8 ساوندترک و موسیقی متن برتر فیلم ها؛ از تاپ گان تا ارباب حلقه ها

به گزارش مجله سامی، فیلم ها برای تکمیل قصه هایشان یا درگیر و سرگرم کردن مخاطب به ساوندترک یا موسیقی متن برتر احتیاج دارند. البته بسیاری فیلمسازان انتخاب می نمایند که قصه شان را بدون موسیقی متن یا ساوندترک روایت نمایند. در بسیاری فیلم ها موسیقی متن به میزان خود فیلم مهم و خوب است، حتی در جذابیت و پیروزیت فیلم تأثیر عمده ای دارد. ساوندترک این فیلم ها بعدها به صورت آلبومی جداگانه منتشر و پیروز می گردد. یک ساوندترک اورجینال که می تواند ترکیبی از ترانه و قطعات بی کلام باشد، گاهی روح و جان یک فیلم خوب باشد و به محبوبیتش یاری کند.

8 ساوندترک و موسیقی متن برتر فیلم ها؛ از تاپ گان تا ارباب حلقه ها

یک ساوندترک خوب شاید برای فیلمی موزیکال استفاده گردد و شامل قطعاتی باشد که از اساس برای فیلم ساخته شده است. این جور فیلم ها برای مخاطب هم بسیار مجذوب نماینده است، چرا که معمولاً چند قطعه محبوب در هر یک از ساوندترک ها هست که بعدها مخاطبان در حین تماشای فیلم با آن ها همراهی نمایند یا در زمان انتشار جداگانه آلبوم دوباره و چندباره کیفش را ببرند. و یک آهنگساز خوب می تواند برترین کارهای زندگی حرفه ای اش را در فیلمی خوب ارائه کند که نمونه اش کم نیست. در این مطلب سعی شده است چند ساوندترک یا موسیقی متن برتر فیلم های موزیکال و غیرموزیکال معرفی گردد. برخی ها باکلام بوده اند و برخی صرفاً موسیقی تماتیک همراه با اثر.

7. موسیقی متن ایندیانا جونز (Indiana Jones) نهایت تم ماجراجویی را دارد

ایندیانا جونز را می توان به سادگی برترین فرنچایز ماجراجویی تاریخ سینما دانست. فیلم با بازی هریسون فورد در نقش دکتر هنری ایندیانا جونز دوم یکی از کارهای پیروز استیون اسپیلبرگ داستان ماجراجویی های جهانی بی شمار دکتر جونز را در جست وجوی آثار هنری دست ساز گمشده روایت می نماید. او در این مسیر با دوستان زیادی آشنا می گردد و روابط عاطفی برقرار می نماید؛ چیزی شبیه به همان فرمول جیمز باند البته نسخه امریکایی اش.

جان ویلیامز یکی از برترین آثارش را برای موسیقی متن معروف سری فیلم های ایندیانا جونز ساخته است. همانند سایر فیلم های این چنینی، تم اصلی موسیقی متن این فیلم در تمام صحنه های مهم و هیجانی که ایندی در آن ها دست به عملی مخاطره آمیر می زند، مجذوب نمایندهیت و هیجان فیلم را دو چندان می نماید. حتی در صحنه های عاشقانه هم فیلم دارای تم های زیبا و به یادماندنی اس. موسیقی متن ایندیانا جونز یکی از برترین نمونه های موسیقی متن برتر سینمایی است که همخوانی فوق العاده ای با ژانر خود دارد.

6. تاپ گان (Top Gun) پر از ترانه های کلاسیک است

تاپ گان موسیقی متن چندان شاخص یا تمی مشهور ندارد، اما تقریباً هر صحنه اش پر است از ترانه های پرهوادار قدیمی. فیلم با ترانه منطقه خطر (Danger Zone) کنی لاگینز، خواننده و آهنگساز امریکایی، شروع و با تو آن احساس عاشقانه را گم کردی (Youve Lost That Lovin Feeling) از رایچس برادرز تمام می گردد، و به همین دلیل ساوندترکش مثل تمام آلبوم های دهه 1980 خوب است. از اساس ساوندترک در فیلم های امریکایی دهه هشتاد و بعد نود نقش مهمی داشت و پر از ملودی های زیبا بود.

مثلاً از همین تاپ گان ترانه نفسم را ببر (Take My Breath Away) از گروه برلین (گروه موج نو امریکایی که برای این قطعه جایزه برترین ترانه اورجینال اسکار و گلدن گلوب را دریافت کرد) و همین طور بازی با پسرها (Playing With the boys) از کنی لاگینز که در برخی از صحنه های به یادماندنی فیلم آمده بودند، بر سر زبان ها افتادند. در واقع، فیلم به خاطر همین ترانه ها و ملودی های قوی و به یادماندنی آلبوم مجزای خودش دارد.

5. موسیقی متن جادوگر شهر اوز (The Wizard Of Oz) به جایگاهی که شایسته آن بود رسید

جادوگر شهر اوز بدون شک مهم ترین موزیکال تاریخ سینماست و کلاسیکی واقعی میان فیلم ها. فیلم قصه دوروتی، دختری اهل کانزاس را روایت می نماید که یک توفان او را به سرزمین جادویی اوز می برد. آنجا او با شخصیت های عجیب و غریبی آشنا می گردد که در مسیر بازگشت به خانه همراهش می شوند.

سفرهای دوروتی در این مسیر با موسیقی همراه است. از همه معروف تر، ترانه جایی بر فراز رنگین کمان (Somewhere Over the Rainbow) است که جودی گارلند می خواند و به لطف فیلم معروف شد و حالا دیگر کلاسیکی مهم است. ترانه های دیگری مثل پیش به سوی ملاقات با جادوگر (Were Off to See the Wizard) و آه اگر … داشتم (If I Only Had A…) هم به همین میزان میان مخاطبان محبوب و فراموش نشدنی هستند.

4. جان ویلیامز جان و روح موسیقی متن جنگ ستارگان (Star Wars) است

جنگ ستارگان احتمالاً پیروز ترین فرنچایز تاریخ سینماست؛ این را به این خاطر می توان گفت که از سال 1977 تا به حال تقریباً هر یک دهه در میان یک سه گانه پیروز و مشهور در سینما داشته و بی شمار فیلم و سریال تلویزیونی هم بر اساس آن ساخته شده است. موسیقی متن جنگ ستارگان اثر برجسته جان ویلیامز، که به میزان و همگام با خود فرنچایز معروف و پرهوادار بوده و در شکوه و پیروزیتش نقش مهمی هم داشته، کمابیش در بخش زیادی از عمر و زیستش همراهش بوده است.

تمام کارنامه هنری جان ویلیامز شاخص و فاخر بوده است اما جنگ ستارگان از جمله برترین کارهای اوست. مارش سلطنتی (The Imperial March)، تم شروعین و صحنه های عاشقانه هان سولو و پرنسس لیا، همه در کنار هم یکی از موسیقی های متن خارق العاده تازیخ آهنگسازی فیلم در سینما را برای ما به یادگار گذاشته اند.

3. برادران بلوز (The Blues Brothers) پر از ملودی های بلوز گوشنواز است

برادران بلوز به دلایلی زیادی محبوب است، یکی از آن ها کمدی فوق العاده اش در کنار موسیقی خوبش است که بیشترش ترانه هایی است که هنرمندان معروف اجرا نموده اند، از جمله ستارگانی همانند آریتا فرانکلین و ری چارلز.

فیلم داستان جیک و الوود بلوز را در سفری که برای زنده کردن گروه موسیقی شان برادران بلوز (یا بلوز برادرز) شروع می نمایند، روایت می نماید. تقریباً هر صحنه با یک ترانه فوق العاده همراه است، از جمله قطعات معروفی مثل همه همدمی می خواهند (Everybody Needs Somebody) و مونی مفت خور (Minnie the Moocher)، که در کنار هم یک آلبوم ساوندترک به یادماندنی بلوز تشکیل می دهند.

2. گریس (Grease) برترین موزیکال عاشقانه تمام دوران است

گریس نمونه شاخص موزیکال دبیرستانی است و یک کمدی رمانتیک بی نظیر. فیلم با بازی جان تراولتا و اولیویا نیوتن جان، که سال گذشته از جهان رفت، در نقش دنی و سندی، داستان دختر و پسر جوانی را روایت می نماید که در سال آخر دبیرستان دارند کوشش می نمایند دل هم را به دست بیاورند.

فیلم راوی چند رابطه است، که هر یک همراه با ترانه هایی پرهوادار که تا به امروز هوادار دارند، روایت می شوند. ترانه هایی همانند عشق تابستانی (Summer Love) و تو اونی هستی که می خوام (Youre The One That I Want)، که دومی از اولی معروف تر و محبوب تر است، از جمله چندین ترانه تحسین شده این فیلم هستند. سامان مقدم در نهنگ عنبر 2 بخشی از این موزیکال نوستالژی قدیمی را بازسازی نموده است.

1. هاوارد شور واقعاً برای ارباب حلقه ها (Lord Of The Rings) سنگ تمام گذاشت

سه گانه ارباب حلقه ها اثر پیتر جکسون میان هواداران ژانر فانتزی و همین طور مجموعه ارباب حلقه ها نوشته جی. آر. آر. تالکین افسانه ای است. این سه گانه داستان یاران حلقه را در سفرهای متعددشان در سرزمین میانه در خلال مأموریتی که برای از بین بردن حلقه یگانه و شکست دادن سائورون روایت می نماید.

ساوندترک ارباب حلقه ها ساخته هاوارد شور پر از قطعات زیبا و تکان دهنده است. قطعاتی همانند نواهای شایر (Sounds of the Shire)، سقوط گندالف (Gandalf Falls) و نبرد میدان های پلنور (Battle of Pelennor Fields) به طور ویژه محبوب و شناخته شده اند و به خاطر همخوانی دقیقشان با صحنه های فیلم تحسین می شوند.

منبع: cbr

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2264

به "8 ساوندترک و موسیقی متن برتر فیلم ها؛ از تاپ گان تا ارباب حلقه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ساوندترک و موسیقی متن برتر فیلم ها؛ از تاپ گان تا ارباب حلقه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید