واکنش های جهانی به عملیات چشمه صلح در شمال سوریه

به گزارش مجله سامی، عملیاتی شدن تهدیدهای ترکیه و حمله نظامی به شمال سوریه و مواضع کردهای این کشور، همچنان با واکنش های جهانی روبه رو است به طوری که امروز وزیر امور خارجه فرانسه خواستار نشست فوری ائتلاف بین المللی ضد داعش و دبیرکل ناتو خواستار خویشتن داری از سوی ترکیه شد.

واکنش های جهانی به عملیات چشمه صلح در شمال سوریه

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت وگو با شبکه دو تلویزیون این کشور با اشاره به عملیات نظامی ترکیه علیه نمودها در شمال سوریه، اظهار کرد: ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا باید در سریعترین زمان ممکن تشکیل جلسه دهد، چراکه ممکن است داعش از تحولات میدانی اوضاع در شمال سوریه به سود خود استفاده کند.

وی اضافه کرد: این ائتلاف باید امروز بگوید که چه باید کرد، ترکیه چگونه می خواهد پیش برود و ما چگونه می توانیم امنیت مناطقی را که عناصر مسلح (داعش) در آن بازداشت شده اند، تضمیین کنیم.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه تأکید کرد: ضروری است همه چیز روی میز باشد تا بتوانیم صریح صحبت کنیم.

لودریان در ادامه به خطـرات تـروریست های داعـشی که تـوانسته اند بگـریزند، اشـاره کـرد و گفت: این خطـر و نگـرانی است که باید مد نظر قرار داده گردد.

چاووش اوغلو، آمریکا را به تامین تسلیحات پیشرفته برای نمودها متهم کرد

وزیر خارجه ترکیه دولت واشنگتن را به تامین تسلیحات سنگین و پیشرفته برای یگان های مدافع خلق و گروه پ.ک.ک متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: اکثریت اعضای این دو گروه در سه روز گذشته توسط آمریکا مسلح شده اند. کامیون های مملو از تسلیحات از سوی آمریکا به این سازمان های تروریستی داده شده است.

وی همچنین گفت، آمریکا به جای آنکه ترکیه را که عضوی از ناتو است تامین کند، به تامین سلاح برای این سازمان های تروریستی می پردازد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به حمله نظامی کشورش به شمال سوریه وعده داد که مراقب زندانیان داعشی محبوس در بازداشتگاه های شمال سوریه باشند و ادامه داد: مسئولیت ما اطمینان حاصل پیدا کردن از این مساله است که آنها را مسئول آنچه که انجام دادند، بدانیم. ما مطمئن می شویم که آنها آزاد نمی شوند.

اخیرا، سازمان های کرد سوریه به این نکته اشاره نموده اند که در پی تهاجم ترکیه به شمال سوریه نیروهایشان مجبور شده اند آنجا را ترک نموده و آنها برای حفاظت از بازداشتگاه های محل نگهداری اعضای داعش با چالش روبرو شده اند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت، زنان و بچه ها در این بازداشتگاه ها را باید در جاهای دیگری اسکان داد و اضافه کرد: این بر گردن نمودها و آمریکا است که مراقب تروریست ها در بازداشتگاه های خارج از محدوده منطقه امن باشند که ترکیه در شمال سوریه قصد ایجاد آن را دارد. آمریکا و سایرین مشخصا گفته اند که آنها در بخش جنوبی منطقه امن می مانند و این مسئولیت برعهده آمریکایی هاست.

به نوشته روزنامه دیلی صباح، ترکیه میخواهد تا دو میلیون سوری را در منطقه امن و پس از پاکسازی حضور یگان های مدافع خلق و پ.ک.ک از منطقه، اسکان دهد و به گفته چاووش اوغلو، ترکیه آوارگان را مجبور نمی نکنند تا به کشورشان بازگردند.، ایسنا

دبیرکل ناتو: انتظار خویشتن داری از ترکیه در سوریه داریم

دبیرکل ناتو امروز (آدینه) کنفرانس خبری با وزیر خارجه ترکیه داشت.

به گزارش اسکای نیوز، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در کنفرانس خبری با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: انتظار خویشتن داری از ترکیه در سوریه داریم.

استولتنبرگ با بیان اینکه حضور ترکیه در ناتو امر مهمی است، توضیح داد: باید این امر تضمین گردد که نیروهای داعش در حین عملیات نظامی در سوریه، تحت کنترل باقی بمانند.

وی اضافه کرد: ما با تمامی گروه های تروریستی که تهدیدی امنیتی علیه ما هستند، رویارویی می کنیم.

وی عنوان داشت: من نگرانی جدی خود را نسبت به عملیات نظامی ترکیه علیه گروه های کرد در سوریه و خطری که این عملیات با برهم زدن ثبات در منطقه ایجاد می نماید، ابراز کردم.

در همین حال، مولود چاووش اوغلو اظهار کرد: ترکیه علیه تمامی گروه های تروریستی بدون تمایز میان آنها مبارزه نموده و خواهد نمود. صرفاً ابراز درک کردن نگرانی های ترکیه کافی نیست، ما همبستگی شفافی با خود را خواهان هستیم. همبستگی همپیمانانمان با ما امری طبیعی و قانونی است.

وی ادامه داد: ما دبیر کل ناتو را درجریان اطلاعاتی پیرامون عملیات چشمه صلح قرار دادیم. این عملیات با هدف سرانجام دادن به خطر تروریسم در نزدیکی مرزهای ما است و این عملیات برای امنیت کشورهای ناتو بسیار اهمیت دارد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 512

به "واکنش های جهانی به عملیات چشمه صلح در شمال سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش های جهانی به عملیات چشمه صلح در شمال سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید