بازسازی منزل: خانه تاریخی رحمتی الشتر بازسازی می گردد

به گزارش مجله سامی، بازسازی خانه تاریخی رحمتی واقع در شهر الشتر شهرستان سلسله در دستور کار نهاده شد.

بازسازی منزل: خانه تاریخی رحمتی الشتر بازسازی می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

شهرستان سلسله به علت برخورداری از آب و هوای معتدل و داشتن آثار تاریخی و باستانی فراوان و برخورداری از جاذبه های بی نظیر و بکر گردشگری همیشه مورد توجه گردشگرانی از سراسر استان لرستان و حتی کشور است.

یکی از جاذبه های طبیعی و بکر شهرستان سلسله، سراب هنام است، سرابی بی نظیر که به علت موقعیت خاص و چشم اندازی زیبا در پس درختان سر به فلک کشیده و باغات میوه و گردو در پایین دست سراب، هر ساله گردشگران بسیاری را برای بازدید به این منطقه می کشاند.

این سراب در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر الشتر واقع شده و آب آن از زیرآبادی برد بل و قسمتی از آن از روستای پرسک سرچشمه گرفته و در دو آب وارد رودخانه زز و رودخانه کهمان و چناره می گردد که در قریه امرایی به رودخانه کاکارضا می پیوندند.

اما آنچه سبب وجه تمایز این سراب با سایر سراب های منطقه شده، سرچشمه گرفتن آن از دل بنایی تاریخی به نام خانه رحمتی است، موقعیت منحصر به فرد سراب هنام و خانه تاریخی رحمتی و قرار داشتن بر سر راه ارتباطی خرم آباد، نورآباد و کرمانشاه، می تواند در صورت رفع کردن مسائل، بازسازی خانه رحمتی و شناساندن و معرفی به گردشگران سبب جذب گردشگران این منطقه ها و رونق صنعت توریسم در این شهرستان گردد.

وجود یک بنای تاریخی در کنار یک جاذبه طبیعی گردشگری شاید نه تنها در استان بلکه حتی در کشور نیز منحصر به فرد باشد و همین امر ضرورت توجه به آن را از سوی مسئولان مربوطه بیشتر می نماید.

لازم به ذکر است که خانه رحمتی در سال 1385 از طرف مالک آن به اداره میراث فرهنگی واگذارشده و به شماره 16079 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

زهرا بهاروند سرپرست معاونت میراث فرهنگی لرستان گفت:

خانه تاریخی رحمتی شهرستان سلسله، به علت واقع شدن در قلب سراب هنام، می تواند به یکی از آثار شاخص استان برای جذب گردشگران تبدیل گردد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی لرستان اضافه نمود:

این بنا تحت عنوان خانه های مشارکتی مورد بازسازی و احیا قرار گرفته است و به صورت مستمر روی این بنا و موارد دیگر اقدامات بازسازیی انجام می گردد و تا به حال نیز 50 میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

بهاروند با اشاره به اینکه متأسفانه اعتباری که برای بازسازی بناها داده می گردد محدود است، ادامه داد:

با این حال ما سعی کردیم از این بودجه کم، نهایت استفاده را برده و اقدامات اساسی را انجام دهیم.

وی در خاتمه گفت:

در بازسازی خانه های مشارکتی نیز مالک بناها باید مقداری آورده داشته باشد که تا به حال این اتفاق نیفتاده و میراث فرهنگی تنها از محل بودجه و اعتبار خود، در حال فعالیت است. سال جاری 50 میلیون تومان اعتبار برای خانه تاریخی رحمتی مصوب شده که منتظر موافقت با آن هستیم. با جذب این بودجه اقدامات بازسازیی دیگری برای بنا شروع خواهد شد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2022

به "بازسازی منزل: خانه تاریخی رحمتی الشتر بازسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: خانه تاریخی رحمتی الشتر بازسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید