30 هزار خانواده در فرایند فرزندخواندگی هستند

به گزارش مجله سامی، سعید بابایی، در خصوص اینکه از ابتدای سال تا به امروز سرپرستی چه تعداد کودک به خانواده ها واگذار شده اند، گفت: از ابتدای سال جاری سرپرستی حدود 1700 کودک به صورت فرزندخواندگی یا امین موقت به خانواده های متقاضی واگذار شده است.

30 هزار خانواده در فرایند فرزندخواندگی هستند

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد خانواده در انتظار فرزندخواندگی هستند، ادامه داد: حدود 30 هزار خانواده در فرایند فرزندخواندگی هستند که علت اصلی آن این است که در هر سال حدود 2 هزار کودک واجد شرایط ورود به فرزندخواندگی هستند. تنها می توان بچه ها بی سرپرست یا بدسرپرست سلب حضانت شده به وسیله مرجع قضائی را به فرزندخواندگی واگذار کرد.

مدیرکل اموربچه ها ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره سرپرستی بچه ها دارای معلولیت گفت: در مجموع حدود 1000 کودک و نوجوان احتیاجمند درمان در انتظار فرزندخواندگی هستند.

بابایی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان برای خانواده هایی که سرپرستی کودکی را پذیرفته اند وجود دارد که برای بار دوم یا سوم سرپرستی کودکی را قبول نمایند و در صورت امکان شرایط این خانواده ها چگونه باید باشد، گفت: این امکان برای خانواده هایی که فرزندخوانده های قبلی را پذیرفته اند وجود دارد که بتوانند فرزندخوانده دیگری را نیز بپذیرند. البته قانون گذار اولویت را به دادن فرزندخوانده به خانواده های بدون کودک داده است، اما با توجه به احتیاج بچه ها احتیاجمند درمان در صورتی که خانواده هایی متقاضی این بچه ها برای فرزندخواندگی باشند، خارج از نوبت به درخواست آنان رسیدگی می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که چند مرکز شبه خانواده در کشور وجود دارد و آیا بهزیستی برنامه ای برای افزایش این مراکز دارد، توضیح داد: در حال حاضر 614 مرکز شبه خانواده در سراسر کشور وجود دارد، اما سیاست سازمان بهزیستی افزایش تعداد خانه های نگهداری نیست بلکه سیاست سازمان تسهیل و تسریع مددکاری برای باز پیوند بچه ها یا ورود آنان به خانواده جایگزین است. هیچ مرکز نگهداری نمی تواند خلأ داشتن یک خانواده را پر کند. اگر در سال های آینده تعداد مراکز را افزایش دهیم تنها به این خاطر خواهد بود که تعداد بچه ها در مراکز کاهش یابد و مراکز بیشتر به خانواده شباهت پیدا نمایند.

مدیر کل امور بچه ها و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره مدت زمان لازم برای آنالیز درخواست های فرزندخواندگی، گفت: فرزندخواندگی مراحل مختلفی دارد که بعضی در سازمان بهزیستی و بعضی در سازمان های دیگر مانند ثبت احوال، پزشکی قانونی، پلیس و مرجع قضائی صورت می پذیرد. بنابراین زمان صرف شده ترکیبی از این زمان هاست. البته باید این را نیز در نظر داشت که بخش اعظمی از زمانی که خانواده در انتظار کودک است به این علت است که باید کودکی شرایط رفتن به فرزندخواندگی را داشته باشد تا واگذار گردد. طبیعتاً خانواده ای که بر دریافت نوزاد برای فرزندخواندگی اصرار می ورزد ممکن است چند سال در صف انتظار باشد تا کودکی برای واگذاری به ایشان یافت گردد.

بابایی بعلاوه درباره مهمترین چالش هایی که در حال حاضر در حوزه فرزندخواندگی وجود دارد، گفت: یکی از مهم ترین چالش ها احتیاج به صدور حکم امین موقت در بعضی استان هاست تا بتوانیم بچه ها را زودتر وارد خانواده های جایگزین به ویژه در استان های بزرگ کنیم. با همکاری خوب دستگاه قضائی در استان خراسان رضوی تسهیلات ویژه ای در مورد صدور حکم امین موقت صورت پذیرفته و همین امر سبب ورود بیشتر بچه ها به خانواده جایگزین حتی به صورت موقت شده و ضروری است تشکر ویژه ای از مسئولان قضائی در این استان برای تسریع این روند داشته باشیم.

منبع: فرارو
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 2225

به "30 هزار خانواده در فرایند فرزندخواندگی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 هزار خانواده در فرایند فرزندخواندگی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید