معرفی 10 رودخانه چین، از طولانی ترین تا زلال ترین!

به گزارش مجله سامی، دو تا از طولانی ترین رودهای جهان در چین وجود دارند، رود یانگ تسه و رودخانه زرد! رودخانه های چین هر یک ویژگی و اهمیت خاصی برای اهالی چین و گردشگران دارند. طبیعتی که پیرامون این رودها در طول قرن های، شکل گرفته است، تبدیل به عجایب جهان شده است.

معرفی 10 رودخانه چین، از طولانی ترین تا زلال ترین!

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

هر چند که بیشتر گردشگرانی که به چین سفر می نمایند، مقصد رودخانه های چین را برای بازدید ندارند. اما حقیقت این است که شما به هر یک از شهرهای مهم چین سفر کنید، با رودخانه ای روبرو می شوید. رودخانه ای که یا در کروز آن شرکت می کنید یا در مناظر و شهرهای اطراف آن قدم می زنید. هنگ کنگ به طور مثال روی جلگه یکی از این رودها قرار گرفته است. شانگهای با رود یانگ تسه مزین شده است و شهرهای آبی چین با کانال های آبی رود مروارید شکل گرفته اند.

پس از خواندن این مقاله خبرنگاران، نه تنها با جاذبه های چین بیشتر آشنا می شوید، بلکه راستاهای جدیدی برای چین گردی خواهید یافت.

1- رودخانه لی، رود نقاشی های چینی

از رودخانه های چین که صحنه هایی خیالی در گویلین ساخته، رود لی (The Li River) است. رودی که در میان شهر جریان یافته و از یمان تپه های آهکی چین با اشکال عجیب و غریبشان می گذرد. منظره ای از نقاشی های قدیمی چینی که این منطقه را نشان می دهد. شما هم سوار قایق های بامبویی شوید و آرام روی رودخانه بلغزید.

کروز رودخانه لی

تور گویلین با تور کروز رودخانه لی کامل می گردد. مناظر این رود آنچنان شگفت انگیز است که نام آن را در میان 15 رودخانه برتر جهان قرار داده است. کروز و رفتینگ این دریاچه با یکدیگر متفاوت است؛ چرا که شکل قایق ها، با یکدیگر فرق دارد. همچنین بعضی از گردشگران کوهپیمایی اطراف رود و تماشای محیط طبیعی و حیات وحش رودخانه را ترجیح می دهند. برای آشنایی بیشتر با شهر گویلین و رودخانه لی مطلب مربوط به آن را در مجله بخوانید.

2- رودخانه یانگ تسه، طولانی ترین رودخانه آسیا

مردم چین به رودخانه یانگ تسه چانگ جیانگ (Chang Jiang) می گویند و این رود را یانگ تسه صدا نمی زنند. چانگ جیانگ به معنی رود طولانی است. یانگ تسه از رودخانه های چین است که شهرت جهانی دارد. چرا که نه تنها طولانی ترین رود چین است؛ بلکه سومین رود طولانی جهان هم هست! این رود از میان تنگه های کوهستانی حرکت خود را آغاز می نماید و پس از گذر از 9 استان چین به دریای شرقی می ریزد. شهر شانگهای در راستا و جلگه این رود قرار گرفته است. پس برای کروز رودخانه یانگ تسه می توانید سفر به شانگهای داشته باشید. در طول راستا این رود، جاذبه های طبیعت گردی معروف چین شکل گرفته اند. جاذبه هایی که عکس و تصاویر آن ها را در اینترنت به راحتی پیدا می کنید.

طبیعت مشهور یانگ تسه و دره ببر

یکی از این طبیعت های بی نظیر، عمیق ترین دره چین و یکی از عمیق ترین دره های جهان توسط این رود ساخته شده است. تنگه صخره ای تایگر نامی است که به این منطقه داده اند. منطقه ای که به عنوان یکی از بهترین مناطق کوهنوردی چین شناخته می گردد. راستای که برای پیاده روی و کوهنوردی گردشگران در این ناحیه وجود دارد، از رودخانه فاصله می گیرد.

در طول راستا دیگر صدای خروشان رود یانگ تسه را نخواهید شنید و تنها از طبیعت اطراف و کوهپیمایی لذت خواهید برد. برای اقامت گردشگران در این راستا طولانی، هتل های ارزان قیمت چین و اقامتگاه های بومگردی ساخته شده است. تفاوت این دره با دیگر دره های مشهور جهان مانند گرند کانیون ایالات متحده، ارزان بودن راستا پیاده روی و مراکز اقامتی آن است.

  • این مکان به عنوان منطقه حفاظت شده طبیعی در اطراف یانگ تسه (The Yangtze River) به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است.

سه گلوگاه (The Three Gorges) یکی از محشرترین صحنه های طبیعی جهان روی رودخانه یانگ تسه است. منطقه ای که تضاد دیدنی به سایت های باستانی اطرافش مانند شهر ارواح فنگدو (Fengdu) و تابوت های آویزانش دارد. سد شاخته شده روی 3 گلوگاه چین هم رکورددار در جهان است. چرا که بیشترین فراوری برق جهان از این سد است. از آب این سد برای کشاورزی و البته جلوگیری از سیل استفاده می گردد. هنگام ورود به منطقه 3 گلوگاه چین، تور کروز رودخانه و سد را از دست ندهید.

3- رودخانه زرد، دومین رود بلند چین

محققان و باستان شناسان معتقدند که تمدن مردم چین در بستر رود زرد شکل گرفته است. در طول هزاره ای که این رود در سرزمین چین جریان دارد، با خود رونق فراوان یا ویرانی وحشتناک آورده است. بر خلاف پر آبی یانگ تسه، این رود هم اکنون بسیار کم آب و گاهی خشک شده است. سایت های باستانی و شهرهای معروف چین را در اطراف و حاشیه این رود پیدا خواهید کرد. جاده ابریشم در شهر لانژو (Lanzhou) از روی رودخانه زرد عبور می نماید.

  • شهرهای باستانی شکل گرفته اطراف رود زرد چین: یانان (Yanan)، لویانگ (Luoyang)، ژنگژو (Zhengzhou) و کایفنگ (Kaifeng)

رود زرد یکی از رودخانه های چین است که طولی به اندازه 5464 کیلومتر دارد. این رود از کوه های فلات تبت سرچشمه می گیرد؛ از میان صحراها و دشت های پر از چمن ژونگوی (Zhongwei)، یینچوآن (Yinchuan) و اردوس (Ordos) می گذرد. در نهایت به دریای شرق چین، بوهای (the Bohai Sea) می ریزد.

4- رود ژینان، رودخانه ای کریستالی در چین

یکی از رودخانه های چین که کمتر در میان گردشگران شناخته شده است، رود ژینان (Xinan River) نام دارد. منشا این رود در استان آنهوی (Anhui) یک ایالت شرقی در چین قرار گرفته است. شهر هوانگشان مقصد اصلی بازدید از این رود است. رودی که در کشور طب سوزنی راستای 373 کیلومتری را طی می نماید تا به رود کیانتانگ (Qiantang) بپیوندد.

آب جریان یافته در این رودخانه در تمام طول سال شفاف و تمیز است. به همین دلیل به آب آن، لقب کریستالی داده اند. وجود کوه های سبز رنگ و رودی که به رود باد معروف شده، شاعران و فیلسوفان چینی را جذب نموده است. بیشتر تعریف ها، ستایش ها، اشعار و داستان ها پیرامون آب های کریستالی ژینان سروده شده اند. از عنوان های شعرهای معروف چینی باید به شعرهای معروف چینی جهان تازه وخنک و راستا شعر تانگ اشاره نمود. شعرهایی که در ستایش یکی از رودخانه های چین به نام ژینان یا شیان سروده شده اند.

  • گردشگران ورودی به این منطقه، پیاده روی کنار رود را دوست دارند و از خلسه در طبیعت اطراف رود لذت می برند.

5- رودخانه یولونگ، از شاخه های رودخانه لی

گفته می گردد که رودخانه یولونگ از رودخانه های چین بوده که بسیار کوچک است. اما همین رود هنگامی که از رودخانه لی جدا می گردد، مسافتی بیشتر از 35 کیلومتر را می پیماید. رود یولونگ از کوه های استان لینگوی (Lingui County) تا منطقه توریستی یانگشوز (Yangshuo) ادامه می یابد. مردم چین به این رود، رودخانه لی کوچک لقب داده اند. چرا که مناظر و صحنه هایی که اطراف این رود می بینید، بسیار مشابه طبیعت رودخانه لی است. اگر به دنبال منطقه طبیعت گردی در چین هستید، اطراف رود یولونگ را آنالیز کنید. تپه های سرسبز، آب های نقره ای، مزارع حاصلخیز و پل های باستانی از جاذبه های دیدنی یولونگ چین هستند.

6- رود مروارید، از رودخانه های چین میان هنگ کنگ و ماکائو

رود مروارید (The Pearl River) از استان گوانگشی سرچشمه گرفته و آغاز می گردد. این رود تا زمانی که به دریا می رسد، منطقه دلتایی بزرگی را به وجود می آورد. منطقه ای که امروزه شامل بعضی از بزرگترین و ثروتمندترین شهرهای چین شده است. جاذبه های گردشگری چین زیادی در اطراف رودخانه های چین وجود دارد اما اطراف رود مروارید به گونه دیگری معروف شده است. منطقه ای که رشد و پیشرفت فرهنگ و سکونت خود را از دلتای رود مروارید چین گرفته است.

این منطقه یعنی دلتای رود مروارید، مرکز الکترونیکی چین شده است و هم اکنون یکی از مراکز مهم اقتصادی و اقتصادی جهان است. کانال های آبی این رود بسیاری از مناطق شهری پرجمعیت این ناحیه را از یکدیگر مجزا نموده است. شهرهای آبی چین به خاطر وجود این رودخانه به وجود آمده اند. در گوانگژو می توانید یک مسافرت شبانه روی رود مروارید داشته باشید و شهر را با نورپردازی های رنگی و پر نقش و نگار ببینید.

  • مهم ترین دلتاهای رودخانه مروارید در چین: در شهرهای گوانگجو، شنژن، هنگ کنگ و ماکائو

7- دو رودخانه لانسانگ و سالوین، دوقلویی های چینی

رودخانه ای به نام لانسانگ (Lancang) با نام دیگر مکونگ (Mekong) از فلات تبت سرچشمه می گیرد. در کنار آن رود نوجیانگ (Nujiang) یا همان رود سالوین (Salween) از تبت جاری می گردد. این دو رود که در کوهستان غربی و منطقه گرراستای استان یوننان جنوبی قرار دارند، پر از ماهی هستند. اگر چه بهتر است کمی اطلاعات خودمان را از استان یوننان جنوبی (southern Yunnan Province) بیشتر کنیم. منطقه ای که همانند تایلند، ویتنام و کشورهای جنوب شرق آسیا اما در چین است. رودخانه لانچانگ یک رودخانه گرراستای است که در میان جاذبه های طبیعت گردی چین و مناظر روستایی جاری است.

بهترین مکان برای تجربه مناطق روستایی و کمتر شناخته شده چین به همراه جنگل های استوایی است. به جنگل های استوایی و پرباران این منطقه Xishuangbanna می گویند. لانسانگ از رودخانه های چین است که پس از ورود به ویتنام نام مکونگ را به خود می گیرد. سیستم اکولوژیکی ماهی های آب شیرین رودخانه مکونگ بسیار فراوان و غنی است. پس ماهیگیران بسیاری روی این رودخانه خواهید دید.

رود معروف کشورهای مثلث طلایی

رود نوجیانگ یا سالوین از استان یوننان چین سرچشمه می گیرد. از مرزهای تایلند عبور نموده و در ادامه وارد برمه می گردد. سرچشمه رود نوجیانگ با رودهای یانگ تسه و مکونگ یکی بوده و همگی از یخچال های تبت سرچشمه می گیرند. سفر به مثلث طلایی آسیا یعنی 3 کشور تایلند، برمه و لائوس را در مطلب آن بخوانید.

8- رودخانه تاریم، در طبیعت ژینجیانگ

گردشگرانی که برای تماشای مناظر طبیعت ژینجیانگ وارد این شهر و استان می شوند، می توانند رودخانه تاریم را ببینند. رود تاریم (The Tarim River) نه تنها مهم ترین رودخانه ناحیه خودمختار شمال غربی چین است، بلکه سرنوشت عجیبی دارد. این رودخانه در نهایت به دریاچه نمکی که اغلب خشک است می ریزد. تعدادی از رودخانه ها و سر شاخه های کوچک در سراسر منطقه به درون این رود می ریزند و به آن ملحق می شوند. منطقه ای بزرگ از کاشگر (Kashgar) تا نزدیک مرزهای شرقی را اشغال می نماید. رودی که روزگاری منبع مهمی برای معامله گران و تاجران جاده ابریشم بود. البته هنوز هم به عنوان یک منبع مهم آب این منطقه شناخته می گردد.

9- رودخانه هیلونگ جیانگ، دهمین رودخانه طویل جهان

طولانی ترین رودها را در چین پیدا می کنید. رودخانه هیلونگ جیانگ چین را در لیست طولانی ترین رودهای جهان، در رتبه دهم قرار می دهند. این رودخانه که مهم ترین رودخانه چین در ناحیه شمال شرقی است، تنها در چین جریان ندارد. این رودخانه از روسیه آغاز می گردد. از مرزهای مشترک بین روسیه و چین می گذرد و در میان 3 کشور روسیه، چین و مغولستان جریان می یابد. اگر شخصی در کروز این رودخانه شرکت کند، طبیعت اسپتی مغولستان و جنگل های انبوه روسیه را می بیند. نام های متفاوت این رودخانه به این شکل است:

  • رودخانه هیلونگ جیانگ در چین | The Heilongjiang
  • رودخانه سونگهوا در مغولستان | The Songhua River
  • رودخانه آمور در روسیه | the Amur River

طول این رودخانه: 2524 کیلومتر

10- رودخانه یارلونگ تسانگپو، رودخانه ای میان 3 کشور

از مهم ترین رودخانه های چین که با نام چینی یارلونگ تسانگپو (The Yarlung Tsangpo River) شناخته می گردد، از عجایب است. این رودخانه هنگامی که وارد کشور هند و سنگاپور می گردد، نام دیگری به خود می گیرد. رودخانه برهماپوترا (the Brahmaputra River) در هند، همان یارلونگ است. سرچشمه این رودخانه نزدیک به کوه کایلاش (Mount Kailash) و دریاچه دیدنی ماناساروار (Lake Manasarovar) در ناحیه تبتی چین قرار گرفته است. جدای از این موضوع دلایل دیگری برای منحصر به فرد بودن این رودخانه می توان برشمارد. به طور نمونه، گفته می گردد که رودخانه یارلونگ تسانگپو بلندترین رودخانه و طولانی ترین رودخانه در ارتفاع جهان است.

رودخانه ای که از میان یکی از عمیق ترین دره جهان یعنی دره یارلونگ تسانگپو گرند می گذرد. در نتیجه مناظر و صحنه هایی که در طول راستا رودخانه ایجاد شده، آنچنان غیر زمینی و وحشی است که هر گردشگری را به سمت خود می کشاند. اکثرا تور تبت با تماشای این رودخانه همراه است. اگر به دیدن رودخانه های چین می روید، حداقل دوربین عکاسی را از قلم نیاندازید.

تمام رودخانه های چین را به شما معرفی کردیم تا در سفرهایتان تنها به تماشای بناهای قدیمی بسنده نکنید. برای آشنایی بیشتر با کشور ابریشم، مطلب راهنمای سفر به چین را مطالعه کنید. گاهی بایستی طبیعت را درک کنید تا بتوانید بیشتر با روحیات اخلاقی و خصوصیات مردم چین در یک منطقه آشنا شوید. هر یک از این مناطق طبیعی برای طبیعت گردی و سفر به ماورای شهرهای چین عالی هستند. چه روی رودخانه لی حرکتی آرام با قایق داشته باشید و چه از بالای صخره ای منظره دره را نگاه کنید. اگر تجربه بودن در میان طبیعت بی نظیر چین را داشته اید، برای ما کامنت بگذارید و حتی عکس بفرستید تا به نام خودتان در مجله استفاده کنیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 258

به "معرفی 10 رودخانه چین، از طولانی ترین تا زلال ترین!" امتیاز دهید

4 کاربر به "معرفی 10 رودخانه چین، از طولانی ترین تا زلال ترین!" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 10 رودخانه چین، از طولانی ترین تا زلال ترین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید