حقایقی جالب از منیزیم

به گزارش مجله سامی، منیزیم یکی از مهم ترین مواد معدنی روی زمین است. وجود این ماده جهت شماری از فرایندهای بیولوژیکی در موجودات زنده و بعلاوه واکنش های شیمیایی مختلف دارای اهمیت صنعتی، لازم است.

حقایقی جالب از منیزیم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مهمیم یکی از مهم ترین مواد معدنی روی زمین است. وجود این ماده جهت شماری از فرایندهای بیولوژیکی در موجودات زنده و بعلاوه واکنش های شیمیایی مختلف دارای اهمیت صنعتی، لازم است.

مهمیم فراوان ترین عنصر یافت شده در پوسته زمین است. آن را با نماد شیمیایی Mg نشان می دهند. عدد اتمی آن 12 و وزن اتمی این ماده 305ر24 است. این عنصر به وسیله جوزف بلک در سال 1755 کشف و در سال 1808به وسیله سِر هامفری دِوی (Sir Humphry Davy) جداسازی و به صورت خالص درآورده شد. مهمیم در وسایل آتش زا و آتش بازی، فلاش دوربین عکاسی، فشفشه، و بمب های آتش زا استفاده می گردد. اشکال کلرید، هیدروکسید، سیترات، و سولفات آن در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. مهمیم در میان ضروری ترین مواد معدنی مورد احتیاج بدن انسان واقع شده است. بدن یک انسان بالغ حاوی حدوداً 24 گرم مهمیم بوده که نیمی از آن در استخوانها وجود داشته و مابقی در سلولها و بافتها موجود می باشند. مهمیم به شکل یون در سلولهای زنده وجود دارد.

حقایق جالب از مهمیم

در ادامه چند حقیقت جالب از مهمیم آورده شده است که ممکن است دانستن آنها مفید واقع گردد. آن را خوانده تا دانش خود را در مورد هشتمین عنصر فراوان یافت شده در پوسته زمین افزایش دهید.

مهمیم جدای از اینکه هشتمین عنصر فراوان در پوسته زمین به شمار میرود، بعلاوه رتبه چهارم از نظر فراوانترین ماده معدنی موجود در بدن انسان و رتبه نهم از نظر فراوانترین عنصر در کل دنیا را آن خود ساخته است!

بسیاری از مطالعات صورت گرفته بر روی سلامت و سبک زندگی نشان می دهند که یک وعده غذای عادی یک فرد آمریکایی نسبتاً دارای کمبود مهمیم است. این شرایط بایستی نگران کننده باشد، به این علت که مهمیم در میان شش ماده معدنی مهمی است که بدن به منظور حفظ سلامتی در مقادیر قابل توجهی به آن احتیاج دارد. پنج ماده معدنی مهم دیگر که بدن بدانها در مقادیر زیاد احتیاج دارد، کلسیم، سدیم، پتاسیم، کلر و فسفر را شامل می گردد.

از تمام مهمیمی که به وسیله غذا و مکمل ها مصرف می کنیم، در واقع کمتر از 50% آن به وسیله بدن ما جذب می شوند.

مهمیم پنجمین عنصر فروان یافت شده در اقیانوسهای موجود در زمین است.

سِر هامفری دوی در اولین مرحله جداسازی آن از اکسید مهمیم، این عنصر را مهمیم نامید.

مهمیم می تواند به شکل خالص از دی اکسید کربن و نیتروژن سوزانده گردد.

چنانچه به افزودن نمک حمام به آب وان خود علاقه دارید، و برای این منظور از نمک اپسوم بهره می برید، در این صورت می توان گفت که با مهمیم ناآشنا نیستید. هرچه باشد، چیزی که تحت اسم سولفات مهمیم شناخته می گردد همان نمک اپسوم می باشد!

مهمیم یک فلز قلیایی خاکی است. فلزات قلیایی خاکی گروهی از عناصر شیمیایی براق، نقره ای و واکنش پذیر بوده که به راحتی به وسیله موجودات زنده جذب می شوند. همین گروه حاوی عناصر رادیواکتیو رادیوم و استرانسیوم بوده که به هنگام جذب شدن به وسیله بافت زنده، به اثبات رسیده است که سمی بوده و حتی منجر به مرگ ارگانیسم می شوند.

رایج ترین شکل مکمل که در آن مهمیم وجود دارد اکسید مهمیم می باشد.

مهمیم در هر دو شکل فلزی و آلیاژی، یک عنصر بسیار قابل اشتعال است. به هنگام سوختن، مهمیم به طور خطرناکی با آب و با تبدیل آن به گاز هیدروژن که بعلاوه قابل اشتعال است واکنش نشان می دهد. بنابراین، هرگز نبایستی از آب جهت خاموش کردن آتش سوزی ناشی از سوزاندن و یا مذاب ساختن مهمیم استفاده کرد!

اهمیت مهمیم در بدن انسان

وجود مهمیم برای بیش از 300 فرآیند بیولوژیکی و عملنمودهای مختلف در بدن انسان مورد احتیاج است. این ماده معدنی به وسیله سلولهای زنده جهت تهیه و تجدید انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. وجود مهمیم به منظور برخورداری از یک سیستم ایمنی سالم، استخوان و دندانهایی قوی و عملکرد طبیعی سیستم گردش خون و عصبی اهمیت دارد. این ماده نقش مهمی را در شل شدن عضلات و بعلاوه در متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات بازی می نماید. وجود مهمیم برای تنظیم فشار خون و حفظ سلامت قلب بسیار حیاتی است. مهمیم در درمان بیماریهای مختلفی مانند پوکی استخوان، بی خوابی، یبوست، آسم، تبخال، سندرم پیش از قاعدگی، و اختلال کم توجهی (ADD) مفید است.

کمبود مهمیم

احتیاج روزانه مردان بالغ به مهمیم در حدود 420 میلی گرم و برای زنان بالغ در حدود 320 میلی گرم می باشد. ورزشکاران احتیاج داشته که سطوح کافی از مهمیم در بدن خود را حفظ کنند تا بدین ترتیب بافتهای عضلانی مقادیر کافی اکسیژن دریافت دارند. کمبود مهمیم در بدن می تواند بر چندین اندام بدن اثر گذاشته و به مسائل مختلفی در سلامت بیانجامد. مهمیم عمدتاً در دستگاه گوارش جذب و به وسیله خون به سلولها انتقال می یابد. کمبود مهمیم عمدتاً ناشی از بیماریهای مرتبط با دستگاه گوارش می باشد. بعضی از دلایل دیگر کمبود مهمیم، مصرف پایین مهمیم به وسیله رژیم غذایی، دفع بیش از حد مهمیم به وسیله ادرار، و مصرف بعضی داروهایی مانند داروهای ادرار آور، آنتی بیوتیک و داروهای مورد استفاده در درمان سرطان را شامل می گردد.

کمبود مهمیم بر جذب کلسیم در بدن اثر گذاشته، که به نوبه خود موجب کمبود کلسیم در بدن می گردد. این امر خطر ابتلاء به پوکی استخوان را افزایش می دهد. کمبود مهمیم با شماری از بیماریهایی مانند اسپاسم یا گرفتگی های عضلانی، ضعف عضلانی، نرمی استخوان، سطوح غیر طبیعی قند خون، پرکاری تیروئید، ضربان قلب سریع، بیماریهای کلیوی، اختلالات خواب، اختلالات گوارشی، تهوع، و از دست دادن اشتها همراه است. به منظور جلوگیری از این مسائل، ضرورت دارد که سطوح کافی از مهمیم را در بدن حفظ نمایید. چندین منبع غذایی وجود داشته که حاوی مقادیر بالایی مهمیم می باشند.

منابع مهمیم

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم به منظور جلوگیری از کمبود مهمیم و حفظ سلامت کلی توصیه می گردد. بعضی از منابع سرشار از مهمیم، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی، لوبیا، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، حبوبات، غلات کامل، آجیل یا مغزهای خوراکی مانند کاشو و بادام، و دانه هایی مانند دانه یا تخمه آفتابگردان و تخمه کدو حلوایی را شامل می گردد. میوه های مختلفی مانند موز، آرتیشو، و انجیر هم غنی از مهمیم می باشند. منابع خوب دیگر مهمیم شامل محصولات لبنی، گوشت و ماهی مانند ماهی تن و ماهی هالیبوت می شوند.

چنانچه مهمیم کافی را به وسیله رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، در این صورت توصیه می گردد که از مکمل های مهمیم توأم با کلسیم مصرف نمایید. با این حال، پیش از آغاز به مصرف این قرصها و وارد نمودن مکملهای آن به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت نمایید.

با اطلاع از این حقایق در مورد مهمیم، حتماً لزوم وجود مهمیم جهت انجام مناسب عملنمودهای بدن انسان را متوجه شده اید. بنابراین، مقادیر کافی از مواد غذایی سرشار از مهمیم را وارد رژیم غذایی خود نموده و از سلامتی و تندرستی برخوردار شوید.

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1875

به "حقایقی جالب از منیزیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب از منیزیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید