند از هر ایده و داستانی استفاده می کنند اما گاهی این کج سلیقگی آن قدر به چشم می آید که تعداد قابل توجهی از فیلم های عاشقانه ایرانی را به عناوینی غیرقابل تماشا تبدیل می کند. با این حال همه فیلم های عاشقانه ایرانی هم عناوین ناامیدکننده ای نیستند و در این میان آثاری وجود دارند که می توانند هر تماشاگری را تحت تاثیر خود قرار دهند.

متفاوت ترین فیلم های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید

در ادامه با متفاوت ترین فیلم های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید، آشنا می شوید.

هامون | 1368

این درام عاشقانه سورئالیستی یکی از متفاوت ترین فیلم های عاشقانه سینمای ایران است. هامون یک فیلم معمولی نیست و هرگز هم تکراری نمی گردد. این فیلم برای نخستین بار در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با آنکه جایزه بهترین فیلم را تصاحب نکرد اما با کسب شش جایزه از جمله جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد، فاتح اصلی جشنواره لقب گرفت. این فیلم نخستین تجربه بازیگری بیتا فرهی بود اما بیشتر تماشاگران هامون را با هنرنمایی بی بدیل خسرو شکیبایی در نقش حمید هامون به یاد می آورند. عزت الله انتظامی و فتحعلی اویسی از دیگران بازیگران شناخته شده فیلم داریوش مهرجویی هستند.

موسیقی این فیلم 120 دقیقه ای از طریق ناصر چشم آذر و براساس مضامینی از آثار یوهان سباستین باخ ساخته شده است. داستان فیلم حور محل حمید هامون واقع شده است که با همسرش، مهشید، دائم در کش مکش است و همیشه زندگی کابوس وارانه خود را مرور می کند. او که مشغول نوشتن رساله اش دربارهٔ عشق و ایمان است، در پی دوست قدیمی و مرادش علی عابدینی می گردد. خانه و کاشانه را ترک می کند و دست به اعمال دیوانه واری می زند. او در حالتی پریشان، در پی شکایت هایش، خود را به امواج دریا می سپارد، اما عابدینی او را نجات می دهد.

غریبانه | 1376

هدیه تهرانی یک سال پس از درخشش در فیلم سلطان به کارگردانی مسعود کیمیایی در فیلم غریبانه به کارگردانی احمد امینی حضور پیدا کرد. اگر امروز به تماشای غریبانه بنشینید احتمالا کلیشه ای بودن آن شما را آزار می دهد. اما اکران فیلم در میانه 70 آن را به یکی از متفاوت ترین فیلم های عاشقانه ایرانی تبدیل کرد. داستان فیلم با روایت زندگی جوانی به نام بزرگ (با هنرنمایی ابوالفضل پورعرب) آغاز می گردد که در نمایشگاه اتومبیل شوهر خواهرش که یوسف نام دارد، کار می کند. یوسف از او می خواهد که ماشین گران قیمت خانم دکتر ثابتی را به او تحویل دهد. اما بزرگ می کند و یوسف مجبور می گردد برای پرداخت خسارت چند چک به خانم دکتر داده و مسئولیت پرداخت هزینه تصادف را برعهده بگیرد. بزرگ چند بار به خانم دکتر مراجعه می کند تا رضایتش را بگیرد و خسارت ها را شخصا پرداخت کند. اما دکتر ثابتی به بزرگ پیشنهاد می کند که در مقابل چک های یوسف او باید برای چند ماه همسرش باشد. بزرگ به ناچار می پذیرد و با دکتر ثابتی ازدواج صوری می کند.

شاعر زباله ها | 1384

این فیلم به کارگردانی محمد احمدی در جشنواره های شیکاگو، مونترال و پوزان نامزد شد. داستان فیلم شاعر زباله ها که فرزین محدث را به معروفیت رساند درباره رفتگری جوان است که علاقه بسیار زیادی به ادبیات دارد. او که همیشه آرزو داشته دانشجوی رشته ادبیات باشد از طریق جمع آوری زباله ها از درب منازل به اسرار و رازهای درون آن ها پی می برد. او روزی درگیر یک ارتباط عاطفی می گردد که زندگی اش را برای همیشه تحت تاثیر قرار می دهد. لیلا حاتمی و صابر ابر از بازیگران شناخته شده این فیلم هستند که در کنار فرزین محدث حضور دارند.

طلا و مس | 1389

سیدرضا طلبه ای که به تازگی با خانواده اش به تهران آمده تا در کلاس های استاد اخلاقی که درباره زندگی او بسیار شنیده شرکت کند، متوجه می گردد که همسرش، زهرا، بیماری اسکلروز چندگانه گرفته است. آن ها به ناچار و برای تهیه هزینه درمان زهرا تغییراتی در شیوه زندگی شان می دهند. طلا و مس یکی از متفاوت ترین فیلم های عاشقانه ایرانی است که تصویر متفاوتی از عشق به تماشاگرش ارائه می دهد. بهروز شعیبی، نگار جواهریان و سحر دولتشاهی از بازیگران شناخته شده این فیلم هستند که سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر را هم تصاب کرد.

حوض نقاشی | 1391

فیلم پرافتخار و محبوب مازیار میری در سی و یکمین دوره جشنواره سینمایی فجر صدرنشین جدول رده بندی فیلم های جشنواره براساس آرای مردمی شد. یکی از متفاوت ترین فیلم های عاشقانه ایرانی که هر تماشاگری را تحت تاثیر قرار می دهد. حوض نقاشی فقط یک فیلم عاشقانه نیست و گاهی به یک درام خانوادگی آموزنده هم تبدیل می گردد. با این حال این فیلم یکی از شیرین ترین و تاثیرگذارترین روایت های چند سال اخیر سینمای ایران را در برابر تماشاگرش به تصویر می کشد. شهاب حسینی و نگار جواهریان در این فیلم نقش پدر و مادری را ایفا می کنند که با آدم های دیگر فرق دارند. آن ها باید تلاش کنند تا به دیگران ثابت کنند این تفاوت بزرگ را با معجزه عشق حل کرده اند. اما پذیرفتن این تفاوت برای تنها پسرشان آسان نیست.

در این زمینه بخوانید:

موردانتظارترین فیلم های سال 2021

همه چیز درباره فیلم The Batman: جدیدترین فیلم بتمن

فرشته ها با هم می آیند | 1392

یکی دیگر از فیلم های عاشقانه سینمای ایران که تفاوت زیادی با سایر آثار تکراری دارد، فیلم فرشته ها با هم می آیند لقب می گیرد. فیلمی به نویسندگی و کارگردانی حامد محمدی که جواد عزتی و نازنین بیاتی از مهم ترین بازیگران آن هستند. این فیلم در گیشه سینما بیشتر از 670 میلیون تومان فروش کرد که برای یک عاشقانه کمدی درام عدد قابل توجهی بود. داستان این فیلم درباره روحانی جوانی به نام احمد است که با همسرش لیلا زندگی می کند. آن ها که زندگی ساده ای دارند، صاحب سه قلو فرزند می شوند و این اتفاق زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

در دنیای تو ساعت چند است | 1394

نخستین ساخته سینمایی صفی یزدانیان را یک عاشقانه آرام، متفاوت و متفکرانه بود که اتفاقی خوب و آرامش بخش در سینمای نوین ایران لقب می گرفت. این فیلم عاشقانه با وجود پایبندی به سنت ها چندان متکی به شاخصه های کلاسیک سینمای سنتی ایران نیست و با روایتی متفاوت از یک عشق بزرگ تماشاگرش را در برابر دنیای بزرگ و متفاوتی قرار می دهد که دوست داشتن آن را می پسندد. به همین دلیل در دنیای تو ساعت چند است روایتی از عشقی متفاوت و منحصر به فرد است که بر بستر جغرافیایی خاص رقم می خورد و با شکست زمان عمق و جذابیت بیشتری پیدا می کند.

یک عشق قدیمی در این فیلم زخم باز می کند و اما شخصیت ها به جای آن که به انتقام و بازخورد مشغول شوند، همه چیز را به انسانی ترین روش ممکن مدیریت می کنند. لیلا حاتمی و علی مصفا به عنوان یک زوج کاملا سینمایی بازیگران اصلی فیلم در دنیای تو ساعت چند است هستند. داستان این فیلم با بازگشت گلی به رشت آن هم پس از بیست سال زندگی در فرانسه آغاز می گردد. او که یه یک باره تصمیم گرفته به ایران و به زادگاهش بازگردد با فرهاد روبرو می گردد. مردی که می گوید آشنایی قدیمی است اما گلی او را به یاد نمی آورد.

خداحافظ دختر شیرازی | 1398

به همان میزان که هامون اثری متفاوت و محترم در میان همه فیلم های عاشقانه سینمای ایران است، خداحافظ دختر شیرازی هم می تواند شاهکاری متمایز و دوست داشتنی باشد. فیلمی به تهیه کنندگی و نویسندگی افشین هاشمی که همیشه ثابت کرده سلیقه خاصی را در آثار سینمایی اش دنبال می کند. این فیلم با فروشی حدود 350 میلیون تومان به عنوانی پیروز در گیشه تبدیل شد. خداحافظ دختر شیرازی اقتباسی از فیلم نامه نیل سایمون با نام دختر خداحافظی است و علاوه بر افشین هاشمی بازیگران متعددی در آن هنرنمایی کرده اند که از میان آن ها باید به شبنم مقدمی، مونا فرجاد، رویا تیموریان، حسین یاری، هدایت هاشمی، هومن برق نورد و رسول صدرعاملی اشاره کرد. مرحوم حسین محب اهری هم در این فیلم حضور کوتاهی دارد.

داستان فیلم حول محور زنی جوان به نام شبنم است که اخیرا از همسرش جدا شده و همراه دخترش زندگی می کند. او که دچار بدبینی به مردان شده صاحب همسایه جدیدی می گردد که هیچ شباهتی با سایر مردانی که تا به حال دیده، ندارد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1931

به "متفاوت ترین فیلم های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متفاوت ترین فیلم های عاشقانه ایرانی که باید تماشا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید