طرز تهیه اوتمیل خوشمزه رژیمی

به گزارش مجله سامی، طرز تهیه اوتمیل، موضوع اصلی این مقاله است، اما روش ها و طعم پرطرفدارِ شکلاتی و کاربرد هریک نیز به طور اختصاصی در این مقاله ذکر شده است. قبل از آن که با همراهی این مقاله بتوانید اوتمیل های خوشمزه ای تهیه کنید، باید اوتمیل را بیشتر بشناسید. اوتمیل (Oatmeal) از ترکیب دو کلمه (Oat و Meal) به ترتیب به معنای (جو دوسر و بلغور) تشکیل شده است. بنابراین اوتمیل به بلغور جو دوسر اطلاق می گردد. این غذا در زمره میان وعده های رژیمی واقع شده است و با مواد مختلفی ترکیب می گردد. اما واحد مشترک تمام اوتمیل ها در طرز تهیه اوتمیل خوشمزه (جو دوسر پرک) است. اوتمیل سرشار از پروتئین است و همین امر باعث محبوبیت آن در رژیم های ورزشی شده است.

طرز تهیه اوتمیل خوشمزه رژیمی

اگر چنین سوألی فکر شما را مشغول نموده است که چگونه می توان اوتمیل تهیه کرد؟ کافیست ادامه این مقاله را با حوصله دنبال کنید تا با روش های متنوع طرز تهیه اوتمیل و کاربردهای آن در رژیم ورزشی آشنا شوید. به طور کلی اوتمیل (بلغور جو دوسر) از دو روش گرم و سرد به دست می آید. اگر مواد به کار رفته در هر دو روش یکسان باشند، خواص و ارزش غذایی هر دو یکسان خواهد بود. اما افراد با توجه به احتیاج جسمانی و زمانی که در اختیار دارند، از روش های زیر استفاده می نمایند. به طور کلی، استفاده از روش سرد یا گرم در طرز تهیه اوتمیل خوشمزه، امری کاملاً شخصی و مبتنی بر احتیاج روزانه افراد به انرژی دریافتی است.

طرز تهیه اوتمیل سرد

در طرز تهیه اوتمیل به روش سرد از ترکیب شیر به علاوه جو دوسر پرک استفاده می گردد. البته نوعی اوتمیل وجود دارد که با ماست تهیه می گردد و در دسته اسموتی ها قرار گرفته است. (استفاده از مخلوط میوه های خورد شده در اوتمیل ماست الزامی است) که در مقاله ای جداگانه به آن اشاره شده است. در روش سرد، کافیست به میزان دلخواه جو دوسر پرک را با شیر مخلوط کنید. میزانی شیرین نماینده مجاز رژیمی (مانند عسل، شکر قهوه ای یا پودر استویا) به مخلوط افزوده و حداقل به مدت 2 ساعت آن را در یخچال نگه دارید. پس از گذشت زمان مورد نظر، شیر به خورد جو می رود و بلغور جو آماده سرو می گردد. از اوتمیل سرد در وعده های (بعد یا قبل از تمرین) استفاده می گردد. اما وجود مواد فرعی (ماننده شکلات، میوه، ادویه) در آنها، عامل مهم و تأثیرگذارِ چاق یا لاغر نماینده بودن هر یک محسوب می گردد.

طرز تهیه اوتمیل چاق نماینده

اوتمیل چاق نماینده را هم با روش سرد و هم با روش گرم تهیه می نمایند که در این قسمت به اوتمیل شکلاتی سرد می پردازیم. گفتنی است، چاق نماینده بودن اوتمیل به معنای افزایش چربی نیست. بلکه به معنای حجم دادن به عضلات است. زیرا اوتمیل های چاق نماینده سرشار از کربوهیدرات مجاز و پروتئین خالص هستند و همین امر موجب رشد عضلات می گردد. مواد جانبی موجود در اوتمیل و میزان استفاده از این میان وعده در رژیم غذایی، عوامل موثر در حجم دهی عضلات محسوب می شوند. دو نوع اوتمیل شکلاتی مخصوص ورزش در این مقاله ذکر شده است که زمان استفاده از آنها، راز طرز تهیه اوتمیل خوشمزه را بر ملا می نماید.

طرز تهیه اوتمیل شکلاتی ساده

زمان مصرف این نوع اوتمیل (یک ساعت قبل از تمرین) است تا انرژی لازم برای تمرین سنگین در بدن ذخیره گردد. زمان آماده سازی 10 دقیقه، زمان پخت 2 ساعت و زمان نهایی برای سِرو حدود 2 ساعت و 15 دقیقه است. مواد زیر به تعداد یک نفر در نظر گرفته شده است.

مواد لازم

  • شیر کم چرب یک پیمانه
  • جو دوسر پرک 3/2 پیمانه
  • پودر کاکائو 1 قاشق غذا خوری
  • شکلات تلخ رنده شده یا چیپس شکلات تلخ 3/1 پیمانه
  • میوه های خورد شده تکه شده 1 عدد
  1. ابتدا شیر را با جو دوسر پرک مخلوط نموده و حداکثر به مدت 2 ساعت در یخچال استراحت دهید.
  2. پس از اینکه از بلغور شدن جوها اطمینان حاصل کردید، پودر کاکائو را به آن افزوده و خوب هم بزنید.
  3. سپس شکلات تلخ رنده شده یا چیپس شکلات تلخ و قطعات میوه را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  4. به این صورت طرز تهیه اوتمیل خوشمزه را آموختید. اکنون اوتمیل شکلاتی شما آماده است، نوش جان فرمائید.

طرز تهیه اوتمیل شکلاتی کوکی

نوع دیگری از اوتمیل شکلاتی در میان ورزشکاران محبوب است که به اوتمیل شکلاتی پخته یا (کوکی اوتمیل) معروف است. از این اوتمیل به عنوان میان وعده پس از تمرین استفاده می گردد. زمان آماده سازی 30 دقیقه، زمان پخت 2 ساعت و زمان نهایی برای سِرو 3 ساعت است. مواد زیر به تعداد یک نفر در نظر گرفته شده است.

مواد لازم برای تهیه اوتمیل شکلاتی

  • شیر کم چرب 2 پیمانه
  • جو دوسر پرک 2 پیمانه
  • شکلات تلخ رنده شده 1 پیمانه
  • انواع مغز یا آجیل یا کشمش
  • عسل 2/1 پیمانه
  • تخم مرغ 1 عدد
  1. شیر و جو دوسر را با هم مخلوط نموده و به مدت 2 ساعت در یخچال استراحت دهید تا جو به بلغور تبدیل شوند.
  2. ظرف بلغور را از یخچال خارج کنید سپس شیر اضافی درون ظرف را بیرون بریزید تا خمیر بلغور یک دست به دست آید.
  3. در ظرفی جداگانه، مغزها، شکلات رنده شده، عسل و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید تا خمیری یکدست به دست آید.
  4. اوتمیل را به مواد شکلاتی اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.
  5. حال خمیر را کاملاً صاف و یک دست کنید و با قالب کوکی، آن را به قطعات مناسب تقسیم کنید.
  6. کوکی ها را به مدت 15 الی 30 دقیقه در فر قرار دهید تا بپزند.
  7. کوکی ها را در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

این نوع طرز تهیه اوتمیل را حتماً امتحان کنید، چراکه از کوکی های اوتمیل شکلاتی به مدت حداکثر یک هفته بعد از تمرین می توانید بهره ببرید.

طرز تهیه اوتمیل گرم لاغری

اوتمیل لاغری را به روش گرم تهیه می نمایند. به طور اختصاصی در این اوتمیل، پودر زنجبیل یا دارچین به کار می رود تا باعث چربی سوزی گردد. زمان پخت 30 دقیقه و مواد زیر به تعداد یک نفر در نظر گرفته شده است.

مواد لازم برای تهیه اوتمیل

  • شیر 1 پیمانه
  • جو دو سر 2/1 پیمانه
  • پودر زنجبیل 1 قاشق مربا خوری
  • پودر دارچین 1 قاشق مرب خوری
  • میوه خورد شده به میزان دلخواه
  1. به جز قطعات میوه، کلیه مواد را با هم مخلوط نموده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا جوها نرم شده و به بلغور تبدیل شوند.
  2. پس از تبخیر شدن آب و خمیر شدن بلغورها آن را به ظرفی دیگر منتقل نموده و قطعات میوه را روی آن بریزید.
  3. پس از خنک شدن نوش جان فرمائید.

اکنون که با طرز تهیه اوتمیل خوشمزه و گرم لاغر نماینده آشنا شده اید، بهتر است بدانید اوتمیل گرم کالری چندانی ندارد. اما به دلیل وجود ادویه های گرم و بلغور جو دوسر، سیستم گوارش را تحریک نموده و متابولیسم را افزایش می دهد. از این غذای رژیمی و بدون قند، در وعده صبحانه و شام استفاده می کنید.

کلام آخر

طرز تهیه اوتمیل آنقدرها پیچیده نیست. در این مقاله نیز دو روش تهیه اوتمیل ذکر شد. مصرف اوتمیل به دلیل خاصیت چاق و لاغر نماینده بودن، در میان ورزشکاران بسیار محبوب است اما این به معنای ممنوعیت استفاده به وسیله افراد عادی نیست. باید در نظر داشته باشید که طرز تهیه اوتمیل چاقی یا لاغری با هم تفاوت دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد برای آشنایی بیشتر با کلاس های چاقی و لاغری اوتمیل، از مطالعه این مقاله غافل نشوید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2086

به "طرز تهیه اوتمیل خوشمزه رژیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه اوتمیل خوشمزه رژیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید