(تصاویر) معضل لیزاب دریایی در استانبول

به گزارش مجله سامی، یک لایه ضخیم و لزج از ماده ای مخاط مانند، در امتداد دریای مرمره در نزدیکی استانبول در حال گسترش بوده و به حیات دریایی و صنعت ماهیگیری منطقه صدمه می زند. کارشناسان، آلودگی و تغییرات اقلیمی را دلیل این امر می دانند.

(تصاویر) معضل لیزاب دریایی در استانبول

به گزارش خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه قول داده است که سواحل این کشور را از لیزاب یا موسیلاژ دریایی نجات دهد.

لیزاب دریایی یا موسیلاژ دریایی لجن سبز رنگی است که به طور طبیعی شکل می گیرد، هنگامی که جلبک ها در اثر هوای گرم و آلودگی آب بیش از حد از مواد مغذی انباشته شوند.

این پدیده اولین بار در سال 2007 در سواحل دریای ترکیه یافته شد، اما در دریای اژه در نزدیکی یونان هم دیده شده است.

لیزاب اخیر در ترکیه، سواحل وسیعی از دریای مرمره را در محلی که دریای سیاه را به دریای اژه متصل می کند، دربر گرفته و این بزرگترین لیزابی است که تا به امروز در جهان دیده شده و باعث ویرانی و مسائل برای معیشت مردم محلی شده است.

اردوغان تخلیه فاضلاب های تصفیه نشده به دریا و همچنین افزایش دما را مقصر دانسته و از مسئولان خواسته است در این باره تحقیق کنند.

قایق هایی که از دریای مرمره رد می شوند مجبورند از میان لجن خاکستری عبور کنند؛ این مسئله مانع کار بعضی از ماهیگیران شده است، چون لجن موتور قایق ها و تور های ماهیگیری را از کار می اندازد.

منبع: فرارو
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1721

به "(تصاویر) معضل لیزاب دریایی در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویر) معضل لیزاب دریایی در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید