مرگ 10 تهرانی در 7 روز به دلیل تصادف ، 90 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از تصادف در یک سال
به گزارش مجله سامی، معاون محیط زیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: بیش از 90 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از حوادث ترافیکی در مرکز در سال 1400 است که سهم هر تهرانی از این خسارات 10 میلیون تومان بوده است.
به گزارش خبرنگاران، علیرضا نوری با بیان اینکه طرح ایمنی ترافیک با حمایت شهردار تهران در حال مطالعه است، اظهار کرد: در سال 1400 تعداد 530 نفر در حوادث ترافیکی تهران جان خود را از دست دادند و این رقم با کاهش محدودی در سال 1401 روبه رو بود. ضمن اینکه تعداد جان باختگان بیش از 500 نفر به ثبت رسیده است.
معاون مرکز مطالعات با اعلام اینکه به طور میانگین هر هفته 10 نفر در تهران جان خود را در تصادفات از دست می دهند، یادآور شد: هرچند در بعضی مناسبت ها تعداد جان باختگان تصادفات افزایش می یابد اما به طور میانگین در طول سال هر هفته شاهد ثبت 10 فوتی در تصادفات هستیم که این آمار برای شهر تهران بالاست.
وی با بیان اینکه با وجود کوششی که اداره کل ایمنی ترافیک انجام می دهد عملاً اختیارات قانونی کافی را ندارد، اعلام کرد: این اداره کل به اختیارات بیشتر و ساختار منظم تری احتیاج دارد؛ شمار نهادهایی که در حوزه ایمنی ترافیک فعالیت می نمایند شاید از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند و همین باعث می گردد که نرخ جان باختن هموطنان در تصادفات کاهشی نباشد.
نوری ادامه داد: شاید در امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، مقدار کاهش تصادفات فوتی کمتر از پنج درصد باشد. البته اگر امکانات و اختیارات قانونی در اختیار دست اندرکاران قرار بگیرد و اقدامات ساختاری تر گردد، اتفاقات مثبتی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در سال 99 مقدار 65 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از حوادث ترافیکی در مرکز برآورد شده است، توضیح داد: این هزینه ها شامل خسارت به خودرو، خدمات آتش نشانی، خدمات پلیس، اتلاف وقت شهروندان در ترافیک، خدمات بیمارستانی، از دست دادن کارایی و معلولیت و مواردی از این قبیل است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه نرخ جان باختن افراد در سال 1400 روند کاهشی داشت، کماکان هزینه ای که بابت این تصادفات تحمیل شد بالا بود، به طوری که بالغ بر 93 هزار میلیارد تومان هزینه ناشی از حوادث ترافیکی به ثبت رسید.
نوری با بیان اینکه پس از تقسیم بندی ها سهم هر تهرانی از این 93 هزار میلیارد تومان، 10 میلیون تومان است، یادآور شد: اتلاف زمان در ترافیک، هزینه ساختاری و سازمانی برای هر تصادف، هزینه های بیمه، هزینه های اجتماعی، مالی و روانی برای افراد از جمله موارد خسارت هستند که برای کاهش آن احتیاج به اقدام جدی وجود دارد.
معاون محیط زیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات تاکید نمود: مهمترین هدفی که طرح ایمنی ترافیک دارد این است که ساختارها را در شهرداری توسعه دهد و خوشبختانه شهردار رویکرد بسیار مثبتی را در قبال این طرح مطالعاتی دارد لذا می توانیم امیدوار باشیم که بهبود برنامه عملیاتی ایمنی ترافیک به نتیجه برسد و با ابلاغ آن، گام های مثبتی برای کاهش نرخ تلفات در تصادفات برداریم.
وی با اعلام اینکه آمار تصادفات فوتی تهران نسبت به دهه های اخیر به یک سوم کاهش یافته است، اظهار کرد: با وجود اینکه تعداد خودروها و موتورسیکلت های مرکز چندین برابر شده و ترددهای ترافیکی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است، با کوشش شهرداری تهران و پلیس راهور و دیگر نهادهای مرتبط، نرخ تلفات کاهشی بوده است.
وی با بیان اینکه شیب نمودار تلفات به سختی می تواند به سمتی برود که به صفر برسد، اعلام کرد: با همتی که وجود دارد، برنامه ریزی های بهتری در این زمینه در حال اجرا است و طرح ایمنی ترافیک شهر تهران با نظرات مثبت و تخصصی شهردار تهران در حال بروزرسانی است تا در پی ابلاغ آن، ساختار در منطقه ها و ادارات مرتبط به صورت مویرگی منظم تر گردد.
وی با تاکید بر اینکه اگر شهرداری تهران به همین شکل در اجرای طرح ایمنی ترافیک پایدار قدم بردارد، یکی از درخشان ترین اتفاقات را در کارنامه مدیریت شهری دوره ششم به ثبت خواهد رساند.
نوری با اعلام اینکه تهیه و نشر این طرح منوط به بروزرسانی آن است، گفت: طرح ایمنی ترافیک یک سال پیش ارائه شد و پلیس راهور، شهردار تهران، وزارت کشور اصلاحات خوبی را ارائه دادند که در کنار کوششی که اداره کل ایمنی ترافیک شهرداری تهران انجام می دهد، در نظر داریم که نهایتاً تا 6 ماه آینده طرح بروز با آمار نو ارائه گردد و اجرای آن کلید بخورد.
منبع: همشهری آنلاین