دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای کاهش فشار خون

به گزارش مجله سامی، ایرنا/ سندرم کرونر حاد اصطلاحی است که برای توصیف طیف وسیعی از شرایط ناگهانی کاهش دهنده جریان خون به قلب استفاده می گردد.

دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای کاهش فشار خون

این مطالعه نشان می دهد کنترل مستمر فشار خون حتی در افراد سالم نیز لازم است و اگر فرد به یکی از مسائل زمینه ای مانند دیابت، اختلالات خودایمنی، چاقی و عوارض بارداری مبتلاست یا در خانواده ای با سابقه فشار خون متولد شده است، این کنترل باید منظم تر و با وسواس بیشتری انجام گردد.

بر اساس این مطالعه حتی از افزایش خفیف فشار خون نیز نباید چشم پوشید. فشار خون در زنان به دلیل مسائل هورمونی پیچیده تر است.

فشار خون در زنان پیش رونده تر است

مطالعات جدید محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس با آنالیز بیش از 17 هزار داوطلب نشان می دهد میزان افزایش فشار خون در زنان سریعتر است و از سنین پایین تری شروع می گردد. همین امر باعث می گردد زنان بیشتر از مردان مستعد بیماری های قلبی عروقی باشند.

مردان در سن 20 سالگی در مقایسه با زنان فشار خون بالاتری دارد، ولی در دهه چهل زندگی زنان در این زمینه از مردان سبقت می گیرند؛ به طوری که فشار خون زنان در دهه چهل با فشار خون مردان در دهه 60 زندگی قابل قیاس است. محققان هورمون ها را در این امیر دخیل می دانند.

بر اساس آخرین آمار سازمان دنیای بهداشت، حدود 1.13 میلیارد نفر در سراسر دنیا به فشار خون بالا مبتلا هستند و این عارضه عامل اصلی مرگ زودرس در سراسر دنیا است.

فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می گردد تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مسائل زیادی روبرو می گردد.

جدیدترین آمار منتشر شده از سازمان دنیای بهداشت در خصوص فشار خون

-فشار خون یک شرایط جدی پزشکی است که میزان خطر بروز بیماری های قلبی، مغزی، کلیه و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.

- حدود 1.13 میلیارد نفر در سراسر دنیا به فشار خون بالا مبتلا هستند که حدود دو سوم این آمار در کشورهای فقیر و کم درآمد زندگی می نمایند. فشار خون بالا علت اصلی مرگ زودرس در سراسر دنیا است.

-درسال 2015 میلادی از هر 4 مرد یک نفر و از هر 5 زن یک نفر به فشار خون بالا مبتلا شده است.

-یکی از مهمترین اهداف بهداشت دنیای در زمینه بیماری های غیرمسری، کاهش فشار خون بالا به میزان 25 درصد تا سال 2025 میلادی است.

دستورالعمل سازمان دنیای بهداشت برای کاهش فشار خون

-کاهش مصرف نمک به میزان کمتر از پنج گرم در روز

-مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه

-ورزش منظم

- خودداری از مصرف دخانیات و الکل

-اجتناب از مصرف غذاهای چرب

-اجتناب از مصرف چربی های ترانس

-آنالیز روزانه فشار خون

-جلوگیری از استرس

-درمان فشار خون در صورت افزایش

آلودگی صوتی فشار خون را افزایش می دهد

آنالیز اطلاعات مربوط به 21 هزار و 403 کارگر چینی که در محل کار در معرض صدای شدید قرار داشتند نشان می دهد قرار دریافت در معرض آلودگی صوتی در محل کار منجر به افزایش فشار خون می گردد.

فشار خون را صبح اندازه گیری کنید

مطالعات محققان دانشگاه پزشکی Jichi ژاپن با آنالیز بیش از چهار هزار و 300 ژاپنی نشان می دهد بهترین زمان اندازه گیری فشار خون در افرادی که فشار خون بالا دارند، صبح است؛ چرا که فشار خون بالا در صبح، با افزایش احتمال سکته مغزی مرتبط است.

بر اساس این مطالعه احتمال سکته مغزی در افرادی که فشار خون صبح در آنان بیش از 155 میلی متر جیوه است، نسبت به افرادی که فشار خون صبح کمتر از 135 میلی متر جیوه دارند، هفت برابر بیشتر است؛ البته این موضوع در فشار خون عصر صادق نیست؛ زیرا فشار خون عصر می تواند تحت تاثیر عواملی چون دوش آب گرم، یا غذای مصرف شده باشد.

کاهش فشار خون با پالپ و دانه کدو تنبل

مطالعات اخیر نشان می دهد استفاده از پالپ و دانه کدو تنبل در یک رژیم غذایی سالم منجر به کاهش فشار خون می گردد.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2017 میلادی انجام شده رژیم غذایی DASH بهترین گزینه برای کاهش فشار خون است. این برنامه غذایی افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می نماید و در آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم گنجانده شده است.

یکی از مهمترین مزیت های این روش، انعطاف پذیری آن است و اینکه از هیچ دستور پیچیده ای تبعیت نمی نماید. توصیه محققان در رژیم غذایی DASH، مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، محصولات لبنی کم چرب، روغن سبزیجات، آجیل، گوشت سفید و حبوبات است و مصرف نوشیدنی های شیرین و چربی های اشباع شده را ممنوع می نماید

منبع: همگردی
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1684

به "دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای کاهش فشار خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای کاهش فشار خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید