هیئت تجاری استان کهگیلویه و بویراحمد از منطقه آزاد صحار-عمان بازدید کرد

به گزارش مجله سامی، هیئت تجاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج که برای شرکت در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در مسقط عمان حضور دارد، از منطقه آزاد صحار-عمان بازدید کرد.

هیئت تجاری استان کهگیلویه و بویراحمد از منطقه آزاد صحار-عمان بازدید کرد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران از یاسوجبه نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد صحار ضمن معرفی توانمندی های استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: باتوجه به امکانات و موقعیت ویژه منطقه صحار، می توان به برقراری ارتباط و تبادل تجارت و سرمایه گذاری در آینده امیدوار بود.

جبار کیانی پور به روابط سیاسی خوب دو کشور و بازار 80 میلیونی جمهوری اسلامی ایران و همچنین بازار 300 میلیونی اطراف این کشور اشاره نمود و اضافه نمود: با این حال متاسفانه تبادل تجاری دو کشور ایران و عمان در سطح پایینی مانده است.

وی مطرح کرد: نکته ای که در توسعه روابط مالی دو کشور ایران و عمان باید مورد توجه قرار داد، هماهنگی های سیاسی مطلوبی است که بین دو کشور وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج ادامه داد: در سال های گذشته که مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران بالا گرفته بود و برخی کشورها به دنبال ایجاد تنش در روابط ایران و امریکا بودند، عمان کوشش نموده تا نقش میانجیگر را میان ایران و آمریکا ایفا کند و این کوشش ها، حتی پیش از به روی کار آمدن دولت باراک اوباما نیز مشهود بود.

رئیس اتاق یاسوج با اشاره به تسلط ایران و عمان بر دو سوی تنگه هرمز، بیان نمود: افزایش همکاری های ایران و عمان در حوزه های سیاسی و مالی می تواند نقش استراتژیک این دو کشور را به ویژه برای بهره مندی های مالی از ظرفیت حمل ونقل دریایی ارتقا دهد.

کیانی پور توضیح داد: همانطور که کارشناسان مالی ایرانی عقیده دارند، به علت ارتباط فرهنگی و سیاسی مناسب ایران با این کشور، عمان می تواند پایگاه اصلی فراوریات و محصولات صنعتی ایران و همچنین پل ارتباطی برای توزیع محصولات ایرانی در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد.

رئیس اتاق یاسوج ادامه داد: عزم ما ارتباط فراگیر با عمان و ارتباط تجاری به وسیله بنادر این کشور بویژه صحار و دوقوم و جایگزین کردن این بنادر به جای دیگر بنادر کشورهایی است که روابط تجاری آنها تحت تاثیر مسائل سیاسی و خواسته بدخواهان ایران است.

کیانی پور اظهار کرد: وجود زیرساخت های مطلوب در بنادر این کشور بویژه بندر صحار، نوید بخش سهولت همکاری میان دوکشور خواهد بود؛ همچنین از نظر تردد به بندرعباس بندر صحار مناسب ترین بندر برای همکاری های کانتینری است و تجار ایرانی در صدد استفاده مطلوب از این فرصت هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق یاسوج در سرانجام اعلام نمود: ظرفیت های استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه های خدمات فنی و مهندسی، فراوری مواد غذایی، محصولات کشاورزی ارگانیک، گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی وابسته به آن می تواند زمینه همکاری بالقوه ای را به وسیله بندر صحار فراهم آورد.

در ادامه این دیدار مدیرعامل منطقه آزاد صحار عمان در حضور هیئت اتاق یاسوج به معرفی مختصات و سایت های مختلف صحار پرداخت. وی با اشاره به ظرفیت بالای این منطقه و نزدیکی به ایران به خصوص بندر چابهار، ابراز امیدواری کرد که این بندر بتواند سبب توسعه روابط مالی با ایران گردد.

جمال عزیز با اشاره به نقش منطقه آزاد صحار در تسریع صادرات ایران به دیگر مناطق جهان اضافه نمود: این منطقه می تواند مکانی برای فراوری مشترک کالا و صادرات به کشورهای مختلف جهان باشد.

وی به مشارکت چندین کشور از جمله هلند در منطقه آزاد صحار عمان اشاره و ابراز امیدواری کرد ایران نیز بتواند سهم قابل توجهی از این مشارکت را در آینده ایفا کند.

مدیرعامل منطقه آزاد صحار اضافه نمود: صحار از نظر زیرساختی، بندر کاملی است، منطقه آزاد صحار نیز یک قطب صنعتی و تجاری مهم است که تجار و سرمایه گذاران ایرانی می توانند از این فرصت استفاده خوبی ببرند.

وی اضافه نمود: عمان موافقت نامه های گمرکی بسیار جذابی با برخی از کشورهای غربی امضا نموده است. به این ترتیب می توان با اتکا به این تعرفه ها، بندر صحار را مکان مناسبی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی به این کشورها به شمار آورد.

در بخش دیگری از دیدار، کلیپ ویدیویی از توانمندی های استان کهگیلویه و بویراحمد که به زبان انگلیسی ترجمه شده بود برای حاضران عمانی، به نمایش گذاشته شد. در سرانجام نیز هیئت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج از پورت منطقه آزاد صحار بازدید به عمل آوردند.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 482

به "هیئت تجاری استان کهگیلویه و بویراحمد از منطقه آزاد صحار-عمان بازدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیئت تجاری استان کهگیلویه و بویراحمد از منطقه آزاد صحار-عمان بازدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید