نخست وزیر عراق از فرمانده حشد الشعبی عذرخواهی کرد

به گزارش مجله سامی، پایگاه خبری العهد به نقل از بعضی منابع امنیتی روز آدینه گفت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از فرماندهان الحشد الشعبی به خاطر بازداشت شماری از افراد الحشد به هنگام انجام ماموریتشان در منطق الدوره بغداد عذر خواهی کرد.

نخست وزیر عراق از فرمانده حشد الشعبی عذرخواهی کرد

این منابع افزودند: دیروز دستوراتی برای حمله به مقر الحشد الشعی در منطقه الدوره بغداد به بهانه وجود موشک های کاتیوشا و سکوهای پرتاب موشک صادر شد و به دنبال آن نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عملیات را اجرا نموده و شماری از افراد وابسته به الحشد را بازداشت کردند و فقط سلاح های سبک نگهبانان و مهماتی یافتند و هیچ موشک یا سکوی پرتاب موشکی مشاهده نشد.

این منابع افزودند: نیروهای مهاجم افراد بازداشت شده را به منطقه سبز منتقل کردند و فرماندهان خود را از عدم وجود موشک یا سکوی پرتاب مطلع کردند.به دنبال آن مصطفی الکاظمی نخست وزیر از هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح و فالح الفیاض رئیس هیات الحشد عذر خواهی کرد و دستور آزادی افراد بازداشت شده را صادر کرد

این منابع افزودند الحشد الشعبی بخشی از نیروهای امنیتی عراق است و نمی توان عملیات امنیتی بر ضدش انجام داد.

این منابع تاکید نمودند: افراد وابسته به الحشد الشعبی که عملیات علیه شان انجام شد آزاد شده اند اما بعضی درصدد فتنه انگیزی میان الحشد الشعبی و سازمان مبارزه با تروریسم هستند.

لازم به ذکر است نیروهای مبارزه با تروریسم عراق نیمه شب گذشته به مقر هیات الحشد الشعبی در جنوب بغداد پایتخت عراق حمله و شماری از نیروهای الحشد را بازداشت کردند که پس از فشارهای مردمی آزاد شدند.،العالم

-

-

حادثه شبانگاه بغداد؛ تیر اشتباهی که به سنگ خورد

حادثه شب گذشته (پنجشنبه شب) بغداد (25 ژوئن 2020) که در آن باز هم نیروی مقاومت اسلامی کتائب حزب الله عراق هدف نهاده شد، نخستین اقدام برای پیشبرد سیاست های آمریکا در عراق نبوده و آخرین اقدام نیز نخواهد بود. آمریکا در طول سال های گذشته، عملیات گسترده تبلیغاتی تخریبی را علیه این گروه مقاومت شروع نموده و چند بار نیروهای دیگر دستگاه های نظامی عراق را تحریک به برخورد با این گروه مقاومت اسلامی وابسته به حشدالشعبی نموده است.

اقدام نیروهای فرماندهی عملیات امنیت بغداد در 20 ژوئن 2018 (30 خرداد 97) یکی از عملیات های ناکامی بود که باز هم نقش و اثر آمریکایی ها در آن کاملا واضح و آشکار بود و پس از چند ساعت با عذرخواهی دولت، از نیروهای کتائب حزبالله و حشدالشعبی، به خاتمه رسید، نمونه ای از این دست توطئه هاست. نیروهای آمریکایی چند بار مقرهای کتائب حزب الله را در عراق بمباران نموده که آخرین مورد آن حمله به مقرهای تیپ های 45 و 44 (کتائب حزالله) در تشکیلات الحشد الشعبی در 29 دسامبر 2019 (هشتم دی 98) در نزدیکی مرزهای عراق با سوریه بود که منجر به شهادت 25 تن از این نیروها و زخمی شدن 51 نفر دیگر شد.

آمریکا به همین هم اکتفا ننموده، بلکه این گروه مقاومت و اعضای آن را در فهرست سیاه تحریم های خود گنجانده است. نیروهای کتائب حزب الله عراق از نگاه آمریکایی ها که به صراحت به آن اعتراف نموده اند، یکی از منظم ترین و آموزش دیده ترین نیروهای مقاومت اسلامی در تشکیلات الحشد الشعبی هستند.

آمریکایی ها کتائب حزبالله عراق را از حیث عقیده جهادی و کار اطلاعاتی و نظامی، نسخه دیگر حزبالله لبنان می دانند که تا به امروز نتوانسته اند به درون آن نفوذ نمایند. آمریکا بر همین اساس و با طرح اتهام وابستگی این گروه مقاومت به خارج از عراق و به طور تعیین جمهوری اسلامی ایران، همیشه کوشش نموده، چنین القاء کند که این گروه جهادی عراقی مجری سیاست های ایران است و داعیه دفاع از حقوق ملت عراق را ندارد!

کتائب حزبالله عراق با وجود همه این تخریب های تبلیغاتی، فشارهای نظامی و تحریم ها که علیه این گروه مقاومت شده و کوشش هایی که برای فتنه انگیزی بین این گروه جهادی با دیگر نیروهای مسلح عراق اجرا شده، همچنان به عقاید جهادی خود در دفاع از ملت عراق و بیرون راندن نیروهای بیگانه از کشور پایبند بوده است. کتائب حزب الله عراق، یکی از اثرگذارترین نیروهای الحشد الشعبی در دوران مبارزه با گروه تروریستی داعش به شمار می رود که به دلیل آموزش های نظامی حرفه ای که داشته، در تمامی عملیات های ضد داعش از آنها در جمع آوری اطلاعات و نفوذ در صفوف داعش و دیگر بخش های نظامی بهره گرفته می شده است.

عملیات شب گذشته که می بایست از حیث اصولی با توجه به صدور حکم رسمی قاضی برای بازداشت، فرماندهی الحشد الشعبی به عنوان مسئول مستقیم این نیروها، مامور بازداشت آنان می شد، اما نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم وارد عمل شدند. عواملی که نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم را مامور اجرای این بازداشت کردند، حتی به نیروهای وزارت کشور از جمله پلیس اجازه ندادند که حکم را اجرا کند تا این غائله ایجاد نگردد.

یک منبع در فرماندهی الحشد الشعبی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت که نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم حوالی ساعت 9 شب به پادگان نظامی البعیثه واقع در منطقه الدوره در جنوب بغداد حمله نموده و 15 تن از نیروهای این پادگان کتائب حزب الله عراق را دستگیر کردند. وی افزود که با پیگیری های اجرا شده معلوم شد که اشتباهی در کار بوده و بعد از مداخله الحشد الشعبی، همه این نیروها آزاد شدند و سپهبد عبدالوهاب الساعدی رییس سازمان مبارزه با تروریسم و مصطفی الکاظمی نخست وزیر، بابت این اشتباه عذرخواهی کردند.

وی نقش و اثر آمریکایی ها را در این عملیات کاملا واضح و روشن دانست و گفت که آمریکایی ها مدت هاست کوشش می نمایند که کتائب حزب الله و الحشد الشعبی را هدف قرار داده و وجهه آنها را تخریب نمایند. یک منبع در کتائب حزب الله عراق نیز در این چارچوب، عملیات ناکام دیشب را در ارتباط با گفت وگوهای جاری بین بغداد و واشنگتن و سفر آینده نخست وزیر عراق به آمریکا دانست.

وی که مایل به ذکر نامش نبود، به ایرنا گفت: با توجه به طرح موضوع گروه های مقاومت اسلامی در جریان گفت وگوهای اخیر بین بغداد و واشنگتن و ادعای آمریکایی ها در باره تهدیدهای این گروه ها علیه نیروهایش، خواستار برخورد دولت عراق با نیروهای مقاومت شده اند. به گفته وی، دولت عراق تحت فشار آمریکایی ها، دست به این اقدام زده تا در سفر آینده نخست وزیر به واشنگتن ادعا کند که اقدامات خود را برای مهار گروه های مقاومت اسلامی در عراق، شروع نموده است.

این منبع، ادعاها در مورد هدف گیری فرودگاه بغداد یا منطقه سبز از این پادگان در منطقه البعیثه را بی اساس خواند و گفت که پادگان البعیثه در فاصله بسیار دوری از فرودگاه و منطقه امنیتی سبز، واقع شده و حتی امکان هدف گیری آن هم با راکت کاتیوشا از این منطقه وجود ندارد. وی ادامه داد: چه عقل سلیمی می پذیرد که یک نیروی نظامی بخواهد از داخل پادگان معروف نظامی خود، مواضع دولتی و فرودگاه بغداد را هدف قرار دهد.

این منبع در کتائب حزب الله، همچنین درباره کشف و ضبط سلاح و مهمات در محل پادگان تاکید نمود که در یک پادگان نظامی متعلق به الحشد الشعبی طبیعی است که انواع سلاح و مهمات وجود داشته باشد وگرنه نامش را پادگان نظامی نمی گذاشتند! این مقام کتائب حزب الله عراق افزود که بعد از حمله نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم به این پادگان، فرماندهی الحشد الشعبی به سرعت وارد عمل شد و همه افراد آزاد شدند.

وی با اشاره به تبلیغات رسانه ای هدفمندی که برای توجیه حمله به پادگان الحشد الشعبی شد گفت: رسانه های وابسته به محور آمریکایی مانند رویترز مدعی وجود یک تبعه ایرانی در بین بازداشت شدگان شدند که اساسا این ادعا فاقد صحت است. او افزود: پس از آزادی نیروهای بازداشت شده، دولت عراق از این اشتباه عذرخواهی نموده است.

با اینکه فرماندهی مشترک نظامی عراق امروز در بیانیه ای، کوشش نموده است که روایت دیگری از حادثه ارائه کند، اما دقت در بیانیه نشان می دهد که روایت فرماندهی الحشد الشعبی و کتائب حزب الله را تایید نموده است. این فرماندهی کوشش نموده است که اقدام سازمان مبارزه با تروریسم را قانونی و براساس حکم رسمی قاضی بداند.

در این بیانیه اشاره شده است که 14 نفر در اقدام دیشب بازداشت شدهاند که به دلیل وابستگی آنها به سازمان نظامی خود، تحویل دستگاه مربوطه (یعنی الحشد الشعبی) شدند تا تحقیقات تکمیل گردد. فرماندهی مشترک نظامی با اشاره به اعتراضات بعدی نیروهای الحشد الشعبی به این اقدام، نوشته است: بعد از خاتمه عملیات، بعضی گروه ها با استفاده از خودروهای دولتی، تحرکات مسلحانه ای را در داخل و خارج منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد شروع نموده و درصدد برخورد با نیروهای امنیتی از جمله سازمان مبارزه با تروریسم برآمدند.

فرماندهی مشترک نظامی عراق، با وجود انتقاد از این تحرکهای متعاقب بازداشت نیروهای کتائب حزب الله، اشاره ننموده است که اگر اتهامی علیه نیروهایی در الحشد الشعبی وجود دارد، چرا فرماندهی الحشد الشعبی را مامور پیگیری و بازداشت این افراد ننموده اند تا این تنش ها ایجاد نگردد. گرچه این حادثه نیز به اتمام رسید و آمریکا نتوانست از آن طرفی ببندد، اما منبع الحشد الشعبی به ایرنا گفته است که آمریکایی ها در صدد نبضسنجی و واکنش نیروهای مقاومت بودند.

وی ادامه داد: اگر فرماندهی الحشد الشعبی به موقع وارد عمل نمی شد، تبعات سنگین تری به دنبال داشت، اما شدت عمل الحشدالشعبی نشان داد که مقاومت اسلامی، سنگ بزرگی پیش روی سیاست های آمریکا در عراق است. حادثه دیشب همچنین حجم گسترده همراهی مردمی از الحشد الشعبی را در شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشت و نشان داد که الحشدالشعبی دارای وسیع ترین پایگاه اجتماعی در عراق است.

اگر کاربران عراقی، شب گذشته همزمان با این اقدام، شبکه های اجتماعی را پر نمی کردند، عوامل پشت پرده اقدام دیشب، شاید گونه دیگری برخورد می کردند، اما پایگاه گسترده اجتماعی الحشدالشعبی دیشب در شبکه های اجتماعی، عنصر مهمی در خاتمه دادن سریع بحران و آزادی افراد بازداشت شده کتائب حزب الله عراق بود.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1105

به "نخست وزیر عراق از فرمانده حشد الشعبی عذرخواهی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر عراق از فرمانده حشد الشعبی عذرخواهی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید