نخست وزیر اسبق انگلیس: 100 میلیون دُز واکسن انبار شده را به کشورهای فقیر بدهید

به گزارش مجله سامی، گوردون براون از بایدن خواست در اجلاس مجازی که قرار است به میزبانی وی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار گردد، بر موضوع انتقال 100 میلیون دُز واکسن انبار شده کرونا در کشورهای مرفه به کشورهای فقیرتر تمرکز کند.

نخست وزیر اسبق انگلیس: 100 میلیون دُز واکسن انبار شده را به کشورهای فقیر بدهید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، گوردون براون نخست وزیر اسبق انگلیس گفت اجلاسی که قرار است این هفته به میزبانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مورد همه گیری کرونا برگزار گردد، باید طرحی را برای انتقال 100 میلیون دُز واکسن انبار شده کرونا به کشورهای فقیرتر پیش از منقضی شدن تاریخ مصرف آن ها ارائه دهد.

به نوشته رویترز، بایدن روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک نشست مجازی درباره کرونا تشکیل می دهد که هدف آن افزایش واکسیناسیون در سراسر دنیا با انگیزه انتها دادن به همه گیری تا انتها سال 2022 است.

براون گفت که برای بایدن و همکارانش در گروه هفت تحقیقات اجرا شده به وسیله ایرفینیتی یک شرکت اطلاعات و تحلیل علمی را ارسال نموده که نشان می دهد 100 میلیون واکسن کووید ذخیره شده در کشورهای ثروتمند در نیمکره شاقتصادی تا ماه دسامبر بدون استفاده منقضی می گردد.

طبق این گزارش، از پنج میلیارد و هفتصد میلیون دز واکسن کرونای ثبت شده در سراسر دنیا، تنها دو درصد در آفریقا بوده است.

وی که قبل از سمت نخست وزیری بین سال های 2007 تا 2010، وزیر دارایی انگلیس به مدت یک دهه بود، در بیانیه ای گفت: ما به برنامه ای برای توزیع سریع واکسن ها احتیاج داریم. اگر این اجلاس فرصت اقدام برای انتقال فوری دُزها به کشورهای فقیرتر را از دست بدهد، یک تراژدی سیاسی عمیق و جمعی خواهد بود.

داده های شرکت مذکور پیش بینی می نماید که بدون سرعت بخشیدن به توزیع واکسن، تا تابستان آینده 100 میلیون ابتلای بیشتر به کرونا و یک میلیون مرگ دیگر به علت کمبود دستگاه تنفس و اکسیژن رخ خواهد داد.

این مقام سابق انگلیسی اضافه نمود: غیرقابل تصور و خلاف وجدان است که 100 میلیون واکسن باید از ذخایر کشورهای ثروتمند دور انداخته گردد در حالی که جمعیت فقیرترین کشورهای دنیا هزینه پسماندهای واکسن ما را با از دست دادن جان خود پرداخت خواهند کرد.

براون از سران کشورهای انبارنماینده واکسن خواست برای رسیدن سریع تر واکسن ها به کشورهای فقیرتر در مورد موضوعاتی مانند این که آیا باید قراردادهای تحویل عوض گردد، چگونه موانع قانونی صادرات واکسن رفع گردد و چه کسی هزینه استفاده از واکسن های انبار شده را متقبل گردد، تصمیم گیری نمایند.

وی گفت: هیچ کس هیچ جا در امنیت نیست مگر اینکه همه افراد در همه جا امن باشند. در همه جا به نفع همه است که بایدن و سران همکارش در گروه هفت برای ریشه کن کردن کرونا در هر گوشه از دنیا ما کوشش نمایند.

نخست وزیر اسبق انگلیس که به اسم سفیر سازمان دنیای بهداشت در امور تامین اقتصادی بهداشت دنیای منصوب شده، پیش از این هم اقدام کشورهای غربی در انبار کردن صدها میلیون دُز واکسن کرونا را در شرایطی که کشورهای فقیر در تقلا برای دستیابی به واکسن هستند، لکه ننگی بر وجدان غرب توصیف نموده بود. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1839

به "نخست وزیر اسبق انگلیس: 100 میلیون دُز واکسن انبار شده را به کشورهای فقیر بدهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر اسبق انگلیس: 100 میلیون دُز واکسن انبار شده را به کشورهای فقیر بدهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید