مقاومت ایرلاین ها در عودت پول بلیت مردم

به گزارش مجله سامی، رئیس انجمن شرکت های خدمات مسافرت هوایی همچنان نسبت به اهمال در بازپس گیری پول مردم از ایرلاین های داخلی و خارجی انتقاد می نماید.

مقاومت ایرلاین ها در عودت پول بلیت مردم

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، حرمت الله رفیعی درباره آخرین شرایط بازگرداندن پول مردم از سوی ایرلاین ها (پس از شیوع ویروس کرونا، قرار شد هزینه بلیت های خریداری شده بدون کسر خسارت کنسلی، به آنها عودت داده گردد)، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 3 ماه از دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر استرداد وجه بلیت ها بدون کسر خسارت کنسلی، می گذرد و به طور خاص، ایرلاین های داخلی و خارجی به مردم هنوز این وجوه را مسترد ننموده اند.

وی اضافه کرد: پیش از شیوع کرونا، بیش از 1,500 میلیارد تومان پول بلیت هواپیما همراه با هزینه اقامت و تور و هتل برای دوره سفرهای نوروزی 99 به مردم فروخته شده بود این در حالی است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نموده بیش از 800 میلیارد تومان به مردم بازپس داده ایم. بنابراین 700 میلیارد تومان دیگر باید به مردم بازپس بدهند.

  • کدام ایرلاین ها پول مردم را پس نمی دهند؟

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ادامه داد: ترکیش ایر، امارات، لوفت هانزا، اوکراین ایر، ماهان و ایران ایر جزو اصلی ترین ایرلاین های بدهکار به مردم هستند؛ این پول ها در حساب های بانکی شرکت های هواپیمایی باقی مانده و از محل سود حاصل از گردش این منابع، به پرسنل خود حقوق می دهند.

رفیعی یادآور شد: بلافاصله پس از مصاحبه ای که ماه گذشته درباره عدم استرداد 400 میلیارد تومان از وجوه بلیت ها به مردم انجام دادم، بخش عمده ای از این وجوه به مشتریان ایرلاین ها بازگردانده شد؛ مهم این است که پول مردم عودت داده گردد. آژانس های مسافرتی هم که وجوه بلیت ها را عودت ننموده اند، باید بلافاصله اقدام به استرداد پول مردم نمایند.

به گفته عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، همچنان بیش از 100 میلیارد تومان از این پول ها در اختیار ایرلاین ها باقی مانده است.

وی اعلام کرد: بخش عمده این پول در اختیار ایرلاین های خارجی است؛ ایرلاین های داخلی و هتل ها هم جزو بدهکاران به مشتریان آژانس های گردشگری هستند.

  • باجی که به خارجی ها می دهیم

رفیعی ادامه داد: دولت و شخص وزیر راه و شهرسازی باید پیگیر بازپس گیری وجوه مردم از ایرلاین های داخلی و خارجی باشند. مثلاً ایرعربیا هنوز هیچ پولی به مردم بازپس نداده است؛ قطرایرویز اعلام نموده بود به مسافران ادکلن می دهیم یک ایرلاین دیگر گفته بود چند ماه طول می کشد تا به مردم پول بلیت های فروخته شده را پس می دهیم.

وی با اشاره به توجیه سازمان هواپیمایی کشوری در مورد عدم سخت گیری به ایرلاین های خارجی، گفت: این سازمان می گوید ما به خاطر تحریم هایی که به کشور تحمیل شده، مجبوریم به شرکت های هواپیمایی خارجی باج بدهیم! آخر چه باجی داریم به اینها بدهیم؟ لوفت هانزا به دلیل کرونا از ایران نرفت؛ بلکه به دلیل تحریم ها بود؛ هیچکس هم در سازمان هواپیمایی به این شرکت اعتراض نکرد که چرا سر خود کشور را رها کردی و رفتی؟ حتی امروز که قصد بازگشت هم دارد، کسی به لوفت هانزا نمی گوید که باید از این پس، بر اساس دستورالعمل های ما کار کنی.

رفیعی به شرایط سازمان های هواپیمایی دیگر کشورها اشاره نمود و گفت: در بسیاری از کشورها، از ایرلاین های خارجی، ضمانت های چند میلیون دلاری و سنگین اخذ می گردد ولی در ایران این اتفاق نمی افتد. هواپیمایی اتحاد 3 سال است که کشور را ترک نموده ولی بخش عمده ای از پول آژانس های گردشگری که متعلق به مردم است را پس نداده است؛ هیچ ضمانتی هم نداشته ایم که این ایرلاین را برای پس دریافت وجوه بلیت های خریداری شده از سوی مردم تحت فشار قرار دهد. چرا نهادهای نظارتی در این خصوص ورود نمی نمایند؟

  • مقصر سقوط هواپیما را خلبان اعلام می نمایند در حالی که مقصر، ایرلاین است

وی درباره گزارش اخیر در مورد سقوط هواپیمای مسافری تهران یاسوج که سال 96 دچار سانحه شد، گفت: بیشتر این گزارش ها منتهی می گردد به اینکه مقصر را خلبان معرفی می نمایند چون خلبانی وجود ندارد که از خود دفاع کند؛ جعبه سیاه هم معمولاً در این گونه اتفاقات، از بین می رود. در حالی که واقعیت قضیه این است که در بسیاری از این اتفاقات، نقص فنی که از قبل مدیران ایرلاین ها در جریان بوده اند، سبب بروز سوانح هوایی می گردد؛ اما مدیران ایرلاین ها، خلبانان را وادار به انجام پرواز می نمایند.

این فعال صنعت حمل و نقل اعلام کرد: در صنعت هوانوردی مشکل ضعف نظارتی داریم؛ سازمان هواپیمایی کشوری، نظارت کافی ندارد؛ حتی در بسیاری موارد، آئین نامه های مربوطه هم برای اعمال نظارت ندارد؛ وقتی از تخلفات ایرلاین های خارجی به سازمان هواپیمایی کشوری، شکایت می کنیم، به ما می گویند قانون به ما اجازه نمی دهد که ورود کنیم؛ ضعف شدید قوانین در بخش هوانوردی داریم.

  • تسهیلات کرونایی شرکت های مسافرت هوایی در کجاها خرج شد؟

رئیس انجمن شرکت های خدمات گردشگری و مسافرتی درباره پرداخت تسهیلات مبارزه با شیوع کرونا به این دفاتر گفت: در حالی که در بسیاری از کشورها، تسهیلات بلاعوض به بنگاه های آسیب دیده از کرونا پرداخت نموده اند، در ایران تسهیلات با سود 12 درصدی پرداخت می نمایند؛ حتی بعضی شرکتهای مسافرتی ایران که در اروپا هم دفتر نمایندگی دارند، توانسته اند ماهانه 15 هزار یورو در این سه ماهه به طور بلاعوض تسهیلات دریافت نمایند.

وی ادامه داد: یکی از تسهیلاتی که در ایران به شرکت های خدمات مسافرتی داده اند، امهال سه ماهه قبوض آب و برق و گاز و تلفن آنها بوده است ولی هزینه یک ماه این قبوض برای شرکت های گردشگری، هزینه یک میهمانی چند نفره مدیران آژانس های مسافرتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی است! یا اینکه می گویند هزینه اقتصادیاتی آژانس ها، سه ماه امهال می گردد ولی باید آن را حذف نمایند نه اینکه امهال نمایند.

رفیعی اعلام کرد: میانگین حقوق پرسنل آژانس ها، 3 میلیون تومان است؛ 4 ماه است که دفاتر گردشگری درآمدی ندارند؛ بنابراین تسهیلاتی که به ازای هر نفر 12 میلیون تومان پرداخت می گردد، عیناً به عنوان حقوق عقب افتاده پرسنل آژانس ها مصرف می گردد و آنکه باید این تسهیلات را بازپس بدهد، مالکان آژانس ها هستند. به نظر من این تسهیلات برای ایجاد گردش اقتصادی برای بانک هاست نه راه اندازی صنعت حمل و نقل هوایی.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1081

به "مقاومت ایرلاین ها در عودت پول بلیت مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت ایرلاین ها در عودت پول بلیت مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید