چگونه بچه هایی شاد داشته باشیم؟

به گزارش مجله سامی، یک کارشناس ارشد روانشناسی درباره نحوه پرورش بچه ها شاد توضیحاتی داد.

چگونه بچه هایی شاد داشته باشیم؟

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

الهام پورمولایی کارشناس ارشد روان شناسی، مشاور کودک و نوجوان و آموزش بچه ها استثنایی در گفت و گو با خبرنگار درباره شاد بودن بچه ها گفت: شاد بودن هدیه ای است که والدین می توانند آنرا به کودک تقدیم نمایند.

او اضافه نمود: یکی از مهم ترین ابزار برای پرورش بچه ها شاد دادن حس اعتماد به نفس، عزت نفس و رضایت مندی به آنهاست که با این کار والدین استعداد شاد بودن در کودک را پرورش می دهند.

این کارشناس ارشد روانشناسی توضیح داد: منظور از شاد کردن بچه ها شادی لحظه ای و کوتاه مانند دادن اسباب بازی و تنقلات مورد علاقه نیست، بلکه باید بچه های را پرورش داد که شادی جزء ویژگی شاخص و پایدار آنها مانند عزت نفس، خوش بینی و خویشتن داری باشد.

پورمولایی با اشاره به راهکارهای مناسب جهت پرورش روحیه شاد در بچه ها اظهار کرد: والدین باید با دقت تمام توجه و تمرکز خود را هنگام صحبت کردن بچه ها به او دهند و از انجام کارهای دیگر از قبیل صحبت با تلفن، تماشای تلویزیون، بازی با گوشی و ... به صورت جدی پرهیز گردد.

10 تکنیک آسان برای شاد بودن در زندگی

او ادامه داد: بچه ها را باید بی قید و شرط دوست داشت و احساسات خود را به آنها همانند در آغوش کشیدن نشان دهیم.

این مشاور کودک و نوجوان درباره اصطلاح قید و شرط به منظور دوست داشتن بچه ها گفت: اصطلاح قید و شرط به معنای این است که به کودک بگوییم اگر این کار را انجام دهی دوستت دارم یا اگر غذایت را کامل بخوری بیشتر دوستت دارم که چنین چیزی اصلا کار پسندیده ای نیست.

پورمولایی توضیح داد: باید به بچه ها عشق ورزید و اولین راز پرورش بچه ها شاد تقدیر کردن از اوست یعنی با شناسایی استعدادهای او آنها را درون کودک پرورش دهیم و تا فرزندی شاد را به جامعه در آینده نه چندان دور تحویل دهیم و تمام این کارها باعث می گردد تا کودک علاوه بر به دست آوردن اعتماد به نفس هم خود و هم دیگران را دوست داشته باشد.

این کارشناس ارشد روان شناسی ادامه داد: بازی کردن فیزیکی با کودک مانند دویدن، دوچرخه سواری و در کارهای مورد علاقه او همراهی شان کنیم و برای تفریح کردن بچه ها خلاق باشیم و اگر هرکار مثبتی انجام دادند از آنها تعریف کنیم و بگوییم آفرین این کارت بسیار عالی بود تا با این روش ها انگیزه شاد بودن در بچه ها سرزمینمان را افزایش دهیم.

پورمولایی اظهار کرد: بازی کردن بابچه ها به خصوص افراد زیر 6 سال را جدی بگیریم؛ چرا که بچه ها با بازی کردن به کشف جهان، قوانین طبیعت و تفکر در پیرامون زندگی می پردازند.

این مشاور کودک و نوجوان درباره کارهای اجباری که والدین به فرزندان تحمیل می نمایند، گفت: تحمیل کارهای اجباری توسط والدین مانند فرستادن کلاس هایی که بچه ها دوست ندارند باعث می گردد آنها کودک شادی نباشند.

پور مولایی اضافه نمود: رشد سالم روانی کودک بین سنین 1 تا 6 سال اول زندگی باید به وجود آید و در صورتی که اتفاق نیفتد کودک در زندگی شخصی یا اجتماعی خود تبدیل به فرد مضطرب و پراسترس خواهد شد.

بی خطرترین و موثرترین راه برای شاد بودن

او ادامه داد: پازل بازی، شن بازی، خانه سازی از انواع بازی هایی هستند که می توانیم به کودک هدیه کنیم و اگر دقت نموده باشیم بازی هایی که در دوران گذشته بچه ها از قبیل طناب کشی، مسابقات گروهی و ... انجام می دادند بچه ها شادتری بودند.

پورمولایی در سرانجام گفت: بچه ها ما تحرک را دوست دارند و همین تحرک هاست که باعث پرورش روحیه شادطلبی و بروز انگیزه در بچه ها می گردد. همچنین بازی های گروهی باعث ایجاد روحیه شاد در بچه ها خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 932

به "چگونه بچه هایی شاد داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بچه هایی شاد داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید