هنرمندانی که از آژانس های املاک سردرآوردند

به گزارش مجله سامی، می توان دست به قلم شد و نمایشنامه نوشت و هزار تا ایده برای اجرایش داشت ولی با خودم می گویم، برای کدام بچه بنویسم وقتی تئاتر کودک ماه هاست که تعطیل است.

هنرمندانی که از آژانس های املاک سردرآوردند

این فقط یکی از دلمشغولی های بهاره میرزاپور، هنرمند فعال تئاتر کودک است.

او در گفت وگو با مجله سامی از شرایط معیشتی هنرمندان تئاتر کودک گفت، از جای خالی این گونه نمایشی که کاربردی آموزشی و پرورشی هم دارد و از بی اعتمادی مسئولان آموزش و پرورش در به کارگیری تئاتر به عنوان ابزاری یاری آموزشی.

میرزاپور در شروع تاکید نمود که تئاتر کودک، فراتر از تفریح و سرگرمی است بلکه کاربردی آموزشی و پرورشی و نقشی مهم در ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی بچه ها دارد.

او با یادآوری تعطیلی تئاتر در دوران کرونایی گفت: بعد از همه گیری کرونا، تئاتر کودک عملا تعطیل شد و همه فعالان آن دچار بحران شدند. بسیاری از فعالان این شاخه تنها از راه تئاتر زندگی می نمایند و حالا تمام منبع درآمد خود را از دست داده اند. برخی به کار در بنگاه های املاک روی آورده اند و برخی در اسنپ مشغول به کار شده اند.

این کارگردان افزود: ولی دردناک تر از این شرایط، بی توجهی مسئولان است. گویی هیچ کس جای خالی این گونه نمایشی را حس نمی کند و حال آنکه تئاتر کودک، فقط سرگرمی نیست بلکه ابزاری مهم برای آموزش مهارت های زندگی است و حالا با تعطیلی آن، بچه ها از تمام این مزایا بی بهره شده اند.

او در عین حال گفت: شاید برخی از گروه های نمایشی کودک فقط در حوزه سرگرم سازی فعالیت نمایند ولی گروه های بسیاری هم برای آموزش بچه ها دغدغه جدی دارند.

کارگردان نمایش گسیو طلا با ابراز تاسف از شرایط بلاتکلیف تئاتر کودک در دوران کرونایی افزود: در این مدت ارتباط ما با خانواده ها قطع شده است. درواقع تماشاگران کودک را که مهم ترین سرمایه مان هستند، از دست داده ایم.

میرزاپور ابراز تاسف کرد: این شرایط بار اقتصادی و عاطفی زیادی بر دوش فعالان تئاتر کودک انداخته و همه ما دچار افسردگی و فرسایش شده ایم.

او که سال جاری دو نوبت اجرا در تالار هنر و کانون پرورش فکری بچه ها داشته است، ادامه داد: فکر می کنم چرا باید نمایشنامه بنویسم. کجا قرار است اجرا کنم و برای کدام کودک.

بازیگر نمایش گروفالو یکی از مهم ترین نگرانی های فعالان تئاتر کودک را نابودی این گونه نمایشی خواند و توضیح داد: ظاهرا هیچ یک از تصمیم گیرندگان فرهنگی به ضرورت تئاتر کودک باور ندارند و در این شرایط همه ما نگران نابودی این حوزه هستیم. بویژه اینکه در تمام این مدت، هیچ کس کوچک ترین واکنشی نشان نداده چه برسد به اینکه بخواهد راهکاری ارایه بدهد.

میرزاپور با ابراز تاسف از اینکه تئاتر کودک پیش از کرونا هم مهجور بود، افزود: واقعا نگرانم که دیگر رنگ صحنه را نبینم. در صورتی که می توانیم با رعایت پروتکل ها و در فضای باز برای بچه ها نمایش اجرا کنیم.

او با بیان اینکه فعالان تئاتر کودک عموما خود تهیه نماینده و فراورینماینده نمایش هایشان هستند، افزود: یک حمایت گر می تواند، زمینه هایی برای اجرا و جذب تماشاگران فراهم کند و گروه ها هم فراوری نمایش ها را بر عهده داشته باشند. به این شیوه، هم تئاتر کودک حفظ می گردد و هم فعالان آن دلگرم خواهند شد.

این مربی تئاتر که تجربه آموزش به گروه های سنی کودک و نوجوان را دارد، درباره به کار گیری تئاتر به عنوان ابزاری یاری آموزشی در مدارس توضیح داد: قطعا اتفاق بسیار خوشآیندی است ولی مساله اینجاست که چقدر زمینه حضور هنرمندان را در سیستم آموزش و پرورش فراهم نموده ایم و این وزارتخانه چقدر پذیرای این تغییرات است.

میرزاپور عظیم ترین ایراد سیستم آموزش و پرورش را ترس از تغییر دانست و ادامه داد: اگر در سیستم آموزشی ما هنر، صندلی و تعریف درستی می داشت و به عنوان یک ضرورت پرورشی مورد توجه بود، مطمئنم این اندازه در آموزش بچه ها و نوجوان مان دچار بحران نمی شدیم.

او ابراز تاسف کرد: مسئولان آموزش و پرورش ما اصلا حاضر به ریسک نیستند چون سیستم آموزشی خود را درست و خلل ناپذیر می دانند.

میرزاپور که نمایش های مختلفی را با بازی هنرجویان کودک روی صحنه برده است، درباره مسائل آموزش های آنلاین توضیح داد: تمام دریافت مربی و هنرمند تئاتر به زنده بودن آن است. هرچند کوشش هایی در زمینه آنلاین انجام می گردد ولی هنوز زمان زیادی باقی مانده تا خانواده ها بپذیرند که کلاس آنلاین هم حریمی دارد و کودک باید در زمان برگزاری کلاس تنها باشد.

این هنرمند یکی از عظیم ترین مسائل آموزش آنلاین برای بچه ها را حضور غیرضروری و گاه مداخله های بی مورد پدر و مادرها دانست و توضیح داد: اگر کودک مدام درگیر حضور پدر و مادر خود باشد، مربی نمی تواند تکنیک های آموزشی را در خصوص او، به کار بگیرد چون در تمام مدت، چشم کودک به پدر و مادر است و حضور آنان اجازه نمی دهد مربی آزادی عمل داشته باشد.

بهاره میرزاپور در خاتمه گفت: طبیعتا حضور مربیان تئاتر در کنار معلمان مدرسه در آموزش دانش آموزان اتفاقی خجسته است ولی خیلی بعید است این اتفاق رخ بدهد، چون زمینه های آن فراهم نیست. ضمن اینکه این پرسش همچنان مطرح است آیا به همان اندازه که ما وجود تئاتر کودک را ضروری می دانیم، سیاست گذاران فرهنگی و آموزشی هم چنین ضرورتی را باور دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1271

به "هنرمندانی که از آژانس های املاک سردرآوردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرمندانی که از آژانس های املاک سردرآوردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید