هشدار وزیر خارجه آمریکا به رهبران کشورهای حوزه اقیانوس آرام نسبت به نفوذ چین

به گزارش مجله سامی، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارنظری که ظاهرا کنایه ای تلویحی به نفوذ فزاینده چین در منطقه است، به رهبران حوزه اقیانوس آرام نسبت به تهدیدها علیه نظم بین المللی مبتنی بر قواعد و فشار مالی هشدار داد.

هشدار وزیر خارجه آمریکا به رهبران کشورهای حوزه اقیانوس آرام نسبت به نفوذ چین

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به نوشته روزنامه گاردین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این هشدار را خطاب به رهبران هیات های نمایندگی 11 کشور و منطقه حوزه اقیانوس آرام شامل فیجی، جزایر سلیمان، جزایر کوک، میکرونزی، پولینزی، پالائو و جزایر مارشال که در کنفرانس رهبران جزایر اقیانوس آرام در هاوایی شرکت نموده بودند بیان کرد.

بلینکن در صحبتهایش بر حمایت آمریکا از کشورهای جزیره ای حوزه اقیانوس آرام ضمناً مواجهه آنها با چالشهای مشترکی که ما باید در کنار یکدیگر با آنها مقابله کنیم از جمله کووید-19 و بحران آب وهوایی تاکید نمود. همچنین او ظاهرا به انتقاد از اقدامات استرالیا در قبال بحران آب و هوایی پرداخته و از همه کشورها به ویژه بزرگترین انتشار دهندگان گازهای گلخانه ای خواست تا سریعا و به میزانی چشمگیر میزان انتشار این گازها را کاهش دهند. اما تمرکز اصلی این سخنرانی تلویزیونی نفوذ فزاینده چین در منطقه بود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: فشار مالی در سراسر منطقه رو به افزایش است. آمریکا کاملا حامی توسعه و سرمایه گذاری بیشتر در این جزایر است اما این سرمایه گذاری باید پایبند به استانداردهای بین المللی مرتبط با توسعه پایدار اجتماعی و زیست محیطی باشد و باید به شکلی شفاف و همراه با رایزنی عمومی مورد پیگیری قرار بگیرد. و هر کشوری صرف نظر از اندازه باید همیشه بتواند بدون ترس از تلافی دست به انتخاب بزند.

سخنرانی بلینکن در راستای کنفرانس رهبران جزایر اقیانوس آرام که در آن رهبران یا نمایندگان 11 کشور یا منطقه این حوزه شرکت داشتند ایراد شد اما نمایندگان تعداد چشمگیری از کشورهای این حوزه شامل پاپوا گینه نو، تونگا، وانواتو، کریباتی، تووالو و ساموآ در آن شرکت نکردند.

متقابلا چین نیز چند روز پیش یک کنفرانس مجازی چین-جزایر اقیانوس آرام را برگزار کرد که در آن نمایندگان ارشد دولتهای بیشتر کشورهای این حوزه از جمله نخست وزیران پاپوا گینه نو، جزایر سلیمان، تونگا، وانواتو، رئیس جمهور ایالات فدرال میکرونزی، نخست وزیر نیوئه و وزیر دفاع فیجی شرکت کردند.

بلینکن در سخنرانی خود همچنین بر تعهد آمریکا به اتخاذ اقدام در قبال بحران آب و هوایی که به گفته او در بردارنده تهدیدی موجودیتی برای این جزایر است، تاکید نمود.

وی اضافه کرد: کشورها باید دست به تعهدات بلندپروازانه زده و این تعهدات را اجرایی نمایند. به عنوان مثال آمریکا در این جبهه پیشتاز است. بایدن اقدام به مشخص اهدافی در ارتباط با کاهش انتشار گازهای گلخانه به میزان دست کم نصف تا سال 2030 نموده است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1701

به "هشدار وزیر خارجه آمریکا به رهبران کشورهای حوزه اقیانوس آرام نسبت به نفوذ چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار وزیر خارجه آمریکا به رهبران کشورهای حوزه اقیانوس آرام نسبت به نفوذ چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید