نصب و راه اندازی 10 سامانه هشدار سریع سیل در تهران

به گزارش مجله سامی، تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مورد سامانه هشدار سریع سیل شهر تهران از نصب و راه اندازی 10 ایستگاه هشدار سریع سیل در شهر تهران اطلاع داد.

نصب و راه اندازی 10 سامانه هشدار سریع سیل در تهران

زهرا صدراعظم نوری در نطق پیش از دستور خود به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد: پنجم دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، پس از گذشت 17 سال از وقوع زلزله بم، یادآوریکی از تلخ ترین و پرتلفات ترین زلزله های قرن اخیر در کشور است. تجربه های تلخ همچون زلزله بم، ورزقان و کرمانشاه نشان داد علیرغم کوشش های اجرا شده، نه تنها در حوزه پیشگیری، حتی در امور آمادگی، مقابله و بازسازی نیز هنوز ساز و برگ کافی برای رویارویی با بلایای طبیعی، با توجه به مسائل عدیده کشور محقق نشده است و از تجربیات گذشته در رویارویی با پدیده های مخرب و غافلگیر نماینده همچون زلزله عبرت نگرفته­ ایم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: زلزله، سیل و طوفان، مجموعه­ ای از بحران ­های طبیعی هستند که سالانه در جای جای کشور ما با شدت ­های مختلف به وقوع می پیوندند. از این مجموعه نمی توان جلوی رخداد زلزله و طوفان گرفت اما از وقوع سیل می­توان با برنامه ­ریزی و اصلاح و توسعه زیرساخت ها و ممانعت از بعضی از ساخت و سازها جلوگیری کرد.

وی افزود: همه ما با عبارت پیشگیری بهتر از درمان است آشنا هستیم، ولی اهمیت این عبارت در موضوعاتی نظیر سیل و زلزله برای ما وقتی روشن­تر می ­گردد که به کیفیت درمان تبعات این وقایع در کشور نگاهی بیندازیم. از زلزله فاجعه ­بار بم 17 سال می­ گذرد و زندگی ساکنان شهر همچنان از آثار این واقعه خالی نیست. از سیل شدید شروع سال 98 نزدیک به دو سال گذشته و خیلی از خرابی ­ها هنوز به آبادی بدل نشده. این نمونه ­ها و موارد مشابه، نشان می ­دهد که برای کشور ما، با توجه به مسائل شدیدی که سال ها به دلیل محدودیت منابع و انواع تحریم ها و فشارهای بین­ المللی متحمل می شویم و ضعف هایی که در زیرساخت ها داریم عملا وقوع بلایای بحران زا، هزینه هایی تحمیل می نماید که امکان برگرداندن شرایط به وضع پیش از بحران تا سال ها برایمان فراهم نیست. به این ترتیب می توان گفت که در این شرایط تمرکز جدی بر پیشگیری حائز اهمیتی مضاعف است و در رخداد بلایای طبیعی می توان با تمهیدات هوشمندانه خسارات و تلفات ناشی از وقوع آن را کاهش داد و این مساله در اغلب کشورهای جهان مرکز توجه برنامه ریزان و مدیران است.

صدراعظم نوری گفت: پیشگیری از تبعات وقوع زلزله از راستا تدوین قوانین سختگیرانه در خصوص کیفیت و مکان ساخت و سازها، و نظارت بر حسن اجرای این قوانین می گذرد و این مجموعه با معین مجازات های مناسب برای ناقضان قوانین و مقررات کامل می گردد. پیشگیری از سیل و طوفان و بحران هایی نظیر آنها نیز احتیاجمند چارچوبی مشابه در حوزه های متاثر از این بحران هاست. به این ترتیب، در پیشگیری از این خسارات و جراحات و مرگ و میر ناشی از این بحران ها ضروری است که مجموعه ­ای از ارکان قانون­گذاری و نظارتی و اجرایی در یک راستا به ایفای نقش بپردازند. همچنین در این بین نباید از نقش سازمانهای مردم نهاد برای مطالبه ­گری و ایجاد حساسیت مردم نسبت به این مسأله غافل شد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تا زمانی که درک عمومی از اهمیت پیشگیری بالا نرود، و این مساله به یک مطالبه جمعی منتهی نگردد قانون به تنهایی نمی­تواند ضامن حفظ کیفیت قرار دریافت تک تک آجرهای یک یک ساختمانهای شهر بر هم و بالا رفتن دیوار به دیوار آنها باشد. ضروری است که تمامی افراد جامعه نسبت به ایمن بودن سقف بالای سرشان، حساس باشند تا از ترس پیدا نشدن متقاضی خرید، هیچ سازنده­ ای برای کسب سود ناصواب از ساختن سازه­ هایی بی ­کیفیت یا در پهنه­ هایی نامناسب طمع نکند. در صورتی که مساله ایمنی در مقابل بلایا به خواسته ­ای عمومی بدل گردد قانونگذاران با پشتوانه خواست مردم با توان بیشتر در راستا حفظ منافع آنها گام برخواهند داشت. مجریان قانون و ناظران کیفیت نیز به پشتوانه این مطالبه عمومی راحت تر با متخلفان و صاحبان زر و زور مقابله خواهند کرد و سیستم قضایی نیز با اطمینان از حمایت افکار عمومی با دست بازتر به اجرای عدالت در خصوص ناقضان قوانین خواهد پرداخت.

این عضو شورای شهر تهران گفت: خوشبختانه با توجه به اهمیت و صندلی مدیریت بحران، پس از سال ها قانون مدیریت بحران کشور در شهریور ماه سال گذشته با تصویب مجلس شورای اسلامی به تمامی دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شد و به استناد مفاد مندرج در قانون، وظایف و مسئولیت های هر یک از دستگاه های اجرایی و نظارتی در زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی و شرایط اضطراری و بحران به صورت اجمالی معین شد و با تدوین اسناد، آیین نامه ها و دستورالعمل های موضوعه در این خصوص، به طور جزیی ­تر، دقیق و شفاف وظایف، تکالیف و مسئولیت های هر دستگاه معین و قابل رصد و ارزیابی خواهد بود. البته کلیه این اسناد و برنامه ها می بایست حداکثر ظرف مدت شش ماه تهیه ومراحل تصویب آن طی می شد که متاسفانه با گذشت بیش از یک سال این مهم به انجام نرسیده است. از این رو اینجانب از این فرصت استفاده نموده و با توجه به تعدد حوادث غیرقابل پیش بینی کشور، از سازمان مدیریت بحران کشورکه مسئولیت تدوین اسناد را بر عهده دارد می خواهم ضمن تسریع در تدوین اسناد، پیگیری های لازم را درباره تصویب و اجرای هر چه سریع­تر آیین نامه هاو دستورالعمل های قانون مدیریت بحران کشور به انجام رساند تا در امر پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی، بتوان با اقدامات موثر تلفات و خسارات را در صورت وقوع حوادث و بلایابه حداقل رساند.

وی توضیح داد: در ادامه عرایضم با توجه به تناسب موضوع به اختصار به استحضار اعضا محترم می رساند؛ یکی از اولویت­های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و همچنین کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم، بهبود سیستم پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بوده که در این راستا و در جهت مدیریت بهینه منابع موجود و بودجه، با اولویت بندی برنامه ها و ماموریت های شهرداری در حوزه پیشگیری و مدیریت بحران، اقدامات خوبی به انجام رسیده است. از پیگیری مستمر و بازپس­گیری پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران شهر تهران و پیگیری طرح های اجرایی آموزش و فرهنگ سازی در حوزه ایمنی و مدیریت بحران و شهر آماده، تا تصویب طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران و راه اندازی و توسعه سامانه های هشدار سریع سیل و زلزله. در اینجا لازم می دانم ضمن قدر دانی از کوشش ها و اقدامات اجرا شده در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، گزارش کوتاهی در خصوص اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران و راه اندازی و توسعه سامانه های هشدار سیل و زلزله ارایه نمایم.

صدراعظم نوری گفت: در طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران که با رویکرد افزایش تاب آوری در روبرو با رخداد زلزله و هدف تامین آب اضطراری پایه برای شرب شهروندان، خاموش کردن آتش سوزی های پس از زلزله و مراکز خدمات درمانی و بیمارستان ها به تصویب رسید تا به امروز برای بهره برداری از 2200 هزار متر مکعب مخزن بتنی که 922 هزار متر مکعب آن احتیاجمند مقاوم سازی بوده حدود 850 هزار متر مکعب آن مقاوم سازی شده است و مابقی نیز تا سال 1402 مقاوم سازی می گردد. همچنین در اجرای540 مخزن آب اضطراری در محلات شهر تهران، از این تعداد حدود 30 مخزن تا ایام دهه فجر افتتاح و در همین ایام نیز کلنگ زنی احداث 72 مخزن دیگر انجام خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران گفت: در خصوص­ سامانه ­هشدار سریع زلزله شهر تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، از اوایل سال 1392 فعالیت در زمینه راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله را با مشارکت آژانس همکاری های بین المللی(جایکا) و با نصب و راه اندازی سامانه ایستگاه شتاب نگاری بر روی بخش شرقی گسل مشاء به صورت پایلوت مورد مطالعه و اجرا قرارداد. خوشبختانه این پروژه در سال های اخیر با حمایت شورای اسلامی شهر تهران در بودجه سنواتی سازمان به ویژه در سال های 1398 و 1399، با تکمیل مطالعات لازم، در اواسط سال1398 و با خرید 22 دستگاه شتاب نگار مدرن، عملیات احداث، تکمیل و راه اندازی تجهیزات پایشی این سامانه در مهرماه 1399 بر روی گسل ­های اصلی اطراف شهر به انجام رسید و این طرح تا پوشش کامل کلیه مناطق لرزه خیز برای کلانشهر تهران در سالهای آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در خصوص سامانه هشدار سریع سیل شهر تهران، با حمایت شورای اسلامی شهر تهران در بودجه سنواتی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به ویژه در سال های 1398 و 1399 راه اندازی و توسعه این سامانه اجرایی شد. در نصب ایستگاه ­های باران سنج سامانه هشدار سیل شهر تهران سعی بر این بوده که گستردگی و تراکم ایستگاه ها به نحوی باشد که میانگین شرایط آب و هوایی در حوضه های آبریز شمال تهران به طور کامل پای شش ده و پس از مخابره به مرکزجمع آوری اطلاعات در اختیار مدل های نرم افزاری قرار گیرد. به این منظور مطالعات مکانیابی مورد احتیاج با در نظر دریافت محدودیت ­های موجود به لحاظ امکان تأمین انرژی، ارتباطات و امنیت تجهیزات، انجام شد و در نهایت 10 ایستگاه نصب و راه اندازی شد که این مجموعه ایستگاه ها در کنار سایر ابزارهای مانیتورینگ، تجهیزات مخابراتی، سیستم ­های سخت­ افزاری، مدل های نرم افزاری، متخصصین مختلف و مدیران، زمان پیش هشدار لازم برای مدیریت بحران سیل در شهر تهران را فراهم می نمایند و با انعکاس نتایج پیش بینی به سیستم تصمیم گیری این سیستم در خصوص ضرورت و نحوه انتشار هشدار به مناطق مختلف تحت خطر و ساکنین آن اقدام خواهد نمود.

صدراعظم نوری توضیح داد: به هر روی با توجه به تصویب قانون مدیریت بحران کشور و وظایف و مسئولیت های شهرداری تهران در قانون مزبور، شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری با تمام ظرفیت خود در کنار سایر دستگاه های اجرایی از هیچ کوششی برای بهبود شرایط مدیریت بحران شهر تهران و ایمنی شهر و شهروندان دریغ نخواهد نمود و امید است در سال های پیش رو با اجرای قوانین سختگیرانه، به ویژه در حوزه پیشگیری، آسیب پذیری بالای شهرهای کشور در برابر حوادث طبیعی به خصوص رخداد زلزله کاهش یافته و دیگر شاهد تلفات و خسارات گسترده در رویارویی با آنها نباشیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1438

به "نصب و راه اندازی 10 سامانه هشدار سریع سیل در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب و راه اندازی 10 سامانه هشدار سریع سیل در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید