با این سنگ های بی رحم چه کنیم؟

به گزارش مجله سامی، بروز سنگ های کلیوی در کشورهای پیشرفته عمدتاً به علت مصرف زیاد پروتئین حیوانی و سدیم به همراه رژیم غذایی کم فیبر می باشد. سنگ های کلسیمی شایع ترین نوع سنگ های کلیوی هستند.

با این سنگ های بی رحم چه کنیم؟

با این سنگ های بی رحم چه کنیم؟

نویسنده:بهاره امیر کلانی زیر نظر دکتر سعید حسینی

بروز سنگ های کلیوی در کشورهای پیشرفته عمدتاً به علت مصرف زیاد پروتئین حیوانی و سدیم به همراه رژیم غذایی کم فیبر می باشد. سنگ های کلسیمی شایع ترین نوع سنگ های کلیوی هستند.

رژیم درمانی در سنگ های کلیوی از نوع اگزالات کلسیم:

کلسیم: به نظرمی رسد دریافت بالای کلسیم از طریق رژیم غذایی باعث کاهش احتمال بروز سنگ کلیه می گردد، در صورتی که مصرف مکمل کلسیم خطر آن را بالا می برد.

اگزالات: کنترل اگزالات رژیم مخصوصا برای افرادی که به تشکیل سنگ های اگزالات حساس هستند مفید می باشد.

امروزه 8 ماده غذایی در این گونه رژیم ها حذف می شوند. این موارد شامل اسفناج، ریواس، چغندر، مغزها، شکلات، چای، سبوس گندم و توت فرنگی می باشند. سایر مواد غذایی حاوی اگزالات عبارتند از: قهوه، کولا، سبزیجات برگ سبز، برگ چغندر، جعفری، بادمجان، پیازچه، محصولات سویا (توفو) و سیب زمینی شیرین. البته باید توجه داشت که مصرف این گروه محدود می گردد و به طور کامل حذف نمی شوند.

سدیم: در موارد، دفع کلسیم زیاد از ادرار، سدیم رژیم غذایی به میزان 3450- 2300 میلی گرم در روز محدود می گردد. قابل ذکر است که 6 گرم نمک حاوی 2400 میلی گرم سدیم می باشد.

پتاسیم: رژیم غذایی غنی از پتاسیم تجویز می گردد زیرا میزان کم پتاسیم رژیم غذایی منجر به افزایش دفع کلسیم و افزایش احتمال تشکیل سنگ های کلسیمی می گردد.

پروتئین: دریافت میانه پروتئین به میزان 1-0/8 گرم به ازای کیلوگرم وزن در روز تنظیم می گردد. مصرف پروتئین گیاهی به پروتئین حیوانی (غنی از پورین) ارجحیت دارد.

کربوهیدرات: کربوهیدرات های ساه محدود می شوند. زیرا موجب افزایش دفع کلسیم و اگزالات در ادرار و از طرفی موجب افزایش جذب کلسیم از روده می گردند.

فیبر: فیبر رژیم غذایی در دستگاه گوارش با اگزالات پیوند شده و به میزان قابل توجهی باعث کاهش سطح کلسیم و اگزالات در ادرار می گردد.

مایعات: مصرف مایعات به میزان 3 لیتر در روز توصیه می گردد.

در مورد بیماران بستری، از رژیم با به جای مانده اسیدی استفاده گردد. مصرف مواد غذایی شامل زغال اخته، الو بخارا، گوشت و نان ادرار را اسیدی می کند. همچنین آب زغا ل اخته جهت اسیدی کردن ادرار به میزان 3 لیوان در روز توصیه می گردد. ویتامین B6 موجب کاهش تولید اگزالات به میزان 50 درصد می گردد و در درمان مفیدمی باشد. بنابراین استفاده از منابع غنی B6 مانند گوشت، غلات کامل و مغزها در رژیم غذایی این بیماران مفید است.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1845

به "با این سنگ های بی رحم چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این سنگ های بی رحم چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید