7 علت خوب برای مصرف روزانه اسفناج!

به گزارش مجله سامی، این سبزی تیره رنگ منبع غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و سایر ریزمغذی ها است و می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. مواد مغذی موجود در اسفناج منجر به تقویت تعادل در سالمندان می گردد و برای بهبود عملکرد شناختی هم مفید است.

7 علت خوب برای مصرف روزانه اسفناج!

شما می توانید این سبزی را بنا به 7 علت سالم، روزانه به رژیم غذایی تان اضافه کنید:

بهبود سطح حافظه: اسفناج در فهرست غذاهایی واقع شده است که مصرف آنها منجر به تقویت حافظه می گردد. اسفناج سرشار از اسید فولیک، ویتامین ب 6، ویتامین های سی و آ و آنتی اکسیدان های مختلف است که به بهبود عملکرد شناختی یاری می نمایند. بعلاوه پتاسیم موجود در این سبزی منجر به افزایش جریان خون در مغز می گردد و تمرکز را به بالاترین سطح می رساند.

تقویت سلامت بینایی: اسفناج منبع خوبی از بتاکاروتن، لوتئین و زانتان است که خواص آنتی اکسیدانی دارند. کاروتنوئیدها و ویتامین سی موجود در اسفناج از صدمات حاصل از رادیکال های آزاد بر روی شبکیه چشم جلوگیری می نماید. در واقع مصرف اسفناج راهی برای پیشگیری از مسائل بینایی در سنین پیری است.

بهبود شرایط ماهیچه ها: برای بهبود شرایط ماهیچه ها هر 7 روز هفته را اسفناج بخورید. اسفناج حاوی یک عنصر به نام C0-Q102است که خواص آنتی اکسیدانی ان منجر به تقویت ماهیچه ها می گردد. هم چنین کلسیم موجود در اسفناج، عضلات را ریلکس می نماید تا از گرفتگی آن ها حین ورزش بکاهد. به علاوه داشتن اندازه بالایی آهن در این گیاه، نقش مهمی در عضله سازی دارد.

مبارزه با پوکی استخوان: اسفناج منبع خوبی از ویتامین کا است. این ویتامین به خوبی شناخته نشده و یکی از اثرات آن این است که به بدن یاری می نماید تا کلسیم را در استخوان ها حفظ کند. کلسیم، فسفر، پتاسیم، روی و سلنیوم املاحی هستند که به اندازه زیاد دراسفناج وجود دارند و می توانند علاوه بر تاثیر مستقیم در استخوان سازی، به سلامت کبد یاری نمایند. مصرف اسفناج بعلاوه علاوه بر پیشگیری از پوکی استخـوان ممکن است خطر بروز بیماری های قلبی، سرطان روده عظیم را هم کاهش دهد.

بهبود سوخت و ساز بدن: اندازه پروتئین موجود در اسفناج قابل توجه است. بعلاوه هضم این سبزی آسان است و تاثیر بسیار مثبتی بر متابولیسم شما دارد. علاوه بر این، اسفناج سرشار از مهمیم است. مهمیم برای تنظیم قند خون و متابولیسم بدن ضروری به نظر می رسد. مطالعات نشان داده کسانی که بیشترین اندازه مهمیم را دریافت می نمایند، بسیار کمتر دچار دیابت نوع 2 می شوند.

جلوگیری از آترواسکلروز: آترواسکلروز ناشی از سخت شدن شریان ها است و یکی از بیماری های خاموش محسوب یم گردد. با این حال مصرف روزانه اسفناج به واسطه وجود لوتئین در آن، از بروز این عارضه و در نتیجه حملات قلبی و حوادث مغزی -عروقی جلوگیری می نماید. مصرف لوتئین منجر به کاهش کلسترول و چربی در رگ های خونی می گردد.

جلوگیری از التهاب: اسفناج غنی از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. التهاب برای قلب بسیار خطرناک است و شانس ابتلا به نقرس و آرتروز را افزایش می دهد.

منبع: steptohealth

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: samitm.ir شناسه مطلب: 1809

به "7 علت خوب برای مصرف روزانه اسفناج!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 علت خوب برای مصرف روزانه اسفناج!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید