مرکز فرهنگی ایران در چین تاسیس می گردد

به گزارش مجله سامی، خبرنگاران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با معاون وزیر فرهنگ چین از تاسیس مرکز فرهنگی ایران در چین و چین در ایران اطلاع داد.

مرکز فرهنگی ایران در چین تاسیس می گردد

با مجری مستقیم تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با معاون وزیر فرهنگ کشور چین و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگی چین دیدار کرد.

جنتی در این دیدار با اشاره به تفاهم نامه ای که میان این دو کشور امروز امضا می گردد گفت: روابط فرهنگی ایران و چین بسیار دیرینه است و از دیرزمان این روابط برقرار بوده است. از سال 1362 موافقتنامه فرهنگی ایران و چین امضا شد و در چارچوب آن تاکنون 6 برنامه مبادلات فرهنگی امضا و به تبع آن برگزار شده است که معمولا این برنامه ها 2 یا 3 ساله و در چارچوب فعالیت هایی است که معین می گردد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در طول این سال ها رفت و آمد مقامات فرهنگی دو کشور ادامه داشته و هفته های فرهنگی تهران در چین و چین در تهران برپا شده است. امروز در خدت معاون وزیر فرهنگ چین در تهران هستیم که یادداشت تفاهم تاسیس مرکز فرهنگی چین در تهران و مرکز فرهنگی تهران در چین را به امضا برسانیم. بر اساس آن ایران و چین در کشورهای یکدیگر مرکز فرهنگی داشته که این مراکز فرهنگی به گسترش مراودات فرهنگی دو کشور یاری می نماید.

وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که سیاست های دولت یازدهم در نگاه به شرق و حوزه چین چگونه خواهد بود گفت: سیاست های دولت جدید با گذشته تفاوت چندانی ندارد این سیاست ها از ابتدای انقلاب ترسیم شده و همیشه چین را به عنوان دوست ایران معرفی نموده است چرا که از دیرزمان روابط فرهنگی ایران و چین وجود داشته و تاکید دولت یازدهم تقویت روابط فرهنگی است.

جنتی اضافه کرد: گسترش روابط ایران و چین در سال های گذشته خوب بوده و در کوشش برای ادامه این روند هستیم.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که نقش روابط فرهنگی ایران و چین برای جلوگیری از سلطه فرهنگ غربی بر ملت های این دو کشور چیست گفت: ایران و چین هر دو کوشش دارند فرهنگ بومی خود را تقویت نمایند. یکی از چالش های اساسی موجود برای ایران و شرق آسیا نفوذ فرهنگ غربی و آمریکایی به این کشورها است و همه کشورهای طالب استقلال فرهنگی در برابر آن مقاومت نموده و سعی در ترویج فرهنگ خود دارند. در این زمینه ما با چین اشتراکات بسیاری داریم و کوشش می کنیم به تصمیمات مشترکی برسیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که مرکز فرهنگی ایران در چین چه زمانی افتتاح خواهد شد گفت: طبیعتا در چارچوب موافقتنامه های فرهنگی فی ما بین در طی سال های گذشته و تفاهم نامه امضا شده این مرکز به زودی تاسیس خواهد شد. تاکنون رایزنان فرهنگی بعضی فعالیت ها را دنبال نموده و در تمام مسائل فرهنگی و هنری همانند تبادل فیلم، فعالیت های فرهنگی و هنری، برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها، تاکید بر میراث فرهنگی مشترک، چاپ بعضی کتبی که مربوط به دو کشور است فعالیت هایی انجام شده است. برای نمونه شاهکارهای ادبی ایران در 18 جلد به زبان چینی ترجمه و منتشر شده است و اکنون مورد استفاده ملت چین واقع شده است. متقابلا آنها نیز بعضی آثار برجسته را می توانند ترجمه نموده و در قالب آثار فاخر و فیلم های تولیدی به وسیله موسسه فرهنگی خود در تهران عرضه نمایند. همانطور که ما متقابلا این کار را انجام خواهیم داد.

جنتی در انتها سخنان خود درباره زمان افتتاح این مرکز نیز گفت: امروز این توافقنامه را برای تاسیس امضا می کنیم امیدواریم دولت چین نیز زمینه های لازم برای افتتاح هرچه سریعتر آن را فراهم آورد.

پس از سخنان جنتی دونگ وی معاون وزیر فرهنگ چین نیز در پاسخ به این پرسش که سال گذشته مویان نویسنده چینی جایزه ادبی نوبل را دریافت کرد برای ترجمه آثارش به فارسی و دیگر زبان ها چه برنامه ای دارید گفت: درباره ترجمه کتب ما خوشحالیم که از کتاب های مویان که سال گذشته جایزه ادبی نوبل را دریافت کرد حمایت و آن را ترجمه کنیم. مویان یک نویسنده جهانی و رئیس مرکز پژوهش ادبیات چین است که زیر نظر وزارت فرهنگ چین فعالیت می نماید. البته ما آثار خوب دیگری داریم که با روند روابط دو کشور می توانیم آنها را به فارسی ترجمه کنیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در کوتاه ترین مدت برای شروع فعالیت موسسه فرهنگی ایران در چین اقدامات لازم را فراهم کنیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 393

به "مرکز فرهنگی ایران در چین تاسیس می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز فرهنگی ایران در چین تاسیس می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید