پایتخت در انتظار یک تصمیم مهم، شورای شهر مدیریت کرونایی کلانشهر تهران را رها کرده است

به گزارش مجله سامی، شهر تهران با وجود جمعیت بالا و همچنین رفت و آمد فراوان در رتبه نخست درگیری با بیماری کووید-19 قرار گرفته است و درحالی که شورای شهر تهران این روزها باید جلسات متعدد و اضطراری را در زمینه مقابله با کرونا برگزار کند در تعطیلی نوروزی به سر می برد.

پایتخت در انتظار یک تصمیم مهم، شورای شهر مدیریت کرونایی کلانشهر تهران را رها کرده است

به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران ، بیش از یک ماه است که ویروس منحوس کرونا وارد کشور شده و بسکمک از مردم را درگیر خود کرده و باعث ایجاد نگرانی فراوانی شده است؛ کلان شهر تهران نیز درگیر مبارزه با کرونا ویروس شده و در رتبه نخست درگیری با بیماری کووید-19 واقع شده است.

از همان روزهای نخستین نگرانی شهفرایندان تهرانی باعث شد تا شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران وارد عمل شوند، آتش نشانان تهران مانند همیشه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار گرفتند و از سوی دیگر شهرداری تهران از ضدعفونی کردن حمل ونقل عمومی خبر داد اما سؤال اصلی اینجاست که چقدر این امر می تواند در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تأثیرگذار باشد. کم کردن رفت وآمد در سطح شهر یکی از راهکارهایی است که باید در دستور کار شهر تهران در راستای مقابله با کرونا قرار گیرد .

حمل ونقل عمومی چالش بزرگ شهر

یکی از شلوغ ترین و آلوده ترین نقاط شهر سیستم حمل ونقل عمومی است که شامل مترو، تاکسی، اتوبوس است می شود . محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگویی که اخیراً با رسانه ها داشت معتقد بود که یک واگن مترو ظرفیت 200 نفر ایستاده را دارد و تنها ظرفیت نشسته آن حدود 50 نفر است و اگر به هر دلیلی تجمع مسافران افزایش یابد قطعاً اتفاقات خوشایندی رخ نمی دهد؛ این در حالی است که سیستم تهویه قطار مترو متمرکز است؛ یعنی هوای داخل واگن ها را گردش می دهد و اگر یک فرد بیمار یا ناقل در قطار باشد قطعاً ویروس پخش می شود .

هاشمی با اشاره به تعطیلی حرم های مطهر، مساجد، مدارس و... بار دیگر پیشنهاد تعطیلی حمل ونقل عمومی را مطرح کرده و می گوید، تعداد جمعیت یک واگن مترو برابر با جمعیت نمازگزاران یک مسجد است و این در حالی است که نمازگزاران تنها سه بار در روز به مسجد می فرایند اما یک واگن مترو در روز بیش از 100 مرتبه مورد استفاده قرار می گیرد .

رئیس شورای شهر تهران اعتقاد دارد که اگر لزوم تعطیلی مساجد و حرم های مطهر احساس شد، چرا این تعطیلی در خصوص سیستم حمل ونقل عمومی نیست؟

وی با بیان اینکه در پی شیوع کروناویروس تعداد مسافران مترو کاهش یافته است ولی باز هم عده ای از این وسیله استفاده می کنند به گونه ای که در روزهای پایانی سال گذشته تعداد مسافران به 70 هزار سفر در روز رسیده بود، می گوید، مجدداً تأکید می کنم که اگر بخواهیم کرونا در تهران را کنترل کنیم باید حمل ونقل عمومی نیز تعطیل شود و تنها به شبکه حمل ونقل اضطراری اکتفا کنیم یا می توان سرویس دهی حمل ونقل عمومی را به یک سوم کاهش داد.

هاشمی در ادامه اظهار داشته بود؛ البته تصمیم گیری در خصوص هر اقدامی پیرامون مدیریت کرونا ویروس بر عهده ستاد کرونا است و اعضای شورای شهر و حتی شهردار تهران نمی تواند در این زمینه تصمیم گیری کند.

تعطیلی حمل ونقل عمومی تهران در انتظار تصویب شورای شهر

در حالی شورای اسلامی شهر تهران تصمیم گیری را بر عهده ستاد مقابله با کرونا می داند که این ستاد نظر شورای شهر را نیز بسیار مهم ذکر می کند .

علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران ، در خصوص تعطیلی حمل ونقل شهری تهران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن اظهار کرد: تعطیلی حمل ونقل عمومی شهر تهران موضوعی است که شورای اسلامی شهر تهران آن را در دستور کار خود قرار داده است .

وی افزود: باید منتظر ماند تا ببینیم تصمیم شورای شهر تهران در این زمینه چیست

رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران ادامه داد: پیشنهاد ستاد مبارزه با کرونای استان تهران کاهش فعالیت های روزمره است؛ لذا با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته دنیا تعطیلی حمل ونقل عمومی شهر تهران می تواند کمک شایانی کند که این موضوع در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفته و منتظریم به ما ابلاغ کنند .

درخواست شورای شهر تهران، تعطیلی حمل و نقل عمومی

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز در واکنش به سخنان علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران گفت : ضمن تشکر از تصمیم ستاد کلان شهر تهران بابت تصویب پیشنهاد شورای شهر جهت تعطیلی حمل ونقل عمومی، امیدواریم فرآیند تصویب نهایی این مصوبه ستاد کلان شهر تهران در مراجع فرادست یعنی ستاد استانی به ریاست استاندار و در صورت ضرورت در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، این مصوبه در اسرع وقت در شهر تهران عملیاتی شود و حمل ونقل عمومی به عنوان یکی از عوامل اصلی شیوع ویروس کرونا، متوقف شده و در صورت ضرورت صرفاً به سرویس اضطراری بر مبنای برنامه موقتی که شهرداری ارائه خواهد کرد، اکتفا شود .

اعطا با بیان اینکه بارها در تماس های متعددی که با حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، محسنی بندپی استاندار تهران، سردار رحیمی، فرماندهی پلیس تهران بزرگ و زالی رئیس شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران و تعدادی از مدیران شهری داشتم در رابطه با تصمیم ستاد کرونای کلان شهر تهران گفت وگو کردیم. افزود: عمده این مسئولان با محدود کردن جدی سیستم حمل ونقل عمومی به عنوان یکی از راه های کنترل شیوع کرونا موافق هستند، اما تصمیم گیری نهایی در این رابطه را منوط به تأیید ستاد استانی به ریاست استاندار تهران یا ستاد ملی مقابله با کرونا دانستند و به نظر می رسد تصمیم گیری نهایی در خصوص مصوبه شورای فرماندهی کلان شهر تهران، ظرف یکی دو روز آینده محقق خواهد شد .

خواب بهاری منتخبین مردم تهران

به نظر می رسد نقش شورای شهر تهران در موضوع مقابله با کرونا گم شده است، درحالی که رئیس شورای اسلامی شهر تهران باید این روزها جلسات متعددی را با اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان برگزار کند اما خبری از رئیس و اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی تهران در حساس ترین روزهای تهران نیست و به نظر می رسد به قرنطینه خودخواسته رفته و مدیریت شهر تهران را رها کرده اند .

در این میان سؤالی که مطرح می شود این است که چرا طرح ترافیک و تردد زوج و فرد خودروها که پیشنهاد بسکمک از کارشناسان بود لااقل در این ایام اجرا نمی شود تا حداقل شاهد کاهش تردد خودروها در کلان شهر تهران باشیم .

انتهای پیام/4076/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 910

به "پایتخت در انتظار یک تصمیم مهم، شورای شهر مدیریت کرونایی کلانشهر تهران را رها کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایتخت در انتظار یک تصمیم مهم، شورای شهر مدیریت کرونایی کلانشهر تهران را رها کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید